×

Taktikai hátrányban Hamilton: egy motortrükk hiányának köszönheti!

Van valami, amire csak a Mercedes-motor nem képes a mezőnyben, és Lewis Hamilton most ennek köszönheti, hogy hátrányos taktikával kell nekivágnia a szocsi futamnak.

Motor Racing - Formula One World Championship - Russian Grand Prix - Qualifying Day - Sochi, Russia Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
Hajszálon múlt, hogy Lewis Hamilton nem akadt fönn a rostán a szocsi időmérő második felvonásában. Utolsó pillanatban kigyötört továbbjutásának viszont ára volt: a leintés előtti másodpercekben megkezdett körét a lágy gumin teljesítette, így taktikai szempontból hátrányba került (legalábbis az érintettek most így vélik) a közepes gumin rajtoló Max Verstappennel és Valtteri Bottasszal szemben.

Hamilton eredetileg csapattársához hasonlóan a közepes gumin futott ki a Q2-re, és az edzésrész legjobb idejét autózta rajta. Az utolsó kanyarban történt pályaszélesítése miatt viszont megfosztották ettől az eredménytől.

Miközben ő újabb kört akart teljesíteni, a csapata a boxba hívta, mondván, kap egy új szett közepes keveréket. Így is lett, csakhogy azon meg a Sebastian Vettel balesete után lendült piros zászló miatt nem teljesíthette körét. Az újraindításkor 2 perc 15 másodperc volt hátra, és arra a Mercedes már a biztos utat jelentő lágy abroncsot választotta.

Toto Wolff csapatfőnök utólag elmagyarázta: „A kihívása tervezett volt. Nem teljesíthettünk még egy kört, mivel nem volt hozzá elegendő üzemanyag” – árulta el, miért hívták be a címvédőt a körideje törlése után.

Lewis Hamilton pályaszélesítése indította el a lavinát (Fotó: Formula1/Twitter)



Hamilton elmondta, ő a harmadik nekifutására is a közepest akarta. „Azon akartam kimenni, hiszen természetesen nem akartam a lágyon rajtolni. De várnunk kellett a boxutca végén két percet, és a gumik hőmérséklete nagyon leesett volna. Nem volt nagyszerű. Én a közepes mellett voltam, de a csapat nem akarta. Meg fogjuk vitatni, hogy jó döntés volt-e, de most már úgysem számít, megtörtént. Ezzel kell boldogulni” – magyarázta.

Volt viszont a történetben még egy csavar, egy motorral kapcsolatos, ami miatt a csapat nem akarta teljesíteni Hamilton kérését.

 

Ha nem áll le, megfő, ha leáll, nem indul újra...

Hamilton stresszes Q2-je kapcsán az is kérdés volt, a Mercedes miért nem próbált biztosra menni, és miért hagyta, hogy bajnoka szinte a lámpák pirosra váltása pillanatában kezdje csak meg a mért körét. Ez elkerülhető lett volna, ha Max Verstappenékhez hasonlóan már jó korán beáll a boxutca végére, és ott várja az újraindítást. Ő ehelyett sokáig a garázsban várt, és csak a vonat végére tudott besorolni, ahol aztán fel is tartották a bemelegítő körön.

A versenyző azzal magyarázta ezt, hogy el akarták kerülni a motorja túlmelegedését. A helyzet viszont ennél valamivel bonyolultabb volt. Valójában az okozott problémát, hogy mindenképpen járatnia kellett volna a motorját a több percen át tartó várakozás alatt, hűtőlevegő nélkül.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



A Mercedes a négy motorgyártó közül az egyetlen, amelynek erőforrását a versenyző nem tudja a pilótafülkéből elindítani. A Ferrari, a Renault és a Honda partnerei erre képesek az MGU-K-n keresztül (évekkel ezelőtt egyébként még a Mercedes is csinált hasonlót). Ők emiatt a várakozás alatt is kímélhetik a technikát, a csillagosok keze viszont meg van kötve.

Érdekesség, hogy a szintén Mercedes-motort használó Racing Point mindezek ellenére a sorba küldte Lance Strollt, ám szerelőinek végül még a boxutca kinyitása előtt vissza kellett tolniuk őt a garázsba. Az ok: túlmelegedett a motor, és a károsodás elkerülése érdekében azonnal ki kellett kapcsolni és le kellett hűteni.

„Nem küldhettük ki korán, mert ehhez le kell állítani a motort, majd újra be kell indítani az MGU-K-ról, amit mi nem tudunk megtenni” – magyarázta Wolff.

Rámutatott, a lágy gumis választásuk is erre a helyzetre vezethető vissza: mindenképp a sor végére kerültek, és ez megpecsételte a sorsukat, hiszen a könnyebben melegíthető puhább gumira volt szükségük. „Ha a vonat végén lett volna, és nem teljesíthetett volna olyan bemelegítő kört, amire a guminak szüksége van, kieshetett volna, mivel a gumi nem állt volna készen. Ezért állítottuk őt a lágy keverékre. Ez nyilvánvaló hátrány számára a vasárnapi taktika szempontjából, de szükség volt rá ahhoz, hogy biztosan a Q3-ba juttassuk” – összegzett az osztrák.

Hogy Hamilton lágy gumija valóban hátrányt jelent-e, az csak a verseny alakulásával derül ki. A rajtnál talán éppen a tapadásfölény segítheti a védekezését a szélárnyékára vadászó Max Verstappennel és Valtteri Bottasszal szemben. Gumikímélő képességeit ismerve pedig nem vennénk mérget arra, hogy nem talál valamilyen módot a csapattal a helyzete javítására.