×

Mercedes: Ez egy erőltetett büntetés, amilyet még nem adtak

A Mercedes csapatfőnöke nem érti, Lewis Hamilton miért a versenyen kapott büntetést a futamot megelőző szabálysértéseiért. Erőltetettnek tartja az ítéletet.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)
Elmaradt a rekordbeállítást jelentő Lewis Hamilton-győzelem Szocsiban. A pole-ból rajtoló címvédő ugyan a félt indulásnál sikeresen megőrizte vezető pozícióját, ám az a kerékcseréjekor kicsúszott a kezéből, miután a szervizelés előtt egyszerre két 5 másodperces időbüntetést kellett letöltenie.

Azokat a futamot megelőzően, a boxutca kijáratánál végrehajtott két rajtgyakorlatáért kapta, amiket az FIA szabálytalannak ítélt. A szövetség szerint nem a versenyigazgató által kért módon, a pályához túl közel, a többiekre veszélyesen parkolta le autóját.

Hamilton a futam után nevetségesnek nevezte, hogy ilyen kihágásért két időbüntetést kapott a versenyen, és arról beszélt, hogy ilyen még sosem fordult elő korábban. Toto Wolff csapatfőnök is furcsállotta az ítéletet, és felhívta a figyelmet, hogy az FIA iránymutatása nem volt kellően pontos.

„Hibák mindig történnek. Ez nem egy csapathiba vagy Lewis-hiba volt, és nem is szeretnék mutogatni senkire, mert sosem tettem ilyet. Ron Meadows (csapatmenedzser) és én jártunk a bíráknál, és az ítélet az volt, hogy nem volt a megfelelő helyen, de azt sem az esemény jegyzetei, sem a szabályzat nem írja le, mi a megfelelő hely, szóval nem értünk egyet ebben. A másik érv az volt, hogy nem haladt állandó sebességgel a rajthoz vezető körökön, és ez is vitatható. De a verseny már véget ért, tíz másodpercet kapott, vagyis a rajtra vezető körön történt szabálysértésért a futamon büntették, ami ugyancsak vitatható” – állapította meg a Motorsportnak.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)



A brit Sky Sportsnak nyilatkozva ugyanakkor azt elismerte, hogy Hamilton versenyzői szemmel talán nem a legjobb helyen állt meg a rajtgyakorlathoz. „A bírák indoklása is ez volt: az nem az a hely, ahol rajtot gyakorolunk. Ezzel egyet is értek. De a versenyigazgató jegyzetében az áll, hogy a lámpa után, a jobboldalon gyakorolhatod a rajtot. És ő ezt tette. Benne volt a másképpen értelmezés lehetősége, és most ki kell elemeznünk, miért hibáztunk. Közösen. És el kell fogadnunk, függetlenül attól, egyetértünk-e a bírákkal vagy sem.”

 

Nem volt előny?

Azért egyértelművé tette, nem értenek egyet a bírákkal. „A büntetés erőltetett, de abban egyetértünk, hogy nem értünk egyet. Mindig tiszteletben fogom tartani a bírák munkáját, de ezzel nem értek egyet.”

Kiemelte, nemcsak a szabály volt pontatlan, azon is lehet vitatkozni, hogy Hamilton előnyt szerzett-e azzal, hogy előrébbről rajtolt, vagy hogy valóban a futam alatt kellett büntetni őt a kihágásokért. „A dolgok nem mindig feketék vagy fehérek, és itt is van tér az értelmezéseknek. A szabályokat eltérő módon lehet értelmezni, és ott van a józan ész. A futamon belüli büntetést adtak, valójában kettőt is, egy olyan szabálysértésért, ami a verseny előtt történt.”

Kiemelte: „Egy verseny előtti vagy a rajtrácsra vezető kör során történt szabálysértésért, vagy akár boxutcai gyorshajtásért még soha nem adtak a versenyen belül büntetést. Ez újdonság. És lehet is rajta vitatkozni.”

„És lehet vitatkozni azon is, hogy előnyre tett-e szert azzal, hogy onnan gyakorolta a rajtot. Szerintem nem, mivel nem volt ott tapadás. Annyival kisebb volt, mint a normál rajthelyén. De persze most mind ingerültek vagyunk.”

Az előnyszerzés kérdéséhez egy adalék volt Hamilton rajtgyakorlatot megelőző rádiózása. Külön megkérdezte csapatától, hogy előrébb mehet-e. „Itt túl sok a gumi” – állapította meg. Szavaiból arra következtethetünk, hogy az előrébbről elvégzett gyakorlatot hasznosabbnak ítélte a futam valódi rajtja szempontjából. Úgy is mondhatnánk, előnyösebbnek...

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



 

Három nagydíj, két elkerülhető büntetés

Bárhogy is ítélik meg a helyzetet, a Mercedesnek és Lewis Hamiltonnak lesz min elgondolkodnia. Az elmúlt három nagydíjhétvégéből kettőn büntetést kaptak olyasmiért, amit a szabályok alaposabb ismeretével vagy kellő óvatossággal elkerülhettek volna. Monzában a boxutca lezárását jelző táblákat nem figyelte a címvédő, most pedig az nem volt egyértelmű számára, honnan végezhetőek el a rajtgyakorlatok.

Wolff előrebocsátotta: át fogják beszélni a történteket, és le fogják vonni a szükséges következtetéseket. „Mindenekelőtt: együtt nyerünk, és együtt veszítünk. Ez a múltban is mindig így volt nálunk, sosem mutogattunk egy adott személyre vagy csoportra, próbáltuk kielemezni, hogyan csinálhatnánk jobban, hogyan fejlődhetnénk. Most Monzában és itt volt két olyan esetünk, amit jobban is csinálhattunk volna, mind, együtt. Ez csak jobbá tehet minket hosszú távon” – vonta le a következtetést.

Javítaniuk már csak azért is érdemes lesz, mert Hamiltonnak ez idő alatt 10 büntetőpont gyűlt már össze a licencén, és 2 továbbival már egyversenyes eltiltást kap. És Monzában, valamint Szocsiban kiderült: két pontot egy pillanat alatt össze lehet gyűjteni…