×

Újra elhasalhat az F1 fordított rajtrácsos ötlete

Újra elhasalhat a Forma–1 fordított rajtrácsos sprintfutamának ötlete. A versenyzők többsége mellett a csapatok egy része is ellenzi azt.

XPB_1049551_HiRes Fotó: XPB
A monzai káoszfutam apropóján Ross Brawn, az F1 sportigazgatója megerősítette, a sportág vezetői továbbra sem mondtak le arról, hogy a jövőben legalább tesztjelleggel kipróbálják a szombati időmérő edzést helyettesítő fordított rajtrácsos sprintfutamot. Az elgondolás lényege, hogy a hagyományos kvalifikáció helyett egy fél órás futam dönt a vasárnapi valódi verseny rajtfelállásáról, és e minifutamnak a bajnokság fordított sorrendjében vágnának neki a versenyzők.

Az F1 már 2020-ban szerette volna kipróbálni e szisztémát a duplázó helyszíneken, ám a kényszerszünetben a Mercedes egyedüli ellenállása elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy ne kerüljön sor az újításra. Brawnék most abban bíznak, hogy 2021-ben a módosított szavazási rendszernek köszönhetően lesz esély elfogadtatni az újítást. A jövő évi szabályok módosításához már nem szükséges valamennyi résztvevő beleegyezése, elég annyi, hogy a 30 szavazóból 28 igennel voksol. A testület első harmadát az FIA, a másodikat az F1 (Liberty Media), harmadikat a tíz istálló adja.

A fordított rajtrácsos futam megtorpedózásához legalább három csapatnak kéne nemmel szavaznia, és a jelek arra utalnak, hogy ez a szám összejöhet. A Mercedes már jelezte, továbbra is határozottan ellenzi az ötletet, a hírek szerint partnercsapatuk, a Racing Point is bármikor kész csatlakozni hozzájuk, és most a McLaren is beállt a sorba.

Andreas Seidl csapatfőnök a szocsi nagydíjhétvége előtt megerősítette, ők nem tartják az F1 szellemiségével összeegyeztethetőnek Brawnék ötletét, ezért várhatóan le fogják azt szavazni. „A McLaren álláspontja egészen világos. A Forma–1 számunkra egy bajnokság, mindig az volt, mindig mindenki azonos szabályok szerint dolgozott benne, és a legjobb csapat, a legjobb autó, a legjobb versenyző nyeri az időmérő edzést, és ha minden jól megy vasárnap, a futam végén is ők lesznek elöl. Emiatt egyáltalán nem támogatjuk a fordított rajtrács ötletét” – jelentette ki határozottan.

Andreas Seidl (Fotó: XPB)



A német úgy véli, az erősorrend megkavarásához és a változatosabb versenyekhez nem egy ilyen mesterkélt megoldás vezethet, és bízik abban, hogy a 2022-es szabályváltozások eleve változást hoznak ilyen szempontból. „El kell fogadnunk és tiszteletben kell tartanunk, hogy a Mercedes az utóbbi két évben megdolgozott a mostani dominanciájáért. Megérdemlik, mert ők végezték eddig a legjobb munkát, jobbat, mint bárki más. Csakis rajtunk áll, hogy utolérjük őket. 2021 egy átmeneti év lesz, talán nem hoz majd nagy változásokat a mezőny élén az erősorrendben. De 2022-től életbe lép a költségvetési plafon, az új szabályrendszer, ami segíteni fog a szorosabb verseny kialakulásában. Emiatt szerintünk hiba lenne mesterkélt véletlenszerűséget bevezetni.”

Seidl azt nem meri még kijelenteni, hogy állásfoglalásukkal újra lekerül az asztalról a fordított rajtrácsos tervezet, ám azt megerősítette, hogy ők nemmel fognak szavazni. „A sportszabályzat változik, és elég egyértelműen definiálják a szabályokat. A megbeszélésre zárt ajtók mögött kerül sor. De ami minket illet, egyáltalán nem tudom elképzelni, hogy támogassuk ezt az irányt.”

