×

Álomvilágba valók Hamilton gumikkal szembeni elvárásai?

Nem tartja reálisnak Lewis Hamilton gumik felé támasztott elvárásait a Mercedes főnöke. A Pirellinek ellentmondó feltételeknek kéne megfelelnie – de lehet-e ez mentség minden hibájukra?

Motor Racing - Formula One World Championship - Belgian Grand Prix - Qualifying Day - Spa Francorchamps, Belgium Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
Már Silverstone után a gumikat kritizálta Lewis Hamilton, Barcelonát követően arra panaszkodott, hogy a Pirelli és az F1 döntéshozói semmibe veszik a versenyzők abroncsokra vonatkozó kéréseit, Spában pedig még azt is kijelentette, hogy az olasz gyártótól a 2011-es visszatérése óta „sosem kapták meg igazán” azt, amire versenyzőként vágynak.

Noha a gumik csak az első silverstone-i futamon durrantak szét, probléma bőven van velük azon túl is. Többféle is. A második silverstone-i versenyt a gyors elhasználódásuk határozta meg, Belgiumban Hamilton mellett Max Verstappen is a túl érzékeny papucsokat nevezte meg az unalmas verseny fő okaként, mondván, a 44 körből 38-on óvni kellett őket, és „ez nem versenyzés”, miközben sokan az időmérős lassú felvezető köröket is aggályosnak találják a lassú tempó és az előidézett balesetveszély miatt.

Hamilton a múlt hétvégén irányt is mutatott, és körvonalazta a versenyzők elvárásait. Szerinte olyan gumira van szükség, ami a korábbi hiperlágy keverék tapadásával rendelkezik, de hosszabb távon, a túlmelegedési problémák nélkül.

A címvédő főnöke, Toto Wolff úgy véli, Hamilton elvárásai mesékbe valók, nem a való világba. „Egy ilyen gumi megvalósítása valószínűleg fizikai képtelenség” – állapította meg. „Egy olyan gumi, ami jól tapad, és a verseny feléig bírja, a versenyzők számára talán fantasztikus. De nem vagyok biztos benne, hogy jó látványossággal is szolgálna” – mutatott rá, hogy nem véletlenül támasztanak más feltételeket a Pirelli felé az F1 vezetői és a csapatok, mint a versenyzők.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



 

Egyszerre haladni ellentétes irányokba?

Az ellentmondás feloldhatatlannak tűnik. Spa után többen megállapították, az izgalmakat az egy kiállásos versenyek „ölik meg”. Ahhoz viszont, hogy több kiállás legyen egy futamon, gyorsabban kopó gumik kellenek, ami meg szembemegy a határon autózni vágyó versenyzők kívánalmaival.

Az FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz szerint nem lehet egymásnak ellentmondó célokat követelni a Pirellitől. „Az első feltétellistánál képtelent kértünk a Pirellitől: alacsony kopást, és hogy lehessen sokáig nyomni a gázt, de hogy legyen több kerékcsere, és átmenet az egyes gumitípusok között. Visszatekintve ez talán egy elérhetetlen cél volt, és ezt be kell ismernünk.”

A Pirelli dolga nem egyszerű. Wolff Hamiltonhoz hasonlóan fölhívta a figyelmet a gyártó munkáját nehezítő tényezőkre. „Lépést kell tartaniuk az F1-es autók fejlesztésével, az egyre nagyobb leszorítóerővel, és nem igazán gyárthatnak minden évre teljesen új konstrukciót. Jó lenne, ha a jövőben megtalálnánk az egyensúlyt a jó gumi és a modern F1-es autó között. A leszorítóerő jelentős csökkentésével véget érnek ezek a viták a guminyomás és a Pirellire ható erőkről.”

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)



 

Pirelli: Igenis hallgatunk a versenyzőkre

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója eközben Hamilton azon megjegyzésére reagált, miszerint a versenyzőnek nincs beleszólásuk a gumik alakításába. „Hallgatunk a versenyzőkre, és nem szeretném azt hallani, hogy nem hallgatunk rájuk, mivel mindig elérhetők vagyunk a versenyzők számára, és az FIA is az. Én szívesen követem, amit Lewis mond, de ehhez előbb papírra kéne vetnünk, aztán a valóságban valamilyen kompromisszummal kéne előállni. A száz százalék tapadás és a kopás nélküli száz százalék kiegyensúlyozottság nem megy együtt.”

A szakember hiszi, hogy a 2022-ben bevezetendő 18 colos gumikkal és az új, kisebb leszorítóerős autókkal lényegesen javíthatnak a helyzeten. Ugyanakkor hangsúlyozta, annyi eltérő elvárás érkezik a különböző szempontokról, hogy azt már átlátni is nehéz. „A legutóbbi követelménylistánál úgy döntöttünk, mindent újra megvizsgálunk, hogy a versenyzők érzései kerüljenek előtérbe, például a túlmelegedés és a kopás csökkentése. Sokat vitáztunk erről, mivel a kopás csökkentésével csak egy kiállás lenne. Ha nem kopik a gumi, miért állnál ki, föladva a pozíciódat? Szóval sok téma szerepel a követelménylistán, és sok célt nehéz együtt elérni.”

„A jobban tapadó gumi, ami kiegyensúlyozott is, igazán bonyolult, mivel amikor nagy a tapadásod, általában nagy a kopás mértéke is. Ez az időmérős gumik lényege. Tudom, hogy a versenyzők szeretik a tapadást, és azt is, hogy az ideális gumira vágynak. Mindent megteszünk 2022-re. 2021-re viszont nehéz lesz, mivel nincs módunk fejleszteni a mostani gumin. Emiatt már inkább 2022-re összpontosítunk.”

A Pirelli 18 colos gumijának múlt évi monzai bemutatója (Fotó: XPB)



 

Érkezik a 18 colos megoldás?

Tombazisz is a 2022-es javulásban bízik. „A tizennyolc colos gumikkal elvégzett munkájukból az derül ki, hogy egyértelműen a helyes irányba tartanak. Remélhetőleg másfél év múlva sokkal jobb lesz a helyzet” – tekintett a jövőbe.

Hogy valóban így lesz-e, az most még csak találgatás. A Forma–2 mezőnye már idén a 18 colos gumikkal versenyez, amik prototípusai a jövő F1-es abroncsainak. Azok teljesítménye viszont eddig minden, csak nem kiszámítható. Idén még a sprintfutamokon is előfordult, hogy muszáj volt kerékcserét közbeiktatni a váratlanul nagy gumikopás miatt, a bajnokság 4. helyezettje, Mick Schumacher pedig nemrég egy interjúban úgy fogalmazott, idén még nem futottak két olyan hétvégét, amin a gumik azonos módon működtek volna, annyira kiszámíthatatlanok…

Ez a beszámoló nem feltétlenül vág egybe a Pirelli által év elején büszkén közölt első értékeléssel, amely konstans gumiteljesítményről és a kijelölt célok eléréséről szólt.

Talán eltérnek az elvárások, talán meg van kötve a gyártó keze, ám ezek az apró – vagy nem is apró – különbségek az előzetes szándék és a gyakorlat között arra utalnak, hogy talán mégis lehet valami a Hamilton által említettekben, és a Pirelli munkája kapcsán valóban hiányzik a gumiháború idején a versengés miatti teljesítménykényszerrel automatikusan meglévő számonkérhetőség…