Mercedes: Nem Hamilton hibája volt a szabálytalan kiállás

Egy észre nem vett jelzésen úszott el Lewis Hamilton és a Mercedes monzai győzelme. A csapat két vezető mérnöke elmagyarázta, mi történt pontosan, és versenyzőjük helyett vállalták is a felelősséget.

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Race Day - Monza, Italy Lewis Hamilton a 10 másodperces büntetését tölti (Fotó: XBP)
Kényelmes előnnyel vezetett Lewis Hamilton a múlt vasárnapi Olasz Nagydíjon, amikor Kevin Magnussen a buxutca bejáratának közelében leállította az autóját, és az FIA pályára küldte a biztonsági autót. Mivel a szalagkorlát megnyitása ott nem a mentést szolgálta, csupán egy bírói állást alakítottak ott ki, amelyen nem fért volna el a Haas, a sportbíróknak a boxutca felé tolva volt a legegyszerűbb eltávolítani az autót. Ehhez viszont az FIA-nak le kellett zárnia a boxutcát, hogy ne veszélyeztesse embereinek biztonságát.

Lewis Hamilton és Antoni Giovinazzi „stop and go” büntetést kapott, amiért mégis a boxba hajtott kerékcserére. Mindketten csapatuk hívására tették ezt, ám több ideje az Alfa Romeónak lett volna korrigálni.

A Mercedes futamelemző videójában James Vowles vezető stratéga magyarázta el, pontosan mi is történt a büntetést érő kavarodás másodperceiben. „Menjünk végig az odáig vezető események sorozatán! Először a biztonsági autót küldték pályára. Magnussen leállt, közel a boxutca bejáratához, de biztonságos helyen, a füvön. Tizenegy másodperccel később kaptuk meg az üzenetet, hogy a boxutcát lezárták, tíz másodperccel később pedig Lewis behajtott a boxba.”

„Az események sorozatában két módon jutott el hozzánk az üzenet a boxutca lezárásáról. Az egyiket a pálya szélén található jelzőtáblák jelentették, amelyeken egy kereszt volt látható. Ez a vörös kereszt jelezte, hogy zárva van. A versenyző odakint ezt látva értesül a lezárásról. A másik módot a tévéképernyő jelentette, ami előttünk van. Az egyik képernyőn ott van a bizonyos harmadik oldal, amelyen üzeneteket kapunk az FIA-tól, például a sárga zászlóról, a biztonsági autós fázisról. Ezen üzenetek egyike az volt, hogy lezárták a boxutcát.”

Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött (Fotó: MTI/EPA)

Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött (Fotó: MTI/EPA)



 

Miért nem látta Hamilton?

Hamilton a futam után elárulta, fogalma sem volt, hogy a boxutca állapotát a Parabolica külső ívén lévő LED-táblák jelzik. Az FIA valójában már a hétvége előtt kiadta a jegyzeteit, amelyben e jelzőlámpákra is fölhívta a figyelmet. Vowles ennek ellenére igyekezett felmenteni Hamiltont. „Hogy Lewis miért nem látta? Éppen a Parabolicában fordult el, még versenytempóban. A versenyző ilyenkor csak próbálja irányítani az autóját, miközben most még a biztonsági autós deltaidőt is figyelnie kellett, valamint készült a kerékcserére, mivel behívtuk. Nagyon sok dolga volt tehát. Ilyenkor tipikusan nem a pálya baloldala felé néz az ember, és ott általában csak a biztonsági autó jelét mutatják, amiről már eleve tudott. Az elsődleges feladata az volt, hogy ura legyen az autójának, és kellően lelassítson, valamint készüljön a kiállására.”

„Két jelzőtábla volt. Az elsőt nehezen vehette volna észre. Nem nézett arra, a kormánykijelzőjét figyelte, nem látta. Ha megnézzük a fedélzeti kamerás felvételeit, Lewis a boxbejárathoz közelítve nem láthatott semmi jelzést, ami arra utalt, hogy zárva a boxutca. Nem voltak további táblák, sem fényjelzés, semmi, ami figyelmeztette volna őt, hogy nem kéne kiállnia. Az ő szempontjából nagyon nehéz lett volna pár másodperc alatt döntést hozni, és megítélni a helyzetet.”

A szakember szerint őket már annál inkább terheli a felelősség. „Ami minket illet, megkaptuk a képernyőn az üzenetet a lezárásról. Abban a pillanatban, hogy jelezték, a biztonsági autó bemegy a pályára, jómagam, Shov (Andrew Shovlin vezető pályamérnök), Ron (Meadows csapatmenedzser) és a boxfalon lévő többi személy a stratégiai csapatból azzal foglalkozott, hogy végrehajtsuk a kiállást, mivel ez kulcspillanata volt a futamnak. Lewis más gumit kért tőlünk, nekünk meg kellett vizsgálnunk, van-e időnk váltani (Hamilton a keményet kérte, a csapat a közepest készítette elő, a szerk.). Az erről folyó beszélgetéshez csak pár másodperc kellett, de ezek mind összeadódtak. Ilyenkor nem nézed a képernyőn azt a sort, amely jelzi, hogy lezárták a boxutcát.”

Lewis Hamilton és az észre nem vett jelzés (Fotó: F1)



 

Már meg is van a megoldás

Vowles kiemelte, teljesítettek már olyan futamot, amelyen lezárták a boxutcát. Példaként a 2016-os Brazil Nagydíjat említette, ám szerinte ott sokkal egyértelműbb volt a helyzet, mint most. „Akkor egyértelmű volt a lezárás, mivel volt egy baleset, és a bejárat közelében sok törmelék hevert a pályán, amin nem akarsz áthajtani a kiálláskor. Most viszont más volt. Nem volt olyan helyzet, ami arra ösztönzött volna minket, hogy figyeljük a képernyőt.”

„Elszalasztottuk az információt. De nem tartott sokáig kiszúrni, Valtterit már kint tudtuk tartani. Volt viszonyítási pontunk: más csapatok rádiózásából kiderült, hogy nekik is tíz másodpercükbe telt észrevenni, és ez a tíz másodperc meghatározó volt, mivel Lewis annyival az élen állt, hogy már éppen befelé tartott akkor.”

A szakember jelezte, már van megoldásuk a hasonló esetek elkerülésére. „Visszatekintve már tudjuk, mit kéne másképp csinálnunk. Olyan rendszert és szoftvert vezetünk be, amely biztosítja, hogy ezeket a kritikus fontosságú üzeneteket másodperceken belül észrevegyük.”

Andrew Shovlin vezető pályamérnök eközben hozzátette, noha Hamilton a futam után magára vállalta a felelősséget, a büntetés inkább a csapat hibájából adódott. „Lewis azt mondta, az ő hibája, de valóságban nem ő volt a legjobb személy ennek kiszúrására. Nekünk kellett volna látnunk a boxfalon, és a csapat vállalja is a felelősséget érte. Viszont Lewis már csak így dolgozik: ha valami nem jól megy, ő mindig javítani akar, ki akarja javítani magát. Valószínűleg ezért is vállalta érte a felelősséget. De ez tényleg a mi sarunk.”

A Toszkán Nagydíj eseményeinek közvetítési időpontjai.