×

A valódi okok Vettel Aston Martinhoz szerződése mögött

A Racing Point idén sokak szemében talán csak egy autómásolással előrébb jutó, a rövidebb utat kereső kis csapat, ám Sebastian Vettel nem ezt látta meg bennük, és nem is erre építi a jövőjét. A tényezők, amikkel meg tudták győzni a négyszeres bajnokot.

Sebastian Vettel (Fotó: Racing Point) Sebastian Vettel (Fotó: Racing Point)
Egy hete jelentette be Sebastian Vettel és a Racing Point, hogy 2021-től közösen folytatják a Forma–1-ben. Miközben nyilvánvaló, hogy a négyszeres világbajnoknak korlátozottak voltak a választási lehetőségei, hiszen a három élcsapat egyikénél sem volt számára hely, nyilatkozataiból egyértelmű, hogy a négyszeres bajnok nem azért megy a jövőre már Aston Martin néven futó gárdához, hogy meghosszabbítsa pályafutását, hiszi, hogy együtt fölemelkedhetnek az élcsapatok szintjére.

„Jók a megérzéseim. Ismerek ott pár embert már régóta, és a csapat pozitív tendenciát mutat, az eredményeik idén bizakodásra adnak okot, továbbá az F1 is olyan irányt vesz, amitől ez izgalmassá válhat. Az Aston Martin visszatérése az egyik legizgalmasabb, ami történhet. Jó lesz a részesének lenni” – nyilatkozta lelkesen.

A Racing Point idén több szempontból is a figyelem középpontjába került. Nagy előrelépésük kulcsát az jelentette, hogy lemásolták a Mercedes múlt évi autóját, és – még ha nyíltan ezt nem is fogják beismerni – szorosabbra fűzték az együttműködésüket a motorbeszállítójukkal. E lépésük kapcsán több rivális támadást indított ellenük, és el is érték, hogy az FIA 2021-re előálljon a szabályokkal, amik a jövőben el fogják lehetetleníteni az ehhez hasonló szintű másolást.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Vettelt megkérdezték, nem aggasztja-e, hogy azt a koncepciót, amelyre a leendő csapata az idei évét felépítette, az érkezésekor már nem követhetik, és ez esetleges visszaesést vonhat maga után. Ő cáfolta, hogy a másolási ügy végkimenetele befolyásolta volna a döntését és a terveiket. „Sok mindenről esett szó az utóbbi hetekben ebben a témában. De ez nem játszott komoly szerepet nálam. Annál jobban hiszek a csapat erejében” – felelte. „Az utóbbi években nem volt elég pénzük arra, hogy a nagy csapatokkal azonos szinten teljesítsenek. Ehhez mérten figyelemreméltóan teljesítettek. Egyértelműen bizonyítani akarják most, hogy sokan tévednek. Az említett dolgok sem változtattak túl sok mindenen.”

Magabiztos szavai azt sugallják, alaposan tájékozódott a silverstone-iak terveiről és helyzetéről, és valóban nem csak egy pillanatfelvétel alapján döntött úgy, hogy belevág a projektbe.

De mik azok a tényezők, amik e magabiztosságot táplálják, és mi mindent prezentálhattak Lawrence Strollék leendő versenyzőjüknek, amivel sikerült meggyőzniük őt?

 

A nagy beruházások, amik meggyőzték Vettelt

A Racing Point idén dobogóesélyes csapattá lépett elő, amelynek újra lehet sansza a középmezőny élére állni, továbbá megelőzni Vettel jelenlegi csapatát, a Ferrarit. Mindez szépen mutat, és talán 2021-re is jó perspektívát jelenthet, ám amennyiben csak az autóklónozásnak tudjuk be e helyzetet, az nem sejtet sok jót a teljesen új szabályokat és új autókat hozó 2022-re és az azt követő évekre nézve.

Vettel azonban nem a másoló csapatot látja a Racing Pointban, hanem a fejlődő, növekvő csapatot. „Nagy potenciál van bennük, és alig várom, hogy segítsem őket. Versenyképesek akarunk lenni. Jósolni nem fogunk, de reménykedünk, bízunk a csapatban és az embereiben. Ez az első alkalom, hogy megvan a megfelelő kelléktáruk a bizonyításra” – fejtegette.

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)



Leendő főnöke, Otmar Szafnauer eközben részletezte is, hogy mik azok a már zajló folyamatok, amik táplálják Vettel optimizmusát. „Nagyon sok minden zajlik éppen. Két éven belül huszonöt százalékkal növeljük a csapat méretét, ami jelentős emberszámot jelent. Komoly támogatást kapunk az Aston Martintól, a BWT-től, Lawrence-től és a konzorciumától. Ennek köszönhetően megengedhetünk magunknak olyan dolgokat, amiket korábban nem tudtunk.”

„Van egy nagyszerű aerodinamikai fejlesztőcsoportunk, egy új CFD-hálózatunk, amely éppen most, augusztus után állt hadrendbe. Ezzel most jelentősen megnöveltük a CFD-kapacitásunkat. Dolgozunk egy ultramodern szimulátoron is, az új gyárépületünk pedig 2022 augusztusára fog elkészülni” – sorolta, hol állnak a beruházásaikkal, és mi várható még tőlük. „Az új gyárunkkal nagyobb lesz a gyártókapacitásunk. Embereket szerződtetünk, akik fejlesztik az autót. Szóval ezt a sok tényezőt próbáljuk összerakni. Ezernyi dolog van, ami gyorsabbá teheti az autót, és én nagyon bizakodó vagyok a jövőt illetően, hogy feljebb fogunk lépni egy szintet.”

A csapat emellett azt reméli, nemcsak ők fognak felfejlődni a legnagyobb gárdák szintjére, a Forma–1 is „közelíteni fog” hozzájuk. Az új pénzügyi szabályokban nagy lehetőséget látnak, szerintük az új feltételeket rájuk szabták. „Most anyagilag stabil a helyzetünk, a csapatunk méretét növeljük, és más tényezők is vannak, amik alapján úgy véljük, versenyképesebbé válhatunk. Jön a költségvetési plafon. Mi lényegesen a költségplafon alatt vagyunk, míg más csapatoknak most hozzánk kell közelíteniük. A leépítés nem könnyű, növekedni egyszerűbb. Reméljük, ez segít nekünk versenyképesebbé válni.”

 

A fejlődésnek Vettel is nélkülözhetetlen eleme

A tervek és az előjelek tehát kedvezőnek tűnnek egy gyümölcsöző együttműködéshez. Azzal viszont mindkét fél tisztában van, hogy a gyümölcsöknek a szüretelés előtt előbb be kell érniük, ami pedig sok-sok gondozómunkát igényel.Már csak ezért is szerződtek több évre.

„Be kell látni, hogy jelenleg a Mercedes mindenkivel szemben fölényben van. Ez nemcsak a következő évre igaz, vélhetően az azt követő években is erősek lesznek” – jósolta realistán Vettel. „De ez egy nagyon izgalmas kihívás. A rajtrács elején akarok küzdeni, nem a végén, és a csapat szerintem megadja nekem ezt. Készek növekedni, én pedig örömmel csinálom ezt velük együtt. Izgalmas hírek érkeznek. Jövőre költségvetési plafont vezetnek be. A csapat jobb helyzetben lesz, mint korábban. Mindenki másnak csökkenteni kell majd a csapata méretét. Szóval több dolog is van, ami bizakodóvá tesz. Biztosra veszem, hogy a közeli jövőben, de később is jó eredményekért küzdhetünk.”

Otmar Szafnauer és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Szafnauer rámutatott, Vettel alkalmazása is része e nagy megújulási és növekedési folyamatnak, amely a sikeresebb jövő felé vezet. A versenyzőt a nagy kirakós elengedhetetlen kockájának tartják, nélküle nem állhat össze a kép. „Nem válik elérhetővé minden nap vagy minden évben egy négyszeres világbajnok. Alaposan át kellett gondolnunk, hogy mit tegyünk, és nekünk komoly célunk, hogy előrébb lendítsük a csapatot, sok pénzt költünk Silverstone-ban az infrastruktúra megfelelő szintre emelésére. Bízom benne, hogy Sebastian hozza magával minden tapasztalatát, amit a négy bajnoki címének és az ötvenhárom futamgyőzelmének megszerzése közben nyert. Szeretnénk tanulni tőle.”

 

Vélemények a paddockból Vettel Aston Martinhoz szerződéséről:

Martin Brundle, korábbi versenyző, szakkommentátor: „Szerintem ez egy jó döntés. Nagy potenciál van benne. Az eredeti Jordan-csapatról van szó, amely már több mint ötszáz versenyt teljesített, és Seb azt mondja, most végre a pénzük is meglesz, így már nem kell folyton a lemaradásukat behozniuk. Esélye lehet arra, hogy dobogóra álljon, talán futamokat is nyerjen.”

Jenson Button, 2009 világbajnoka: „Ez olt az egyetlen választása a folytatáshoz. Idén jól megy a csapatnak, és most, hogy több pénzük van, valamint életbe lép a költségvetési plafon, ez jó döntésnek tűnik. Szerintem élvezni fogja. Most úgy fest, előrébb fog lépni a rajtrácson.”

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója: „Jó, hogy Sebastian végre döntött. Örülök annak, hogy marad a Forma–1-ben. A Forma–1-nek jót tesz, hogy nem veszít el egy négyszeres világbajnokot. Az Aston Martint pedig csak erősebbé fogja tenni. A konkurencia csak színesíti a versenyt.”

Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke: „Jó, hogy Seb a Forma–1-ben marad. Hogy helyes lépés volt-e, az majd később derül ki.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Gerhard Berger, Vettel korábbi Toro Rossó-s főnöke: „Örülök, hogy Sebastian versenyzőként döntött, és nem akarta abbahagyni. És annak is, hogy nem csak folytatni akarja, bajnoki esélyekre vágyik. Az Aston Martin jövőre ezt még nem fogja megadni, a Mercedes ehhez túlságosan erős, és a Red Bull is. Ez a két csapat kínálta volna számára a legjobb lehetőséget, de náluk nem volt hely. Az Aston Martin viszont az autóipar egyik legnagyobb neve, a márka legendás. Gratulálok Lawrence Strollnak, Toto Wolffnak és azoknak, akik emögött állnak. Sebastian képességei nem alábecsülendő előnyt fog hozni számukra. Meggyőződésem, hogy az Aston Martin, amit most még Racing Pointnak hívnak, még idén javuló eredményeket fog elérni. Egy Vettellel pedig akár még versenyt is nyerhetnek.”

Ralf Schumacher, korábbi versenyző, tévés szakértő: „Az autójuk nagyon hasonlít a Mercedesre, de az erről folyó vita szerencsére már véget ért. A kocsijuk nagyon stabil, és Sebastiannak a Ferrarinál pont ez hiányzott. El tudom képzelni, hogy az ilyen vezethetőséggel sokkal jobban fog boldogulni. Jelenleg egyértelműen jobb is a csomagjuk a Ferrariénál. Innen nézve rövid távon, a következő évben sikeresebb lehet, mint a mostani Ferrarival.”