×

Mihez kezd most a motor nélkül hagyott Red Bull?

Nem várt dilemma elé állította a Red Bullt a Honda: nyakukon a reményt jelentő 2022-es megújulás, és csapatainak nincs motorja. Mi lesz a következő lépésük, és milyen jövő várhat rájuk így?

Motor Racing - Formula One World Championship - Belgian Grand Prix - Qualifying Day - Spa Francorchamps, Belgium Max Verstappen (Fotó: XPB)
A létező legrosszabb forgatókönyv kezd megvalósulni a Red Bull számára. Éppen csak elkötelezték magukat az F1 iránt a következő öt évre az új Concorde-egyezmény aláírásával, most egy olyan nehézséggel találták szembe magukat, ami újraírhatja az összes tervüket, és elbizonytalaníthatja a jövőjüket. A Honda pénteken bejelentette, a jövő év végén kiszáll az F1-ből, nem biztosít tovább motort a Red Bull két csapata számára.

Ez olyan pofon, amelyből nem egyszerű csak úgy fölállni. Amikor a Red Bull 2018-ban bejelentette, hogy Hondára cseréli a Renault-motort, még nagyon céltudatosak voltak. Fennállásuk óta először élvezhették egy motorgyártó teljes gyári támogatását, annak minden előnyével, az ingyen motorral, az összehangolt fejlesztéssel. Amióta elkezdték a közös munkát, nem győzték hangoztatni: míg a Renault-val csak beszállítói kapcsolatban álltak, a japánok igazi partnereik, kölcsönösen meghallgatják és teljesítik egymás kívánságait, igazi összetartó csapatot alkotnak.

Noha 2020 nem úgy alakult, ahogyan remélték, és nyilvánvalónak tűnik, hogy a Honda nemhogy nem érte utol a Mercedest, talán a Renault-t sem tudta lehagyni, ebben a kapcsolatban ettől még benne volt a hosszú távú siker lehetősége, hiszen ez állt a legközelebb ahhoz a szimbiózishoz, ami a motort is gyártó riválisoknál (Mercedes, Ferrari, Renault) eleve adott.

Most viszont e biztosnak tűnő háttér eltűnt a Red Bull mögül, és egyelőre nem az a kérdés, mikor lesznek ebből bajnoki címek, hanem az, álmodhatnak-e egyáltalán róluk.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



 

Mindent a nulláról – talán Verstappent nélkül?

A Honda már jelezte, kivonulása ellenére bajnok akar lenni 2021-ben. Ám még ha célt is érnének, az nem a kezdete lenne valami nagynak, mint ahogyan a Red Bull remélte, hanem egy korai lezárása egy ki nem teljesedett történetnek. Az osztrák csapat érzi, a Mercedes akkora fölényben van, hogy reálisan nézve a 2022-es nagy szabályváltozásokkal tüntethetik el ezt a különbséget.

A terv eddig az volt, hogy a Hondával fölfejlesztik arra a szintre a kapcsolatukat, hogy az új korszaknak a lehető legerősebb alapokról vághassanak neki. Ehhez képest most ott tartanak, hogy úgy kell elkezdeniük az új korszakra való felkészülést, hogy nincs motorjuk, és még ha lesz is, ismét kezdhetnek mindent a nulláról, vagyis mit sem fog érni a Hondával töltött három évük. Ennél nagyobb gyomrost nem is kaphattak volna.

És ha mindez nem lenne elég, a mostani döntés más szempontokból is bizonytalanná teszi a jövőképüket. Max Verstappen a télen éppen azért kötelezte el magát 2023-ig, mert ellátogatott a Honda gyárába, és meggyőze őt az a jövőkép, amit a japánok és csapata közösen neki vázoltak. Egy kép, ami már nem létezik. Ellentétben a szerződésével. Az viszont tartalmaz egy kilépési záradékot, amely arról szól, hogy ha a csapat motorja nem elég versenyképes, a holland idő előtt új munkaadót kereshet. Ez a pont éppen a Honda jövőjének bizonytalansága miatt került a megállapodásba.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



De csapás ez azért is, mert a Red Bull idén még éppen csak elkezdte kihasználni, hogy a hosszú évek kavarásai után végre stabilan azonos motort használ a két csapata. Az Alpha Taurival nagy terveik vannak, utánpótlás-csapat helyett elkezdték testvércsapatként emlegetni őket. Kihasználták, hogy azonos a motorjuk és a váltójuk, és ezzel az autójuk is egyre inkább kezdett hasonlítani egymásra. Az új szabályérában különösen nagy lesz a jelentősége az ilyen együttműködésnek, a költségvetési plafon és a fejlesztési lehetőségek korlátozását a sajátos munkamegosztással lehet a legsikeresebben abszolválni – ezt teszi a Mercedes és a Ferrari is. Kérdés, a motorhelyzet most hogyan hat erre az együttműködésre a következő években és hosszabb távon.

A legnagyobb kérdés viszont az, mit lép most a Red Bull, és ki lesz az új motorpartnere.

 

Visszatérés a Renault-hoz?

A válasz megtalálása nehéz feladat lesz. Jelen állás szerint úgy fest, három motorgyártója marad az F1-nek. A Mercedes 2021-től négy csapatot (Mercedes, McLaren, Aston Martin, Williams) lát el erőforrással. Ez már eleve telt háznak tűnik, és a helyzetet nehezíti, hogy a Red Bull a fent említett szimbiózis miatt vélhetően azt preferálná, ha két csapata azonos motorgyártónál maradna.

Ám még ha lenne is kapacitása a csillagosoknak a kiszolgálásukra, nagy kérdés, vállalják-e ezt. Amikor legutóbb partnert keresett a Red Bull, Niki Lauda volt az, aki nyitott lett volna a megsegítésükre, Toto Wolff nem érezte célszerűnek Mercedes-motorral megerősíteni az egyik legnagyobb ellenfelet. Az ellenállás most is meglehet, igaz, előbb annak kéne tisztázódnia, Wolff marad-e pozícióban a csillagosoknál, vagy mások veszik át az irányítást, esetleg változtat-e projektje jellegén a Mercedes.

A Ferrari jelenleg eleve nem vonzó lehetőség: a téli motorügyük után a mezőny leggyengébb erőforrása lett az övék. Ám mindez csak pillanatkép, hosszú távon ettől még lehet újra ütőképes hajtóegységük. A kérdés az: ha a Mercedes nem támogatja az ellenfelet, miért tenné meg ezt a náluk sokkal rosszabb helyzetben lévő Scuderia?

Ezzel el is jutottunk a harmadik és egyben legpikánsabb lehetőségig, a Renault-ig. Tekintve, hogy 2018-ban milyen módon váltak el a Red Bulltól, nehéz elképzelni, hogy újra egymás kezébe csapjanak. Nagyjából annyira, amennyire nehéz volt ugyanezt elképzelni a 2007-ben egymást egy kanál vízben megfojtani képes Fernando Alonsóról és Ron Dennisről… Ezen talán változtathatna, ha Cyril Abiteboul pozíciója változna. A francia Szocsiban utalt rá, nem biztos, hogy ő marad az Alpine csapatfőnöke, könnyen lehet, hogy a nagyobb projekt vezetőjeként folytatja.

Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)



A Renault nem titkoltan partnercsapatot keres, mivel maga is érzi, egyedül aligha veheti föl a versenyt a szatellitekkel rendelkező riválisokkal. Abiteboul ugyanakkor azt is hangsúlyozta, szimpla beszállítói kapcsolatból már nem kérnek, csakis igazi partnerségből. Olyasmiből, amit a Red Bull-lal sosem tudtak megvalósítani, és aminek hiányára visszavezeti a Red Bull 2014 óta tartó sikertelenségét.

Egyik akadály a másik után… Miközben az Alpha Taurival való megállapodásuk még így is elképzelhetőnek hat, a Red Bull-lal ez sehogy sem akar összeállni.

Csakhogy az FIA szabályai védik a csapatokat attól a helyzettől, amiben így az osztrákok találhatják magukat. A szövetség kötelezheti arra a legkevesebb csapatot kiszolgáló gyártót, hogy biztosítson erőforrást a motor nélkül maradt résztvevőnek. Még az árát is megszabják, évi 15 millió eurós összegért kell motort adniuk. A legkevesebb csapata márpedig 2021-ben a Renault-nak lesz…

 

Átveszik és továbbviszik a Honda motorját?

