×

Wolff: A szabályok variálása miatt nincs ellenfele a Mercedesnek

Az F1 folyamatos szabálymódosításai csak segítenek elnyújtani a Mercedes uralmát Toto Wolff szerint. A csapatfőnök elismerte, ők is értékesebbnek tartanák a sikereket komoly ellenfelekkel.

Motor Racing - Formula One World Championship - Tuscan Grand Prix - Race Day - Mugello, Italy Fotó: XPB
A hétvégi Portugál Nagydíj lesz az első, amelyen matematikai esély nyílik a bajnokavatásra. Amennyiben a Mercedes legalább 40 ponttal növelni tudná előnyét a Red Bull-lal szemben, máris lezárhatná a konstruktőri csatát, hat futammal az idény vége előtt bebiztosítva sorozatban hetedik címét.

Akár sor kerül rá vasárnap, akár nem, ahhoz aligha fér kétség, hogy az F1 történetében első csapatként hatodszor is megvédi címét a csillagos márka. A 2014 óta tartó dominanciájuk letaglózó a sportág szempontjából, és egyben a fő oka annak, hogy sok kritikusa kevésbé tartja értékesnek a hamarosan minden sportági rekordot beállító vagy megdöntő Lewis Hamilton sikereit. Sokak szemében a britnek túl könnyű volt eljutnia a 91 futamgyőzelemig és a hamarosan vélhetően bebiztosított 7. bajnoki címéig – könnyebb, mint a hosszú távon ennél komolyabb konkurenciával küzdő Michael Schumachernek és a Ferrarinak.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke az F1 Beyond The Grid című podcastjának vendégeként maga is elismerte, jobban élveznék e sikerszériát kiélezett küzdelemmel. „Az embernek szerénynek kell maradnia, és természetesen próbáljuk élvezni a sikert, amiben részünk van. És remélhetőleg a jövőben is sikeresek leszünk. Próbálunk olyan szervezetet felépíteni, amely ellenálló a szabályváltozásokkal szemben, és folyamatosan csúcsformában tud maradni. A Nürburgringen ugyanakkor újra ráébredtünk, mennyire szeretjük a versengést. Amikor látjuk, hogy a Red Bull közelebb kerül hozzánk, és nem biztos miattuk, hogy megnyerjük a versenyt, én személy szerint sokkal jobban tudok örülni egy jó eredménynek, mint egy olyan hétvégén, amelyen nem volt kihívónk” – vallotta be Wolff, majd sietve azért hozzátette: „Másfelől légy óvatos azzal, mit kívánsz!”

A szakember említette a szabályváltozásokkal szembeni ellenállóság fontosságát. A Mercedes büszke arra, hogy sem a 2017-es, sem a 2019-es aerodinamikai változások nem tudták megtörni az uralkodásukat. Ez azt bizonyítja, hogy csapatként ők a legkiforrottabbak, a legjobban felvértezettek.

Wolff ugyanakkor úgy véli, bizonyos szempontból a folyamatos megújulások éppen ezért még segítettek is a dominanciájuk elnyújtásában. „A csökkenés elve visszatér. Minél tovább maradnak stabilak a szabályok, annál jobban felzárkóznak a csapatok, mivel az élen álló fejlődési görbéje ellaposodik, miközben a többieké még meredeken ível fölfelé.”

James Allison és Toto Wolff (Fotó: XPB)



„Úgy fest, a döntéshozók ezt nem értik. Azt gondolják, hogy minden második-harmadik évben változtatni kell, miközben ez egy lutri az erősorrend módosulása szempontjából. Ha a szabályok háromévente változnak, az számunkra tulajdonképpen az optimális” – utalt arra, hogy a csapatuknak éppen ennyi idő kell ahhoz, hogy az aktuális feltételek mellett mindent tökéletesítsenek, de a megszerzett előnyüket ne veszítsék el a fejlődésük ellaposodása miatt.

A Mercedes dominanciája 2019-cel, az első szárnyakra vonatkozó szigorításokkal vett újabb lendületet. Az akkori változások koncepcióváltásra késztették a csapatokat, és a megújulás a Ferrarit és a Red Bullt is rosszul érintette, miközben a csillagosok sikereik miatt korábban elkezdhettek foglalkozni az átállással. Nem véletlen, hogy a Mercedes annyira támogatta a 2019-es módosításokat: James Allison technikai igazgató egyszer elárulta, ők ebben meglátták a lehetőséget arra, hogy meggátolják az előnyük elolvadását, valamint hogy ismét előnyt kovácsoljanak a domináns évek alatt tökélyre csiszolt szervezetük alkalmazkodóképességéből. Az eredményt láthatjuk.

2021 kapcsán megoszlanak a vélemények arról, mekkora változást eredményezhet a padlólemezekre vonatkozó új szabályozás. Wolff úgy véli, a Red Bullnak komoly esélye lesz a fölzárkózásra. „A szabályok állandóságával jövőre a Red Bull közelebb fog kerülni hozzánk, és mi ezt már várjuk is. A mi cégünkön belül minden egyes személy így gondolja ezt. Úgy vagyunk vele, hogy jöjjenek csak, mi boldogulni fogunk! Szükségünk van a kihívásokra" – állapította meg.

A Portugál Nagydíj közvetítési időpontjai