Musorujsag
Élő Eredmények

Eladták a Williams F1-es csapatát!

Eladták a Williams F1-es csapatát!

Williams
Nagy hírt jelentett be péntek délelőtt a Williams csapata: eladták F1-es istállójukat egy Egyesült Államokbeli cégnek. Az istálló továbbra is változatlan néven működik.

A Williams még a koronavírus miatti kényszerszünetben jelentette be, hogy eladásra kínálja Forma–1-es csapatának egészét vagy egy részét. Claire Williams helyettes csapatfőnök nem zárta ki a teljes eladást sem, mivel alapító édesapjával, Frank Williamsszel együtt úgy érezték, a gárda hosszú távú jövője és sikeressége mindenek fölött áll. A csapat iránt többen is érdeklődtek, és most meg is találták a vevőt: pénteken bejelentették, hogy az új tulajdonos egy Egyesült Államokban működő cég, a Dorilton Capital.

„A Williamst bekebelezte a Dorilton Capital, miután sikeres zártuk le a május végén benyújtott stratégiájuk felülvizsgálatát. A Dorilton Capital a hosszú távú befektetéseiről híres, és a fő célja a csapat versenyképességének helyreállítása lesz. Ez egy új és izgalmas korszak kezdete a Williams történetében, hiszen az új tulajdonossal jó helyzetbe kerül ahhoz, hogy előnyt kovácsoljon a Forma–1 Concorde-egyezményével életbe lépő szabályváltozásokból” – állt az istálló közleményében.

A csapat kihangsúlyozta, sem névváltoztatást nem terveznek, sem a gyárukat nem költöztetik el Grove-ból, az új tulajdonos érkezését pedig a teljes igazgatótanács egyhangúlag támogatta, beleértve az istálló névadóját, Sir Frank Williamst is

Fotó: XPB

A Dorilton Capital egy magánbefektető cég, székhelye az Egyesült Államokban található. Jellemzően különböző cégek felépítésével és bekebelezésével foglalkozik, ám honlapjuk alapján eddig csak Észak-Amerikában tevékenykedett. A Williams számára a„rugalmas és türelmes stílusuk” volt az egyik meghatározó szempont. A csapat kiemelte: „Az új vevő maximálisan tiszteletben tartja, mennyire fontos a Williams öröksége és kultúrája, és elkötelezett megtartani ezt az identitást. A csapat továbbra is a Williams márkajelzés alatt fog versenyezni, a karosszéria elnevezése is változatlan marad. A Dorilton nem tervezi átköltöztetni a csapatot Grove-ból, a hagyományos otthonából.”

Az igazgatótanács körültekintően megvizsgálta az új vevő terveit, és azt is figyelembe vette, hogy sok potenciális befektetőt hozhat a gárdához. A briteknek meggyőződésük, hogy a Dorilton ajánlata volt a legkedvezőbb, és az biztosítani fogja a Williams hosszú távú F1-es sikerességét az F1 új korszakában, amit a gazdasági fenntarthatóság, az észszerűbb pénzelosztási rendszer fog jellemezni.

„A stratégiai felülvizsgálat egy hasznos folyamat volt, amely bizonyította, hogy mind a Forma–1-nek, mind a Williamsnek van hitele és értéke” – nyilatkozta Claire Williams csapatvezető-helyettes. „Lezártuk ezt a folyamatot, és elégedetten jelentjük be, hogy a Dorilton a csapat új tulajdonosa. Amikor megkezdtük ezt az eljárást, szerettünk volna egy olyan partnert találni, aki osztozik a mi értékeinkben és szenvedélyünkben, aki elismeri a csapatban rejlő potenciált, és aki ki is tudja aknázni ezt az erőt. A Doriltonban pontosan ezt találtuk meg. Olyan személyeket, akik értik a sportot, és hogy mi kell a sikerességhez benne. Olyan személyeket, akik tisztelik a csapat örökségét, és mindent megtesznek azért, hogy a jövőben sikeres legyen.”

Claire Williams (Fotó: XPB)

A Williams a tulajdonosváltással már nem lesz családi csapat. Az értékeikre és hagyományaikra mindig büszke Claire Williams viszont elengedhetetlennek tartotta ezt a lépést. „Családként mi mindig a csapatot helyeztük az első helyre. Az újbóli sikeressé tétele és az embereink védelme szívügyünk volt e folyamat kezdete óta. Ezzel talán véget ér a Williams egy korszaka családi tulajdonú csapatként, de tudjuk, hogy jó kezekbe kerül. Az eladás biztosítja a csapat túlélését, de ami ennél is fontosabb: biztosítja a sikeresség útját. Rendkívül hálásak vagyunk a Doriltonnak, a bizalmáért, amit a csapatunk iránt mutattak, és már nagyon várjuk, hogy mostantól együtt dolgozzunk velük. Szeretnék köszönetet mondani a Williams igazgatótanácsának, a tanácsadóinknak, akik fáradhatatlanul dolgoztak az elmúlt hónapokban azért, hogy mindez létrejöjjön, és az alkalmazottainknak is, akik rendíthetetlenül lojálisak maradtak” – fogalmazott Claire Williams.

Az új tulajdonos nevében Matthew Savage, a Dorilton Capital elnöke nyilatkozott, aki izgatottan vág bele az új üzleti kihívásba. „Hisszük, hogy mi vagyunk az ideális partnerei a cégnek, köszönhetően rugalmas és türelmes üzletvezetési stílusunknak, ami lehetővé teszi a csapat számára, hogy csak a céljára, a mezőny élére való visszatérésre összpontosítson. Már nagyon várjuk, hogy együtt dolgozhassunk a Williams csapatával, és a további üzleti felülvizsgálatok során meghatározzuk, mely területeken lesz szükség új befektetésekre. Tudjuk, hogy Grove-ban világszínvonalú létesítmény található, és megerősítjük, nem tervezünk költözni.”

Patrick Head, Frank Williams és Nico Rosberg 2007-ben (Fotó: XPB)

A Williams hivatalosan az 1977-es Spanyol Nagydíjon debütált konstruktőrként a Forma–1-ben. Ezzel a Ferrari és a McLaren után a harmadik legrégebbi résztvevője a bajnokságnak. Sir Frank Williams Patrick Headdel hosszú küzdelem után faragott sikeres csapatot. Első győzelmüket az 1979-es Brit Nagydíjon aratták Clay Regazzonival, majd 1980-ban az ausztrál Alan Jonesszal világbajnokok lettek. Az 1980-as években erősödő háttérrel váltak stabil élcsapattá, az 1990-es évek domináns gárdájává. Eddig 738 versenyen rajtoltak, 114 győzelmük, 243 dobogós helyezésük, 128 pole pozíciójuk és 133 leggyorsabb körük van, összesen 9-szer nyertek konstruktőri, és 7-szer egyéni bajnoki címet.

Máig utolsó győzelmüket Pastor Maldonado 2012-es barcelonai sikere jelenti, dobogón versenyzőjük legutóbb a 2017-es Azeri Nagydíjon állt, Lance Stroll személyében.

A csapat a BMW-vel való 2005-ös szakítással indult meg a lejtőn. A 2014-es új hibridmotoros szabályok a Mercedesszel kötött partnerségüknek hála még hozott számukra egy fellángolást, ami két konstruktőri 3. helyezést jelentett, ám 2016-tól egyre hátrébb csúsztak a mezőnyben, és 2018 óta képtelenek elmozdulni az utolsó pozícióból, miközben anyagilag is egyre nehezebb helyzetbe kerültek. Idén egyelőre pont nélkül állnak, a 10 csapatos mezőnyből egyedüliként.

 

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak