Gyakran intik attól a Forma–1-et, hogy olyanná váljon, mint a show-t előtérbe helyező amerikai NASCAR-sorozat. Lewis Hamilton legutóbb Mugellóban rosszallóan állította párhuzamba a bajnokságot a királykategóriával, mondván, az FIA kezdi olyan versenyeket mesterkélten felkavaró elemként alkalmazni a piros zászlókat, mint a tengerentúli sorozat.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne tanulni a NASCAR-tól – legalábbis így véli a közvetve abban a szériában is érdekelt Haas csapatfőnöke. Günther Steiner egy amerikai módszert dobott be a Toszkán Nagydíj biztonsági autós újraindításnál látott tömeges baleset megelőzésére.
Mint ismert, a legutóbbi versenyen négy versenyző kiesését okozta, hogy a mugellói pályán a célegyenesben csak a boxutca kijáratához festették föl azt a vonalat, amelytől kezdve engedélyezett az előzés a repülőrajtoknál. Valtteri Bottas emiatt addig visszafogta a tempót, ám a szokatlan taktikázás miatt a mezőny hátrébb harmonikázni kezdett, és a végén egy nagy tempókülönbségeket és ráfutásos ütközéseket eredményezett.
Steiner szerint a megoldást a NASCAR-ból ismert „újraindítási zónák” kínálhatnák. „Az újraindítás vonala nagyon messze volt a mugellói egyenesben, és egyesek nyilvánvalóan megpróbálkoztak azzal, hogy lendületet vesznek addig. Nem hiszem, hogy bárki bármi rosszat tett volna. Egyetértek azzal, hogy ez pusztán a körülmények miatt történt. A folytatásban a hasonlók elkerüléséhez szerintem át kéne gondolnunk, hová helyezzük az újraindítás vonalát, és talán el kellene gondolkodnunk egy újraindítási zóna bevezetésén. Nem vagyok szakértője ezeknek a dolgoknak, de más sorozatokban ezt csinálják, hogy elkerüljék az ilyesmit. Szerintem érdemes megvizsgálni a lehetőségét. De nem vagyok biztos benne, hogy ez napirendi pont lesz a sportmunkacsoport ülésén” – fogalmazott az olasz.
Az újraindítási zóna lényege, hogy a pályán kijelölnek egy szakaszt, és az élen haladó versenyzőnek azon belül kell valamikor a gázba taposnia. Ez jobban behatárolhatóvá teszi a mezőny elejét nem látók számára, hogy nagyjából mikor számíthatnak a gyorsítás megkezdésére.
Jelenleg a tényleges újraindítás kezdetét nehéz belőni. A mezőny első felében lévő versenyzők közül Mugellóban többen megállapították, hogy a biztonsági autó későn kapcsolta le a lámpáit (ez jelzi, hogy kiáll a pályáról), és ez az idén megfigyelhető tendencia is közrejátszott a kavarodás kialakulásában, hiszen a mezőnynek kevesebb ideje van felkészülni a rajtra.
Michael Masi versenyigazgató cáfolta, hogy így lett volna, és a Mercedes-versenyzők azon vádját is, hogy ily módon próbálnak belenyúlni a versenybe, félretolva a biztonsági szempontokat. Az ausztrál szakember szerint nem szükséges felülvizsgálni a biztonsági autós szabályokat, a versenybíróság pedig azt állapította meg, hogy a versenyzők voltak óvatlanok, mivel a folyamatos gyorsításaikkal és fékezéseikkel nem tartották be a vonatkozó előírásokat. Emiatt összesen 12 (!) versenyzőt figyelmeztettek.
Kevin Magnussen szerint ettől függetlenül nincs más módszer, mint a feltételeken változtatni, mivel a versenyzőktől nem várható el, hogy a balesettől félve lemondjanak a versenyzésről, az előnyszerzés lehetőségéről. „A versenyzők próbáltak lendületelőnyt szerezni az újraindításnál a vonalig. Voltak, akik lemaradtak, majd gyorsítottak, és amikor rájöttek, mi a helyzet, újra fékeztek. Ebből lett egy láncreakció a mezőnyben, és ez vezetett oda, hogy egyeseknek már nem volt idejük reagálni. Ennyi történt. Változtatni az újraindítás procedúráján kell, máskülönben ez újra meg fog történni” – vélekedett a dán.
Masi védte az FIA szisztémáját, és szavaiból kivehető, nem tartja túl valószínűnek, hogy Steiner újraindítási zónáról szóló javaslata megvalósul. „Nem hiszem. De soha ne mondd, hogy soha” – kommentálta a fölvetést.