×

A Hamilton-eset után újragondolnák a büntetőpontrendszert a versenyzők

A büntetőpontok rendszerének felülvizsgálatát várják az F1-es versenyzők az FIA-tól Lewis Hamilton vitatott szocsi esete után.

Lewis Hamilton szabálytalan rajtgyakorlata (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton szabálytalan rajtgyakorlata (Fotó: Formula1/Twitter)
Lewis Hamiltont Szocsiban pár óráig az egy versenyre szóló eltiltás kapujában állt. A futam előtt elvégzett szabálytalan rajtgyakorlataiért az FIA eredetileg az időbüntetései mellé 2 büntetőpontot is kiosztott neki, amivel már csak kettőre volt az automatikus eltiltást érő 12 egységtől. Az ítészek aztán a Mercedes nyomására meggondolták magukat, és a versenyző helyett inkább a csapatot sújtották pénzbüntetéssel, így a címvédőt már nem fenyegeti a közvetlen veszély.

Az eset ráirányította a figyelmet a büntetőpontok 2014-ben bevezetett rendszerére. Több versenyző is eltúlzottnak találta volna, hogy Hamilton ilyen kihágásokért kerüljön nehéz helyzetbe, és voltak, akik a teljes szisztéma újragondolását várnák a sportágtól, mivel nem a brit volt az első, aki a vétség súlyosságához mérten könnyelműen kapott (illetve csak majdnem kapott) büntetőpontokat.

Romain Grosjean máig az utolsó versenyző, akinek FIA-ítélet folytán ki kellett hagynia egy versenyt (2012, Monza), ám az még a büntetőpontok bevezetése előtt történt. A francia azóta többször is állt az élmezőnyben a büntetőpontok listáján, közel a 12 egységhez. Szerinte az FIA sokszor túl könnyelműen osztogatja ezeket a pontokat. „Én kaptam büntetőpontot blokkolásért a 2018-as szezon elején, a bahreini időmérő edzés után. Jól emlékszem erre az esetre. A rádión nem mondták nekem egyértelműen, hogy közelít valaki. És szó nem volt szándékosságról, mégis kaptam érte egy pontot.”

„Amikor az ember közel van a tizenkettőhöz, óvatossá válik. Az időmérőn blokkolsz valakit, gyorsan hajtasz a boxutcában, vagy akaratodon kívül figyelmen kívül hagysz egy sárga zászlót, és máris van két büntetőpontod, szóval nagyon gyorsan jönnek. És a versenyen is bármikor történhet egy ütközés. Igen, amikor sok pontod van, óvatosabbá válsz, és nem ugyanolyan vezetni, amikor ilyen nyomás nehezedik rád” – érvelt a Haas versenyzője.

Romain Grosjean (Fotó: XPB)



Danyiil Kvjat szintén állt már közel az eltiltást érő 12 ponthoz, és bevallotta, ő sem nagy rajongója a rendszernek. „Eléggé kellemetlen, amikor elérted a tízet. Tudod, hogy elég egy kicsi kihágás, és már el is tiltanak egy versenytől. Nem volt túl jó érzés, hogy őszinte legyek. Egyes pontok jogosak voltak. Amikor veszélyesen vezetsz, és más versenyzőket sodorsz veszélybe. De voltak nem feltétlenül jogosak is. Szerintem a rendszert felül kéne vizsgálni” – vélekedett az orosz.

Szerinte Szocsiban történtek is furcsán hatottak, és Hamilton pontjainak törlése nem volt éppen fair a korábban hasonló súlyú kihágásokért pontot kapókkal szemben. „Nem tudom, pontosan mi történt Szocsiban Lewisszal, és hogy mivel indokolják, hogy egyes versenyzők megtartják a büntetőpontjaikat, mások meg elveszítik. Én Spanyolországban kék zászlós kihágás miatt kaptam pontot, miközben nem hinném, hogy veszélybe sodortam volna más autót vagy bárkit. Mégis kapsz érte büntetőpontot. Erre én azt mondom: tudjátok mit, akkor én is szeretném elveszíteni azokat a pontokat!”

Az orosz megjegyezte, Szocsiban ő is elhaladt Hamilton rajtgyakorlatra készülő autója mellett a boxutca kijáratánál, és látott veszélyt a Mercedes pozíciójában. „Ott nagyon gyorsan mész, úgy kétszázötvennel. Nem volt valami jó hely, az biztos. Meg is lepődtem, és tudtam, hogy ilyesmit nem csinálhatsz” – vélekedett.

Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)



Kvjat összességében igazságosabbá és következetesebbé tenné a pontszisztémát. „Ha azért kapsz büntetőpontot, mert egy veszélyes balesetet okoztál, vagy veszélyes manővert hajtottál végre, amelynél egyértelműen te voltál a hibás, akkor rendben, jogos. De kék zászlós kihágásokért és hasonló baromságokért szerintem nem kéne büntetőpontokat kapnunk. Ez itt nem egy taxiállomás, nekünk a határon kell autóznunk!”

E probléma legutóbb a versenyzők FIA-val folytatott megbeszélésén is téma volt, éppen Kvjat hozakodott elő vele. Lando Norris elárulta, nemcsak Michael Masi versenyigazgató foglalt állást, a mezőny tagjai is jelezték, mit várnának el a bíráktól. „Vannak bizonyos szabályok, amiknél a versenyzők úgy kapnak büntetőpontot, hogy nem is kéne. Csak mások veszélyeztetéséért és komoly balesetekért, vagy biztonsági problémát fölvető esetekért kéne adni, nem olyan sok mindenért, mint most” – csatlakozott több kollégája véleményéhez a mclarenes.

Masi a megbeszélés bizalmas jellegére hivatkozva nem árult el részleteket arról, hogy mi hangzott el közöttük a versenyzőkkel. Csupán annyit közölt, folytatják a párbeszédet, de zárt ajtók mögött.

A Portugál Nagydíj közvetítési időpontjai