Musorujsag
Élő Eredmények

Még sosem volt olyan hasznos a DAS a Mercedesnek, mint most

Még sosem volt olyan hasznos a DAS a Mercedesnek, mint most

Mercedes
Minden korábbi versenyhez képest nagyobb hasznát vette a Mercedes a DAS-rendszerének. A Nürburgringen ez mentette meg Lewis Hamiltont Max Verstappen támadásától.

A téli előszezon egyik slágertémáját jelentette a Mercedes innovatív kormányműve, ami a DAS nevet kapta. A versenyzők általa nemcsak tekergetni tudják a kormányt, hanem előre és hátra is húzhatják, így állítva az első kerekek összetartásán menet közben. A megoldás elsődleges hasznát a gumik hőmérsékletének hatékonyabb szabályozásában veszik, ám az idény során bebizonyosodott, nem ez az eszköz jelenti a Mercedes és a mezőny többi csapata közötti különbség legfőbb okát.

James Vowles főstratéga ugyanakkor a gárda futamértékelő videójában elárulta, a hideg Nürburgringen, ahol különösen az első gumik felmelegítése volt problémás, komoly előnyt jelentett számukra a DAS. „Meg kell mondjam, nagyobb hasznát vettük a DAS-nak ezen a hétvégén, mint valaha. A szabadedzésen, egy körön, az időmérőn, de a verseny alatt is” – állapította meg.

A futam alatt a rajtot és a biztonsági autós újraindítást követően élvezték a DAS előnyeit a versenyzők. „A verseny alatt a bemelegítő körön, valamint a biztonsági autó mögött használtuk. A biztonsági autó mögött több kört teljesítettünk, és a gumik egyre hidegebbé váltak alatta. A DAS hozzájárult ahhoz, hogy ilyen jól sikerüljön az újraindításunk. Ezen a hétvégén ez nagyon kapóra jött nekünk” – mondta a mérnök.

Noha Lewis Hamilton győzelme nem forgott veszélyben, mivel Max Verstappen nem tudta tartani vele a lépést a verseny alatt, a második felében pályára küldött biztonsági autó még kínált egy utolsó esélyt a hollandnak arra, hogy esetleg megelőzze a címvédőt. Erre azonban esélye sem volt, mi több, az újraindításkor még Verstappen pozíciója került veszélybe Daniel Ricciardóval szemben.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

„A biztonsági autó olyan sokáig várt arra, hogy a lekörözöttek visszaérjenek a sor végére, és annyira lassan haladt, hogy a gumik komoly problémát jelentettek” – állapította meg Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „A Mercedes a DAS-rendszerével képes volt jobban kezelni ezt nálunk. Nekünk az újraindítás egy kicsit trükkös volt.”

A DAS-t év elején legálisnak minősítette az FIA, a Red Bull hiába nyújtott be ellene óvást. Az osztrákok ezt követően kacérkodtak a megoldás átvételének gondolatával, ám szezonjuk nem úgy alakult, ahogy remélték, így nem fektettek bele energiát. Helmut Marko tanácsadó már Spában jelezte, végleg félresöpörték a 2021-től betiltott DAS átvételét. „A DAS számunkra már lezárt téma. Ez tömeg kérdése, és amire eljutsz oda a fejlesztésében, hogy makulátlanul működik, talán már az utolsó versenynél járnánk.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak