×

Bajnok a mezőny végén: ez Räikkönen utolsó F1-es éve?

Kimi Räikkönen frusztrált sereghajtó lett 2020-ban a gyengélkedő Alfa Romeóval. E kilátástalanság egy határozott lökés lehet a „nyugdíj” felé?

Motor Racing - Formula One World Championship - 70th Anniversary Grand Prix - Preparation Day - Silverstone, England Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)
Az utolsó bajnok. Kimi Räikkönent eddig azért nevezték így, mert a mai napig ő az utolsó versenyző, akinek sikerült bajnokságot nyernie a Ferrarival. A kifejezés viszont 2020-ban új értelmet nyert. 2007 világbajnokának neve egyre többször villan föl az eredményjelző utolsó helyén. Így volt ez a 70. Évforduló Nagydíjának időmérő edzésén is, amelyen a finnek idén másodszor jutott a 20. rajtpozíció. A versenyen aztán előrelépett a 15. helyre, de ahogy utólag elmondta, őt ez a legkevésbé sem vigasztalta.

„Hogy tizenegyedik vagy utolsó vagyok, az teljesen mindegy. Mindent megtettünk, ami tőlünk telt, de nem vagyunk elég gyorsak ahhoz, hogy visszakapaszkodjunk a szombatok után. Amikor másik autók mögött haladunk, szenvedünk, különösen a verseny első felében, a nagy tempójú kanyarokban. Ha egyedül vagyunk, akkor rendben vagyunk – de mit tehetnénk?” – elmélkedett.

Ezzel nagyjából le is írta, hogyan lett a Williams legfőbb ellenfele sereghajtóként az Alfa Romeo 2020-ban. Ahogyan a Ferrari és a Haas, úgy ők is megsínylik idén, hogy a tél folyamán az FIA „lekapcsolta” a motorjával trükköző Ferrarit, és a maranellóiaknak új erőforrást kellett építenie. Az főleg az időmérős beállításokkal van hatalmas hátrányban a többi gyártó motorjával szemben, és ennek köszönhetően mindhárom csapat gyengélkedik szombatonként. Räikkönenék ugyanakkor év eleje óta hangoztatják, nem ez az egyetlen problémájuk, az autójukkal is vannak gondok. És hiába hoztak fejlesztéseket a legutóbbi hétvégékre, jelentős ugrás nem történt a hinwilieknél.  Räikkönen talán úgy érzi, hogy a versenytempójukkal akár a pontszerzésért is küzdhetnének, szombaton ehhez túl nagy hátrányt szednek össze.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



 

Árulkodó rádiós veszekedések

Hogy ennek milyen hatása van a veterán hangulatára, azt nem nehéz kitalálni. Látszik a megnyilvánulásain és gesztusain. A csalódásai után megszokott, hogy Räikkönen interjúi nem tartanak további 30-40 másodpercnél. Silverstone-ban ezt most azzal fejelte meg, hogy arra a pár szóra is „arc nélkül” állt kamerák elé: szájmaszkját szinte a homlokáig felhúzta, rá egy napszemüveg és egy, a megszokottnál is lejjebb húzott sapka, és máris sikerült úgy elbújnia a világ elől, hogy valójában kiállt a világ elé…

A hangulatáról a rádiózásai is árulkodnak. Az első silverstone-i hétvégét például kis túlzással végigveszekedte csapatával. Emlékezetes jelenet volt a szombati, amikor saját csapattársa, Antonio Giovinazzi tartotta föl az egyik körén. „A saját autónkat nem tudjuk elvinni az útból, nemhogy a többieket” – korholta a kollégákat. A vasárnapi versenyen aztán hozzácsapott egy ordibálást is. A biztonsági autós fázis idején mérnöke nem sokkal a boxbejárat előtt kerékcserére hívta Räikkönent, majd miután bekanyarodott a bevezető útra, mérnöke jó sokszor elismételve jelezte neki, inkább mégis maradjon kinn. Räikkönen ordítva hallgattatta el őt: „Fejezd be, már k**** késő!!!” – kiáltott rá, majd már higgadtabb hangon tisztázta, esélye sem volt már kint maradni.

Ezen bosszantó eseteket követte aztán a vasárnapi rejtélyes szárnytörése, amely miatt a Brit Nagydíjat az utolsó helyen zárta, majd az újabb csalódást keltő hétvége Angliában.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



 

Mi motiválná a folytatásra?

A helyzet láttán fölmerül, van-e bármi esély arra, hogy Räikkönen az F1-es folytatás mellett döntsön. A szerződése év végén lejár az Alfával, és bár a Hungaroringen még állította, az idei szenvedésüknek nincs köze a jövője alakulásához, jelenleg nehéz elképzelni, hogy igent mondjon még egy hasonló évre. Így látja legalábbis Mika Salo, a finnek korábbi F1-es versenyzője, aki az Ilta Sanomatnak nyilatkozva kijelentette, biztosra veszi, hogy a mostani Räikkönen utolsó F1-es éve.

„Az Alfa Romeo helyzete rendkívül rossznak tűnik. Az autó nem jó, és amiatt is szenvednek, hogy a Ferrarinak változtatnia kellett a motorján. Kiminek nem lehet valami nagy a motivációja jelenleg. Egyáltalán nem érzi jól magát” – állapította meg. „Ha profi vagy, biztosan nem fogod abbahagyni a szezon közepén, de úgy vélem, a mostani lesz Kimi utolsó szezonja. Eléggé egyértelmű, hogy nem találja a motivációját, amikor a tizenötödik helyen autózik. Kimi még mindig egészen jól versenyez, de az autója miatt nem lehet elégedett a tempójával.”

A váltás előjele lehet, hogy az Alfa Romeo a hírek szerint aktív a versenyzőpiacon. Állítólag ők voltak az a csapat, amely felvette a kapcsolatot Sergio Pérezzel, miután híre ment, hogy a Racing Point szerződést bonthat vele, és vélhetően azon két csapat egyike is a hinwili gárda, akikkel Nico Hülkenberg tárgyal a 2021-es visszatérésről.

Emellett Antonio Giovinazzi sem érezheti magát biztonságban. Főleg nem úgy, hogy a Ferrari fiataljai közül többen is egyre ígéretesebb teljesítményt nyújtanak. Az F1-gyel már sokszor hírbe hozott Mick Schumacher mellett idén az F2 bajnokesélyese, Robert Svarcman is feltűnt, lenyűgöző teljesítményt nyújtva első F2-es évében. „Remélem, az Alfa Romeo őt választja másik versenyzőnek a következő évre” – mondta Salo, aki jó ideje figyeli az orosz tehetséget. „Tizenhárom éves kora óta követem őt, és próbálom tanítani. Ő az SMP Racing egyik pártfogoltja, és nagyon sokat fejlődött a kezdeti évek óta. felnőtt, és sokkal okosabban versenyez” – értékelte a tehetséget a finn.