×

Megírták levelüket az F1-es versenyzők

Levélben kértek megoldást az F1-es versenyzők az FIA-tól a mugellói biztonsági autós tömegbaleset megismétlődésének elkerülésére.

Motor Racing - Formula One World Championship - Tuscan Grand Prix - Race Day - Mugello, Italy Kevin Magnussen (DEN) Haas VF-20 and Carlos Sainz Jr (ESP) McLaren MCL35 crashed out of the race. 13.09.2020. Formula 1 World Championship, Rd 9, Tuscan Grand Prix, Mugello, Italy, Race Day. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Bearne / XPB Images
Nem maradt visszhang nélkül a versenyzők körében a Toszkán Nagydíjon a futam piros zászlós megszakításához vezető tömeges baleset. A mugellói pálya célegyenesében négy autó esett ki egy ráfutásos ütközéssorozat következtében, amire a biztonsági autós fázist követő újraindításnál került sor. Miközben az FIA 12 versenyzőt figyelmeztetett a baleset kapcsán, mondván, nem teljesen tartották magukat a vonatkozó előírásokhoz, a versenyzők többsége úgy érzi, inkább a szabályokban és a feltételekben kell keresni a probléma forrását.

Romain Grosjean a versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA egyik igazgatójaként elárulta, igazgatótársával, Sebastian Vettellel, valamint az elnök Alexander Wurzcal és a GPDA jogi képviselőjével közösen hivatalos levelet írtak az FIA versenyigazgatójának, Michael Masinak a versenyzők nevében, a veszélyesnek érzett helyzet megoldását kérve.

Masi két hete azt mondta, nem látja okát a biztonsági autós szabályok módosításának, és cáfolta többek feltételezését, miszerint a biztonsági autó lámpáinak késői lekapcsolása is közrejátszott a káosz kialakulásában. A versenyzők viszont úgy érzik, lenne min javítani.

„Írtunk egy levelet Michael Masinak, hogy próbáljunk rájönni, mit csinálhatnánk jobban” – nyilatkozta Grosjean. „Nem hiszem, hogy a mugellói újraindításban bármi kirívó lett volna, inkább sok apró dolog vezetett a nagy balesethez. De talán bizonyos módosításokat végre lehetne hajtani a szabályokban, ami javíthat a helyzeten. Szeretnénk megvitatni, hogyan lenne elkerülhető a jövőben ez az ijesztő pillanat. Szerintem szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy nem történt komoly sérülés, mivel elég nagy tempó mellett történt az ütközés. És az autók repültek is a kerítésekbe, ahol emberek állnak Sokkal rosszabb is lehetett volna” – vélekedett a Haas versenyzője.

Romain Grosjean (Fotó: XPB)



A levelük tartalmáról Sebastian Vettelt hiába faggatták. „Nagyon egyszerű: olyasmi történt, amivel nem lehetünk elégedettek. Amit Michaellel beszéltünk, azt viszont én szeretném megtartani magunk között” – mondta a német.

A mezőny tagjai a tervek szerint a pénteki szokásos versenyzői értekezleten fognak részletesebben beszélni a történtekről egymással és Masival.

A balesetben kieső Nicholas Latifi hiába tartozott a figyelmeztetést kapó tucatnyi versenyző közé, nem érzi úgy, hogy bármit is jobban csinálhatott volna. Ő és csapattársa, George Russell is arra hívta föl a figyelmet, hogy a problémát a biztonsági autós vonal elhelyezése jelentette, valamint a tény, hogy Mugello hosszú célegyenesében erős a szélárnyékhatás, ami kivárásra sarkallta az élen haladó Valtteri Bottast. „A vezető várni akar, ameddig csak lehet, hogy ne kapjon szélárnyékot a mögötte haladó. Mivel olyan hosszú az út, a középmezőny autói idegessé váltak kicsit, nem tudták eldönteni, mikor lépjenek a gázra. Ez harmonikaeffektust idéz elő, minél hátrébb vagy. Ott nem lehet látni az élen haladókat, ezért a körülötted lévő autókra tudsz csak reagálni. Kialakultak bizonyos hézagok a mezőnyben, és egyeseket meglepetés ért. Egyszerű balszerencse volt, nem gondolnám, hogy a baleset résztvevőivel túl sok mindent tehettünk volna” – vélekedett.

Russell szerint a megoldást a vonal áthelyezése jelenthetné. „Talán előrébb kéne hozni, mert ez arra kényszerítené a versenyzőket, hogy korábban gyorsítsanak. Így csak a harmonikázás van, aminél senki sem tudja, a vezető mikor lép a gázra, ami veszélyes helyzetet teremt. Nagy kár ezért, mert a koronavírus és az anyagi nehézségek miatt szerintem most senkinek sincs szüksége ilyen nagy balesetekre, a sportnak sem” – utalt a keletkezett kárra.

Fotó: XPB



Latifi úgy látja, bizonyos pályák esetében eltérően kéne eljárnia az FIA-nak. „A korábbi években már a biztonsági autós vonalnál lehetett előzni, és az első biztonsági autós vonal mindig sokkal előrébb van, mint a kontrollvonal. Egy ilyen pályán, vagy mondjuk Bakuban túl későn jön a vonal. Szerintem ezt kéne megnézni, hogy csökkentsék ezt a távolságot, és ne alakuljon ki lökdösődés. Nem gondolnám, hogy szükség lenne külön újraindítási zónákra, mint más sorozatokban, csupán ezt kéne átgondolni” – javasolta az újonc.

A balesetben szintén kieső Carlos Sainz kíváncsian várja a versenyzők eszmecseréjét. „Együtt kell kielemeznünk az FIA-val a történteket, és hogy mit csinálhatnánk jobban, mert a baleset nagy volt, és sokkal rosszabb is lehetett volna, főleg utólag visszanézve. De magunk között kell megvitatnunk, hogyan kerüljük el ezt a jövőben. Alaposan meg kell beszélnünk, ötletelnünk kell. Én inkább megvárnám az értekezletet, hogy halljam mindenki véleményét, és kiderüljön, a mezőnyben egyesek miért hagytak akkora területet maguk előtt, és a biztonsági autó lámpája miért aludt ki olyan későn. Együtt kell levonnunk a tanulságokat és javítanunk. Nem szabad sem a versenyzőket, sem az FIA-t kritizálni nyilvánosan, ezt zárt ajtók mögött kell megvitatnunk” – vélekedett Sainz.