×

Schumacher és az az utolsó, 91. F1-es győzelem

Lewis Hamilton miatt mostanság gyakran emlegetik a 91-es számot. Hogy az ő 91. győzelme milyen lesz, azt még nem tudjuk, Michael Schumacheré viszont felejthetetlenre sikerült!

Formula 1 Grand Prix, China, Sunday Podium Michael Schumacher a sanghaji dobogó tetején (Fotó: XPB)
Napra pontosan 14 éve annak, hogy utoljára láthattuk a gyermeki örömöt, a diadalittas dobogós ünneplést, hallgathattuk az évek során megszokott német és olasz himnuszkombinációt. Michael Schumacher 2006-ban ezen a napon nyerte meg a Kínai Nagydíjat, amely – mint utóbb kiderült – egyben az utolsó győzelme is volt a Forma–1-ben.

Szám szerint a 91.

E számot a 90-nél járó Lewis Hamilton miatt mostanság gyakran emlegettük, és az évforduló most remek apropó arra, hogy megnézzük, Schumachernél mit is takar pontosan a 91. győzelem.



A két bajnok helyzete között meglehetősen sok a különbség. Miközben Hamiltonnak idén nincs (sincs) igazi ellenfele, csapata, a Mercedes pedig dominál, Schumachernél 2006 teljesen másképp alakult. A Ferrari ugyan az év második felére kisebb lépéselőnybe került a Renault-val szemben, Fernando Alonso annyira jól kezdte az idényt, hogy a bajnokságban Schumacher játszotta az üldöző szerepét.

Miközben az első nem mercedeses ellenfelével szemben 77 pontos előnyben lévő Hamilton manapság a szabálytalan rajtgyakorlatai miatt kapott büntetés kapcsán emlegeti a bajnokság manipulálását, nem tudjuk, mit mondott volna 14 évvel ezelőtt. A Ferrarira a 2004-es domináns éve után azzal hozta fel a Renault-t (és a McLarent) a sportág, hogy 2005-ben betiltotta a kerékcserét, és ezzel a franciákat támogató Michelin sajátosságainak kedvező irányba kanyarodott. Ez trónfosztást eredményezett, ám miután rájöttek, hogy a kerékcsere-tilalom alapvetően nem jó, 2006-ban visszaálltak. Az újabb váltás után a Renault és a Michelin indított lendületesebben a szezonban, ám az év közepére a Bridgestone és a Ferrari megemberelte magát. Aztán Monzában jött egy újabb változás: a Renault trükkös lengéscsillapítójának betiltása, amely némiképp visszavetette őket a második félévben.

Hogy Hamiltonnak hogyan jön össze a 91., az még a közeli jövő zenéje, Schumachernek 14 éve alaposan meg kellett dolgoznia érte. A Kínai Nagydíj időmérőjén szakadt az eső, ami a Michelin-gumit használóknak kedvezett. Dominanciájukról mindent elmond, hogy a legjobb 10-ben Schumacher volt az egyetlen bridgestone-os versenyző. Noha csak a 6. rajthely lett az övé, azt élete egyik legnagyszerűbb edzéskörével érte el, jócskán erőn fölül teljesítve.



A másnapi versenyen már kedvezőbbek voltak a feltételek a Ferrari számára. A lassan száradó pályán ki tudták használni az abroncsaik erősségét, és Schumacher nem akármilyen fölzárkózásba kezdett. Alonso a 8. körben már 20 másodperccel vezetett előtte, miközben ő a következő öt körben sorra előzgette ellenfeleit, majd a tankolások után (kereket nem mindenki cserélt) felzárkózott az élen haladó két Renault-ra. Alonso lelassult, Giancarlo Fisichella  derék másodhegedűsként nem merte őt megelőzni, Schumacher pedig csak figyelte a bohóckodásukat, és megvárta, amíg az olasz végül mégis elhúz kollégája mellett, majd ő is lecsapott.

A versenyen mindkét Renault-t emlékezetes módon előzte meg: az első kanyarokban, a vizes rázókőre, sőt a második esetben fél kerékkel a fűre hajtva kockáztatott. Ha meglátta a lehetőséget, nem habozott lecsapni rá. A második manőverre Fisichella ellen a második kerékcsere után, már „slick” gumikon került sor.

A Fernando Alonso elleni...



...és a Giancarlo Fisichella elleni előzés (Fotó: XPB)



Alonso ugyan a hajrára még fölzárkózott, Schumacher nyomát már bottal üthette. A német önfeledten ünnepelt, és megcsillant előtte a remény, hogy nyolcszoros világbajnokként inthet búcsút a Ferrarinak és a Forma–1-nek. A pontállás két futammal a vége előtt 114-114 volt. Szorosabb nem is lehetett volna. Ma ez már csak nagyon-nagyon távoli emlék. A küzdelemnek ráadásul extra súlyt adott Schumacher két héttel korábbi Olasz Nagydíjon bejelentett visszavonulása, amely „most vagy soha” helyzetet teremtett számára.

A történet végkifejletét ismerjük. Schumacher motorja a következő szuzukai versenyen vezető helyen állva elfüstölt, Schumacher bajnoki reményei vele együtt szálltak el. Ám nem tett szemrehányást senkinek, mi több, a garázsba visszatérve köszönetet mondott az összes szerelőjének, majd az interlagosi finálén sportszerűen gratulált a bajnoki címét megvédő Alonsónak is.

Michael Schumacher (Fotó: XPB)



Nem búcsúzhatott bajnokként, de igazi győztesként búcsúzott. A 91. utolsó győzelme emlékezetesre sikerült, és olyan rekordot jelentett, ami ma megélhette a 14. évét is.  Sokáig ugyanakkor már aligha fog állni.

Vajon hogyan fogunk emlékezni 14 év múlva Hamilton 91. sikerére? És hányadik lesz az ő utolsó sikere?

Képgaléria Michael Schumacher utolsó F1-es győzelméről: