Musorujsag
Élő Eredmények

De miért kellett lezárni a boxutcát?

De miért kellett lezárni a boxutcát?

Auto Motor und Sport, Motorsport-Magazin
Alaposan meglepte a Mercedest és Lewis Hamiltont az FIA azzal, hogy a biztonsági autós fázis alatt lezárta a boxutcát. Ők nem értették, miért, a versenyigazgató elmagyarázta.

Csapdába futott a Mercedes az Olasz Nagydíjon Lewis Hamiltonnal. A címvédő egy 10 másodperces „stop and go” büntetéssel veszítette el a vezető pozícióját, amit azért kapott, mert a 20. kör végén pályára küldött biztonsági autós fázis elején lezárt boxutcába hajtott be kerékcserére. Nem ő volt az egyetlen, aki elkövette ezt a hibát: Antonio Giovinazzit ugyanígy büntették.

Több csapatot is meglepett és megzavart az FIA döntése a zárlatról, amely végül megalapozta Pierre Gasly győzelmét. A biztonsági autót Kevin Magnussen leállása miatt küldték pályára. A dán nem sokkal a boxutca bejárata előtt, a Parabolica után, a belső íven parkolta le Haasát, ami önmagában indokolttá tette a tempó visszafogását, a boxutca blokád alá vonását viszont sem Lewis Hamilton, sem Toto Wolff csapatfőnök nem tudta mire vélni.

„Nem igazán értem, hogy miért tolták az autót arról a pontról a boxutcába, miközben simán betolhatták volna hátra is. Mi az ördögért tolták előre? Tudom, hogy miért, csak nem értem, miért ezt a döntést hozták, mivel szerintem nem volt rá szükség” – bosszankodott Hamilton.

Ezzel arra utalt, hogy a versenybírák annak ellenére a boxutcába tolva távolították el a Haast, hogy az közvetlenül egy olyan helyen parkolt le, ahol meg volt nyitva a kerítés.

Wolff szerint az FIA a bonyodalmasabb utat választotta a mentésnél, és ő nem találta erre a magyarázatot. „Általában csak akkor zárod le a boxutcát, amikor előtte egy autó ezer darabra törik, és ott hever az úton” – értetlenkedett az osztrák csapatfőnök.

Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött (Fotó: MTI/EPA)

Mielőtt bárki elkezdett volna elméleteket gyártani arról, hogy az FIA ily módon próbálta feldobni a versenyt, Michael Masi versenyigazgató feltárta a boxlezárás valódi okát, ami meglehetősen egyszerű volt: Magnussen gépe nem fért be a kerítés nyílásán. „A szalagkorlát megnyitása egy bírói poszt volt. Különböző megnyitások léteznek a pályán, és nem mindegyik szolgálja az autók mentését” – magyarázta el az ausztrál szakember.

A bíróknak emiatt nem volt választásuk. „A leggyorsabb megoldás a mentésre az volt, hogy betolják a boxutcába.”

Ennek végrehajtásához viszont biztosítani kellett számukra a bejáratot. Hamilton és Giovinazzi az engedély nélküli behajtásnál a pályabírókat veszélyeztette, és ez magyarázta az elsőre igen súlyosnak tűnő büntetésüket.

Az FIA Hamilton és Giovinazzi büntetésének indoklásánál kiemelte: „A sportszabályzat ezt a büntetési formát írja elő.” Mindez azt jelenti, hogy az ítészeknek nem volt módjuk mérlegelni, hogy a büntetés mértéke összhangban van-e a szabálysértésével. Hamilton végül a 7., Giovinazzi az utolsó, 16. helyen ért célba.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak