Mercedes: Bebizonyosodott, az új szabály árt a versenyzésnek

A monzai versenyen nem segítette a Mercedes fölzárkózását a motormódokra vonatkozó új szabály, ám a csapat szerint nem nekik, a versenyeknek ártott a szigorítás.

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Race Day - Monza, Italy Valtteri Bottas (Fotó: XPB)
„Nem tudok ilyen motorbeállítással versenyezni. Ez egy vicc” – jelentette ki az egész futamon csak szenvedő, az ötödik helyen célba érő Valtteri Bottas az Olasz Nagydíj közepén. Szavai az előző nap után sajátosan hatottak. Szombati fölényes időmérős sikerük után a Mercedes versenyzői még elégedetten élcelődtek azon, hogy az időmérős motormódok betiltását szorgalmazó Red Bull bizonyára már másképp vélekedik a szabályok változásáról, miközben őket még erősebbé is tette, hogy Monzától azonos motormódban kell teljesíteni az időmérőt és a verseny egészét.

Lehet, hogy a helyzet mégsem annyira egyértelmű motorfronton, mint azt a magabiztos Mercedes gondolta?

Toto Wolff csapatfőnök a futam után cáfolta, hogy vereségüknek bármi köze lett volna a motormódokhoz. „Semmi köze hozzá. Mindig is mondtuk: ha csak egy motormódot használhatunk az időmérőn és a versenyen, akkor nem kaptunk akkora löketet a kvalifikáción, de többet kapunk a versenyen. És pontosan ezt láthattuk most is” – érvelt.

A Mercedes-motor a futamon talán valóban nagyobb teljesítményen üzemelt, versenyzői ugyanakkor megállapították, az események úgy alakultak, hogy igenis hátrányosan érintette őket a fokozatok váltásának tilalma. Eltérő okokból Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is a mezőny sűrűjében találta magát vasárnap, és nem tudták hozni azt a felzárkózást, amit a domináns szombatjuk után várhattunk volna tőlük, mivel nem volt módjuk extra motorteljesítménnyel megtámogatni az előzési kísérleteiket.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



 

Emiatt volt kevés előzés?

A látványos felzárkózás elmaradásáról nem elsősorban a motormódok tehetnek. A Mercedes előnye tudatában arra hangolta autóját, hogy az élen, tiszta levegőben haladva nyújtsa a legjobbat, és ennek jegyében meredekebb szárnyállást választottak, nagyobb leszorítóerőt, és a légellenállás szempontjából előnyösebb hűtőkonfigurációt. Toto Wolff Bottas fenti kijelentése kapcsán tisztázta is: „Valtteri azért volt frusztrált, mert nagyon a határon volt a hűtése. Nem az erőforrást kritizálta, hanem azt, hogy jobban ki kellett volna nyitnunk a hűtőket, mert azzal nem kényszerült volna ’vitorlázásra’, valamint arra, hogy lemaradjon az előtte haladótól. Bosszantó volt, hogy nem küzdhet.”

Miközben a Mercedes továbbra is meg van győződve arról, hogy a motormódokra vonatkozó új szabályozás nem hozta őket hátrányba, Lewis Hamilton szerint az máris bebizonyosodott, hogy a variációs lehetőségek elvétele általában véve rossz hatással van a csatákra és a versenyzésre. „Csak egy motorfokozatunk van, és ez egy gyors mód, amit amúgy csak rövidebb időn át használnánk a versenyen. A motor következetes volt. Viszont rosszabbá tette a versenyzést olyan értelemben, hogy korábban lehetett váltogatni a motorfokozatokat, és te oszthattad be, hogy mennyit használod az erősebbet. Az élvezetesebb volt, mert neked kellett gazdálkodnod vele, és használhattad a plusz erőt az előzésnél. Valószínűleg ezért is láthattunk most kevesebb előzést, mint korábban” – ecsetelte a büntetése után az utolsóról a 7. helyig fölzárkózó címvédő.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



„Amikor én kijöttem a boxból, láttam, hogy hatalmas a lemaradásom az előttem haladóhoz képest, és nem sikerült olyan gyorsan ledolgoznom, mint szerettem volna. Biztos voltam benne, hogy valamikor utolérem őket, de amikor ez megtörtént, nehezen tudtam előzni. Nem volt jó érzés, az biztos. És a gumikat is jobban igénybe kellett vennem, hogy egyáltalán elkapjam a sor végét.”

Csapattársa elsősorban annak tudta be az előzések elmaradását, hogy nem tudott elég közel kerülni az ellenfelekhez. „A fő gond az volt, hogy nem voltam elég gyors a kanyarokban, és nem tudtam követni a másikat a Lesmókban, az Ascariban és a Parabolicában. Az talán az új szabályok miatt is volt, hogy kevesebb előzést láthattunk, mivel mindenki ugyanazt a módot használta a támadásoknál is” – vélekedett Bottas.

 

Eltérő véleményen a renault-sok és a mercedesesek

A finnt sokáig üldöző, de megelőzni képtelen Daniel Ricciardo eközben felhívta a figyelmet, az ERS-ről működtetett „előzésgomb” még most is a rendelkezésükre áll, és annak komolyabb hatása van a csatákban, mint a motormódok váltogatásának volt. „Az akkumulátorokat még így is felhasználhatjuk, ha nagyobb teljesítményt szeretnénk. Ez nem változott, hiszen általában ez a legfőbb segédeszközöd az előzésnél, és még most is megvan. Nem hiszem, hogy a változás nagyon befolyásolta volna a verseny alakulását.”

Az ausztrál persze ezt Renault-motoros versenyzőként mondja, nem mercedesesként. Toto Wolff abban egyetért Hamiltonnal, hogy az új szabályozás összességében nem segítette a párharcok kialakulását. „Mindig is mondtuk, hogy ha azonos motorbeállítást használsz az egész versenyen, akkor nem lesz extra fegyvered az előzésekhez, nem lesz meg az az extra mód, amit amúgy használnál. Ez valamennyi csapat esetében igaz, nem csak a nagyoknál. A mostani verseny e döntésnek a következménye volt” – vélekedett.