A Red Bull csapatfőnöke hízelgő nyilatkozatot tett a Renault-ról, miközben figyelmeztette az F1 vezetőit, a Honda kivonulása után sürgősen nekik is utat kell választaniuk a jövőre nézve.
Chase Carey, Cyril Abiteboul és Christian Horner (Fotó: XPB)
Hiába tűnt úgy, hogy a Forma–1 hosszú távon biztosította a jövőjét az új Concorde-egyezménnyel, a Honda múlt héten bejelentett 2021 végi kivonulása azt mutatja, távolról sincs még megoldva minden kérdés a 2022-ben kezdődő új szabálykorszak kapcsán. A nagy megújulás két év múlva az autók és gumik terén következik, a motorszabályok nem sokban fognak változni, és a szigorú költségvetési korlátozások is csak a csapatokat érintik, a motorgyártók egyelőre továbbra is szabadon költekezhetnek.
Hogy ez miért probléma, azt most a Red Bull a saját bőrén érzi. Egyelőre fogalmuk sincs, hogy a következő szezon után ki biztosít majd erőforrásokat két istállójuk számára.
Christian Horner csapatfőnök a
Servus TV ’
Sport und Talk’ című hétfői műsorában nyilatkozott az előállt helyzetről, és leszögezte, még idén határozniuk kell ahhoz, hogy megfelelően fel tudjanak készülni 2022-re.
„El kell gondolkodnunk, hogy ki legyen a motorpartnerünk 2022-ől. Az év végéig döntést kell hoznunk erről. Minden lehetőséget számításba kell vennünk, és a végső döntést Mateschitz úr (Dietrich Mateschitz, a Red Bull tulajdonosa, a szerk.) fogja meghozni arról, hogyan tovább. Számunkra a legfontosabb, hogy meglegyen a teljesítmény ahhoz, hogy a következő években a Mercedes kihívói lehessünk” – jelentette ki a Salzburgban fölvett interjúban.

Cyril Abiteboul és Christian Horner (Fotó: XPB)
Ha nem is bővelkednek bennük, de lehetőségeik azért akadnak.
A Honda projektjének vezetője már jelezte, szeretnének minden segítséget megadni partnerüknek az átálláshoz, ezért nem zárkóznak el attól, hogy a Red Bullra hagyják erőforrásukat és infrastruktúrájukat.
Eközben a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul azt nyilatkozta, amennyiben a Red Bull és az FIA felkéri őket, még ha a viharos múltjuk miatt kényelmetlenül is éreznék magukat, de készek motort biztosítani a Red Bullnak és az Alpha Taurinak.
Érdekesség, hogy Horner a mostani interjú során hízelegni kezdett a francia gyártónak.
„Megértem, az emberek miért indulnak ki abból, hogy egyeztetni fogunk a Renault-val. A szakításunk óta a Renault megváltozott. Az új elnökség frissességet hozott a márkához, végbementek ott bizonyos változások, és fejlődnek” – állapította meg.
A találgatások szerint az új Renault-elnök, Luca de Meo kulcsfigurája lehetne egy esetleges újraegyesülésnek. Őt a korábbi viták nem érintették a Red Bull-lal, így még ha Abiteboulban lennének is ellenérzések, felettese kötelezhetné a márkát arra, biztosítson motort a Red Bull számára.

A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)
Hogy ez a Honda gyári támogatása után mennyire lehet hosszú távú megoldás, az már más kérdés. A Red Bull a legjobban azzal járna, ha újra kizárólagos partnere lehetne valakinek, ám erre csakis új gyártó érkezésével lenne mód. Arra pedig Horner szerint még jó sokat várni kell.
„Egy új beszállító számára a debütálás túl költséges lenne a jelenlegi szabályok mellett. Addig tehát nem érkezhet új gyártó, amíg nem jönnek az új motorszabályok 2026-tól. A fejlesztési költségek rendkívül magasak. Ezt az FIA-nak és a Libertynek kézbe kell vennie, meg kell fékezniük a költségeket a motorok terén. A karosszéria esetében jó munkát végeztek. Most szükségünk lesz homologizált motorokra, és az erőforrásoknál is be kell vezetni egy költségvetési plafont” – figyelmeztetett.
Emellett azt is kiemelte, hogy nemcsak nekik, az F1-nek is el kell gondolkodnia a jövőről, mégpedig sürgősen, mivel látható, hogy a jelenlegi motorformulával és kiadásokkal a sorozat képtelen megtartani még a meglévő gyártóit is.
Hornert megkérdezték, szerinte nem kéne-e az FIA-nak szabadabbá tennie a motorszabályokat, illetve elgondolkodni más, a jelenlegitől teljesen eltérő technológiákon, akár a hidrogénalapú hajtáson, akár az elektromosságon.
„Foglalkoztunk ezzel pár évvel ezelőtt, és ez egy igazán érdekes koncepció. Úgy vélem, a Forma–1-nek körül kell néznie. Az FIA-nak és a Libertynek figyelmeztetésként kell kezelnie, hogy a Honda kivonul az F1-ből. Hogy mi lesz 2026-tól, arról a következő hat, legfeljebb tizenkét hónapban dönteni kéne” – állapította meg.