 

A versenyzők nem kérnek belőle

A versenyzők többsége már a múlt évben is határozottan ellenezte a fordított rajtrács ötletét – véleményük azóta sem változott. Csak kevesen voltak, akik azt mondták, megérne egy próbát. Az egy hete még ellenző George Russell belátta, ha nem a pontokért, csak a rajthelyekért menne a verseny, akár még érdekes is lehetne, Carlos Sainzot pedig furdalja a kíváncsiság. A többség ugyanakkor nem rajong a mesterkélt, a valós problémát a szőnyeg alá söprő megoldásért.

Romain Grosjean: „Továbbra sem tetszik, még úgy sem, ha ezzel én indulnék a pole-ból. Szerintem inkább a mezőnyt kéne összerázni, mint hogy fordított rajtráccsal próbálkozzunk.”

Daniel Ricciardo: „Csak az aggaszt, hogy ha ilyen mesterkélt módon összekavarjuk a mezőnyt, mindenki nyerne, és azzal csökkenne az F1-es győzelem értéke. Meg kell húzni egy határt. Izgalmasabb versenyeket akarunk az F1-ben, de ha mindenki magasba emelheti a trófeát, az bizonyos mértékben veszíteni fog az értékéből. Talán ez csökkentené a győzelem értékét.”

Sergio Pérez: „Egyetértek Toto Wolff-fal, aki azt mondta, ez itt nem pankráció. A Forma–1-ben a problémát a csapatok közötti különbségek jelentik, és ezen dolgoznak a 2022-es szabályalkotók. Reméljük, változás lesz. Az F1-nek nincs szüksége ilyen mesterkélt beavatkozásra, és nem gondolnám, hogy egy fordított rajtrácsos futam megnyerése ugyanolyan érzés lenne, mint egy valódi győzelemé. Ez nem jó ötlet.”

Fotó: XPB



Max Verstappen: „Nekem nem tetszik. Mesterkélt, csak a show-csinálásért van, és az F1 nem erről szól. Ez nem nekem való. A leggyorsabb autónak kell az élen állnia, ezért dolgozunk. Miért kéne manipulálni a show-t? Az autók a végén talán így is ugyanabban a sorrendben érnének célba, de az F1 nem erről szól. A teljesítményről kell szólnia, azért dolgozol. A legjobb csapatban akarsz lenni, és az első sorban akarsz állni.”

Carlos Sainz: „Vegyesek az érzéseim, nem tudok dönteni. Egy kicsit kíváncsi vagyok, hogy mi történne az F1-ben a fordított rajtráccsal. E kíváncsiság miatt talán kipróbálnám egy nap, hogy milyen, hogy lássuk, megfűszerezi-e a versenyeket. Másfelől ha a monzai versenyt vesszük, ahol Pierre-t üldöztem a végén a győzelemért, izgalmas volt, ugyanakkor minden versenyen ilyen izgalmas küzdelmet vívunk, csak a mezőnyben. Emiatt azt is gondolom, nem szükséges változtatni semmin, egyszerűen csak közelebb kell hozni egymáshoz a csapatokat.”

George Russell: „Ha kvalifikációs versenyekről van szó, az más. Korábban csak a fordított rajtrácsról beszéltem. Szerintem még így is a Mercedes nyerne! De érdekes lenne a középmezőny, mivel az ottani autók teljesítménye között kicsi a különbség. Én örömmel kipróbálok dolgokat, és lehet, hogy izgalmas lenne, lehet, hogy egy vicc. De ettől egyszer még kipróbálhatnánk.”

Nicholas Latifi: „Fontos, hogy ne kanyarodjunk el az F1 DNS-étől azzal, hogy elvesszük az időmérő edzést. Ez a hétvége egyik legfontosabb része, és a legélvezetesebb is a vezetés szempontjából.”