Brawn: Monza igazolta, izgalmas lehet a fordított rajtrács

A Forma–1 sportigazgatója, Ross Brawn továbbra sem akarja elengedni a fordított rajtrácsos kvalifikációs futamok ötletét. A brit szerint Monza bizonyította, az ötletnek lenne létjogosultsága, és itt a tökéletes alkalom arra, hogy az ismét napirendre kerüljön.

XPB_1056113_HiRes Pierre Gasly és Carlos Sainz (Fotó: XPB)
A fordított rajtrácsos időmérős futamok ötletét (ezzel a jól megszokott kvalifikációkat szerették volna fölváltani) többször leszavazták már, a sportigazgató azonban úgy tűnik, továbbra sem tesz le arról, hogy valahogyan keresztülvigye azt. Brawn a kaotikus Olasz Nagydíj után, amit hatalmas meglepetésre Pierre Gasly nyert az Alpha Taurival ismét fölhozta az ötletet.

Elárulta, Monza lehetett volna az egyik helyszín, ahol kipróbálják a megoldást 2020-ban (amennyiben minden csapat belemegy ebbe). Erre végül nem került sor, a futam azonban érzése szerint így is rámutatott, milyen izgalmakat hozhat a fordított rajtrácsos megoldás.

Éppen ezért, szerinte ismét át kellene gondolni annak bevezetését. „Monza volt az egyik jelölt a fordított rajtrácsos időmérős futamhoz” – írta az F1 hivatalos oldalán megjelenő értékelésében. „A megoldással sajnos nem tudtunk előrelépni, de a koncepció még mindig azok közé tartozik, amin dolgozni akarunk az FIA-val a következő hónapokban. A csapatokkal is beszélni akarunk róla.”

Ross Brawn (Fotó: XPB)



„Úgy gondoljuk, a tegnapi verseny megmutatta, milyen izgalmat tud nyújtani egy összekavart fölállás. Az autók jövőre változatlanok maradnak, szóval kedveskedhetünk olyan izgalmakkal a szurkolóknak, mint amilyeneket most láttak Monzában” – folytatta.

„Természetesen a fordított rajtrácsos sprintversenyekre a csapatok másként állíthatják be az autóikat. A Mercedes most úgy lőtte be őket, hogy elérje velük a leggyorsabb kört, majd az élen állva irányítani tudja a futamot” – magyarázta, miért nem tudtak komolyabban előrelépni a címvédő autói a mezőnyből. „Ha tudják, hogy előzgetniük kell, változtatnak ezen” – hangsúlyozta.

A Motorsport információi szerint a csapatok a hetekben tárgyalnak majd a versenyek formátumának esetleges változtatásáról. Ahhoz viszont, hogy ezen komolyabban változtatni tudjanak (bevezessék például a fordított rajtrácsos futamokat), a 2021-es Concorde-egyezmény értelmében is „szuper többségre” lesz szükség, ami 28 szavazattal érhető el, tehát az ötlet már akkor kisiklatható, ha két csapat ellenzi azt (az FIA és az F1 képviselői 10-10 a csapatok pedig 1-1 szavazattal bírnak).

Kép: XPB