Musorujsag
Élő Eredmények
×

Spa megmutatta, miért lett teljes összeomlás a Ferrari motorügyéből

Spa megmutatta, miért lett teljes összeomlás a Ferrari motorügyéből

Auto Motor und Sport
Betiltott motortrükkjére hagyatkozva egyszerűen elhanyagolta volna autója aerodinamikai fejlesztését a Ferrari az elmúlt években?

Az továbbra sem derült ki, mi szerepel az FIA és a Ferrari között a télen született titkos megállapodásban, amely a mai napig annyira bosszantja az ellenfeleket, de a lefolytatott vizsgálat és az FIA intézkedéseinek hatása egyértelműen láthatóvá vált Spában. Jobban, mint korábban bármikor. A vörös autók egész hétvégén csak szenvedtek a belga erőpályán, és bár állították, problémájuk több is van, nyilvánvaló volt, hogy a gyengélkedésük forrását a kényszerből átalakított motor jelenti.

Charles Leclerc ugyan Sebastian Vettel szélárnyékának köszönhetően egyszer egészen 359,4 kilométer/óráig gyorsult a Kemmel-egyenesben, valójában ő és csapattársa is egész futam alatt könnyű préda volt az ellenfeleknek. Hiába rajtolt remekül a monacói a lágy gumikon, a nyolcadik helyét hamar elvesztette, miután a középmezőnybeli ellenfelek sorra kikerülték őt. „Szenvedek a motorerő miatt” – hangzott a rádiós panasza.

A Ferrarinak a kegyelemdöfést az jelentette, amikor az ő motorjukat használó Alfa Romeóval Kimi Räikkönen is kifékezte Vettelt a hosszú egyenes végén. A német ezt követően kért alternatív taktikát csapatától, mondván, volt csapattársát soha az életben nem fogja tudni visszaelőzni az egyenesben gyengélkedő autójával. „Így fel fognak falni a mögöttem érkezők” – jósolta.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

„Az ellenfeleink a második szektorban fel tudtak ránk zárkózni, és ezzel védtelenek voltunk az egyenesben” – állapította meg a Pierre Gasly, Lando Norris és Danyiil Kvjat által is kikerült Leclerc, egyértelművé téve, hogy a Ferrari nemcsak a padlógázos szakaszokon volt lassú, hanem a kanyargós középső részen is.

A futamot követően Mattia Binotto csapatfőnök nagy nehezen kimondta, autójuknak két gyenge pontja van: a motorerő és az aerodinamikai hatékonyság. Azt is elismerte, hogy mivel előbbi téren jól álltak egy éve, utóbbi problémájuk nem volt még annyira nyilvánvaló, mint most. „Tavaly a motorunk részben elfedte az autónk gyengeségét, de idén már nincs így. Az autónk korlátai megmutatkoznak. Nyilvánvaló, hogy javulnunk kell” – állapította meg.

A Mercedes főnöke, Toto Wolff már szombaton arról beszélt, a Ferrari az elmúlt években rossz irányba kanyarodott a fejlesztés terén: a motortrükkjére hagyatkozva zárkózott föl rájuk, és most, hogy a megoldásukról kiderült, hogy nem éppen szabályos, fegyvertelenek maradtak.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Az Auto Motor und Sportnak egy névtelenséget kérő rivális rámutatott, a motorjukkal való ügyeskedés a Ferrari autójának fejlesztését is alaposan félrevitte. „Amikor az ember hatvan-hetven lóerő extrával rendelkezik, erre építi fel az aerodinamikai koncepcióját. Ilyenkor nem érdekel a nem hatékony leszorítóerő. Pontosan ez történt a Ferrarinál. Most, hogy hiányzik a teljesítményelőnyük, keményen kell lapátolniuk. És rövid időn belül ez nem lehetséges” – mutatott rá.

A Ferrari tehát jóval többet vesztett a motortrükkje ellehetetlenítésével, mint 60-70 lóerő. A kis légellenállásra tervezett autója, amely már tavaly is sok problémát jelentett a kanyargósabb, lassabb pályákon, most vált teljes tévúttá, és most derült fény arra is, hogy aerodinamikai részlegük mennyire gyenge munkát végzett. Nem véletlenül adták föl máris a 2020-as, de a 2021-es szezont is. Jól tudják, a motorjuk módosításával olyan hátrányba kerültek, amit évekbe telhet ledolgozni.

Spa egyúttal most arra is rávilágított, mire is célzott pontosan John Elkann, a Ferrari elnöke, amikor évek óta cipelt koncepciós hibákat emlegetett, amik miatt 2022 előtt esélyt sem lesz a győzelmeikre…

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak