Az FIA felülvizsgálja a felvezető körös szabályt

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) felül fogja vizsgálni a szabályt, ami korlátozza a mérnök és a versenyző közötti kommunikációt a felvezető körön, és ami miatt a Haas mindkét pilótája büntetést kapott a Magyar Nagydíj után.

A korlátozás egy 2017-ben kiadott technikai direktívához vezethető vissza, melynek értelmében a versenyzőknek „egyedül, segítség nélkül kell vezetniük” autóikat. Amikor a direktívát kiadták, az F1 vezetői azt szerették volna megakadályozni, hogy a mérnökök folyamatosan tanácsokkal lássák el a versenyzőket, „rossz színben tüntetve fel” őket.

A direktíva értelmében a felvezető körökön a mérnökök csak biztonsággal kapcsolatos rádiós üzenetet küldhetnek versenyzőinek. Ezt szegte meg a Haas, amikor a Magyar Nagydíjon a pálya állapotáról és a gumicseréről értekezett a két pilótával.

Kevin Magnussen és Romain Grosjean aztán a köztes abroncsok szárazra cseréléséről egyezett meg a csapattal, ennek érdekében pedig már a felvezető kör végén a boxba hajtottak, és onnan is vágtak neki a futamnak (ahol nagyot nyertek a bátor taktikai húzással, a pálya ugyanis gyorsan száradt). Később viszont 10-10 másodperces időbüntetést kaptak.

FIA logó (Fotó: XPB)



A futam után Günther Steiner több alkalommal is keményen bírálta a döntést (főleg azt követően, hogy Silverstone-ban a Magnussent kilökő Alexander Albon „csak” 5 másodpercet kapott) és kiemelte, valami nagyon nincs rendben az F1 büntetési szisztémájával.

Ami a jövőbeli változtatás lehetőségét illeti, az FIA versenyigazgatója, Michael Masi jelezte, a szövetség felül fogja vizsgálni a szóban forgó technikai direktívát a Magyar Nagydíjon történtek fényében. „Meg fogjuk vizsgálni, ahogyan a szabályzat több frissítést, átvizsgálást vagy újítást igénylő pontjával tesszük” – kezdte. „Ez a direktíva semmiben sem különbözik a többi szabályponttól, amit esetleg át kell vizsgálnunk” – hangsúlyozta.

„Ez a folyamat már kezdetét is vette, a munka során pedig minden csapattal együttműködünk, nemcsak az egyes személyekkel. Az átvizsgálást nem a csapatok kérvényezték. Az FIA javasolta proaktív módon, hogy vessünk rá egy pillantást, vizsgáljuk meg a hátterét. Azt, hogy miért volt szükség a direktívára. A döntéshozás minden szintjén megvitatjuk majd. Ha változtatni kell, akkor pedig változtatni is fogunk” – zárta gondolatát.

Michael Masi (Fotó: XPB)