×

Haas: Nem lenne etikus megcsalni a gyengélkedő Ferrarit

Nem érezné etikusnak a Haas, ha az idei nehézségekre reagálva hátat fordítana a Ferrarinak. A drámai visszaesés ellenére megtarthatja két partnerét a Scuderia?

Motor Racing - Formula One World Championship - Belgian Grand Prix - Race Day - Spa Francorchamps, Belgium Charles Leclerc és Romain Grosjean (Fotó: XPB)
Az elmúlt hetekben híre ment, új partnercsapatot keres a Renault. A franciák állítólag nemcsak azért forszírozták annyira a Racing Point autómásolási ügyének tisztázását, mert zavarta őket az ellenfél látványos fejlődése, hanem azért is, hogy lássák, milyen szintű kooperációval számolhatnak ők a jövőben. 2021-ben egyetlen partnercsapatuk a McLaren Mercedes-motorokra vált, így magukra maradnak. De nem szeretnék, ha sokáig így lenne.

Cyril Abiteboul csapatfőnök nem titkolja, szeretnék a három élcsapathoz hasonlóan kihasználni a szatellitcsapatokkal való együttműködés előnyeit. „A Forma–1 tele van meglepetésekkel. Nekünk most van egy jó tervünk a jövőre vonatkozóan. Talán ezt hiányolta Daniel (Ricciardo) és a McLaren is (ti. egyikük sem hosszabbított a Renault-val – a szerk.). Most viszont a konszern szándékai világosak a Forma–1-gyel, és úgy érzem, újra érdekesnek találnak minket az emberek, hogy párbeszédet indítsunk. A stabilitás lehetséges partnereket hozhat” – fogalmazott az Auto Motor und Sportnak.

Potenciális partnerükként az Alfa Romeót és a Haast emlegetik, vagyis a Ferrari két jelenlegi partnerét. Esetleges váltásuk mellett szóló érv lenne, hogy a Ferrari idei motorja a leggyengébb a mezőnyben, a nagy visszaesés pedig a mezőny végére lökte mindkét gárdát.

Fotó: XPB



Azok viszont egyelőre így is hűségesnek mutatkoznak. Az Alfa csapatfőnöke, Frédéric Vasseur már Mugellóban megerősítette, mind a Ferrarival, mind a névadójukkal szerződést terveznek hosszabbítani. „Egyeztetünk a Ferrarival az együttműködésünk meghosszabbításáról, és már közel vagyunk ahhoz, hogy aláírjuk a szerződést. És az Alfa Romeóval ugyanez a helyzet” – jelentette ki. A kérdésre, lát-e esélyt arra, hogy a Racing Point és a Mercedes mintájára ők is szorosabbra fűzzék az együttműködésüket a vörösökkel, csak annyit felelt: „A Ferrarival való kapcsolatunk lényege, hogy bizonyos elemekkel látnak el minket, motorral, váltóval és más elemekkel. Ez az együttműködés jó, de például a szélcsatornán nem osztozunk, mint ahogyan teszik más csapatok. Biztosan előnyös lenne a jövőben, ha szorosabbra fűznénk az együttműködésünket.”

A Renault számára lehetőségként marad hát a Haas. Günther Steiner Szocsiban ugyanakkor leszögezte, ők nem tárgyalnak más partnerekkel, és nem is éreznék helyesnek cserbenhagyni a bemutatkozásuk óta őket segítő Ferrarit, csak mert idén gyengélkednek miattuk.

„A Ferrari-szerződésünk még él, szóval nem szükséges megújítanunk idén. Nem szükséges új megállapodást aláírnunk pillanatnyilag, mivel a következő év végéig szól az egyezségünk. Szóval elég sok időnk van mostantól” – tisztázta csapata helyzetét.

Fotó: XPB



A szakember már korábban is felhívta rá a figyelmet, esetükben nem pusztán arról szól a kérdés, milyen motort használnak a jövőben, a Haas a teljes F1-es programját a szoros együttműködésre építette föl, autója nagy részét készen vásárolja a Ferraritól és a Dallarától, a fejlesztés is Olaszországban zajlik, a maranellói szélcsatornában. A váltás emiatt gyökeres lenne.

„Én a valóságban hiszek, ahogy Gene (Haas tulajdonos) is. Ők meghatározó szerepet játszottak abban, hogy itt lehetünk, és jó munkát végeztek” – mondta Steiner a Ferrariról. „Most egy kis nehézségük van, ez tudható. De remélem, hogy rövid távú nehézség ez, kijönnek a gödörből, mivel a Ferrari mindig visszatér. Szóval az első adandó alkalommal szakítani, amikor akadályba ütközünk, szerintem nem lenne túl etikus, hiszen nélkülük ma nem lennénk itt” – ismerte el a csapatfőnök. „A lehetőségeink nagyon korlátozottak, mivel az infrastruktúránkat Olaszországban építettük ki, és a váltással mindent Angliába kéne vinnünk, ami nem lenne ingyen. Szóval pillanatnyilag a legjobb megoldás, hogy keményen dolgozunk együtt a Ferrarival, és nem távolodunk el egymástól.”

Ez alapján a Haas jövője is biztosnak tűnhet. Csakhogy Steiner még így sem zárta ki végérvényesen egy későbbi váltás lehetőségét. „Ez nem jelenti azt, hogy ha egy gyártó ajánlatot tesz, és mondjuk ingyen motort kínál, nem hallgatjuk meg…” – ajánlotta magukat...