Egy kényszerházasság sosem lehet ideális. A kérdés az, van-e bármilyen más választása a Red Bullnak. Máris megy a találgatás arról, hogy a Red Bull dönthet úgy, valamilyen módon saját kezébe veszi a sorsát, és megpróbálhatja megszerezni a Honda 2021-re készített (a kivonulás ellenére gőzerővel fejlesztett) új erőforrását, amit aztán saját maga működtetne, fejlesztene tovább.

Mindezt mondani könnyebb, mint csinálni. A márka nem rendelkezik a motorfejlesztéshez és gyártáshoz szükséges háttérrel és szakértelemmel, azt pedig a Honda példájából tudhatjuk, hogy egy ilyen volumenű program fölállítása nem pár hónapos munka. Ez már korábban is akadálya volt a „Red Bull-motor” létrejöttének. Ebben az esetben viszont kicsit más lenne a feladat.

Fotó: XPB



Az F1 már döntött arról, hogy 2022-ben befagyasztja a motorok fejlesztését, és csak a turbó, valamint az ERS területén enged majd módosításokat. 2023-tól aztán az új motorkorszakra készülve teljes egészében befagyasztják a hajtóegységeket. Mindez leegyszerűsítené a Red Bull dolgát: átvehetné a Honda motorját, valamint a saját gyáruk mellett működő európai bázisát, és anélkül foglalkozhatna a motorok üzemeltetésével, hogy a jelenleg zajló fegyverkezési versenyre kényszerülne.

Az F1 Insider mellett a német Sky szakértője, Ralf Schumacher is reális opciónak tartja ezt. Az pedig nem tűnik elképzelhetetlennek, hogy a Honda a kivonulása ellenére némi segítséget nyújt a hátrahagyott partnerének, hiszen 2008-ban is ezt tették a Brawn GP esetében, akiknek nemcsak eladták a csapatukat 1 fontért, de bizonyos összegű támogatást is nyújtottak, mivel az még mindig olcsóbb volt számukra, mint mindent felszámolni.

 

Már megint a Porsche…

Az elméleti lehetőségeknek ezzel azonban még nincs vége. Az F1-et már most foglalkoztatja a 2026 környékére tervezett új motorkorszak előkészítése. Hogy pontosan milyenek lesznek a jövő F1-es erőforrásai, azt még nem tisztázták, ugyanakkor az átállás két szempontból is reményt adhat a Red Bullnak. Egyfelől tudható, hogy a 2022-től hátralévő évek egyfajta átmeneti korszakot jelentenek, másfelől van esély arra, hogy az F1-től most még a szabályok bonyolultsága miatt elrettenő gyártók megfontolják a királykategóriás részvételt.

A Red Bull számára ez utat nyithat az F1-gyel évek, évtizedek óta hírbe hozott Volkswagen felé. A cég ügyvezetője, Herbert Diess nemrég egy írásában elhintette, ő sokkal inkább az F1-et tartja a technológia szempontjából jövőbe mutató sorozatnak, mint az elektromos autókat használó, de csak videojátékra emlékeztető Forma–E-t. Szavai azt sugallják, hogy ő maga az F1-hez hasonlóan nagyobb potenciált lát hosszú távon a szintetikus üzemanyagot használó motorokban, és más, a belső égésű elv alapján működő technológiákban, mint az elektromosságban.

Prosche (Fotó: XPB)

Porsche (Fotó: XPB)



Az F1 Insider szerint a Red Bull már most is kapcsolatban állhat a Volkswagen-csoportba tartozó Porschéval, amely távlati megoldást is kínálhatna számára. Ez viszont tényleg távlati lenne. Egy új gyártó érkezésére 2022, de talán még a következő évek is túl koraiak lennének, ráadásul egyelőre a technológia sem megfelelő. Az új érában ez változhat.

Mindez talán szépen is hangzik, ám az nem mindegy, a Red Bull hogyan tölti el az addig hátralévő időt. A csapat nyerni van az F1-ben, és ha hagyja, hogy a mostani nehéz helyzet lehúzza, akár évekre elvághatja magát a bajnoki címektől. És ezzel nyilvánvalóan jelenlegi legnagyobb kincsétől, Max Verstappentől is.

Nagyon úgy fest, a Honda nem a megoldást hozta el a Red Bullnak, hanem a fennállása eddigi egyik legnagyobb kihívását…