Musorujsag
Élő Eredmények
×

Körkép: Mi lesz Albonnal? Hol köt ki Pérez? Jön-e újabb meglepetés?

Körkép: Mi lesz Albonnal? Hol köt ki Pérez? Jön-e újabb meglepetés?

Boxutca, F1
Menesztik-e Alexander Albont? Van-e esélye Nico Hülkenbergnek? Hol köt ki Sergio Pérez? Látunk-e váratlan cserét a Williamsnél és a Renault-nál? Körkép az egyre kuszább átigazolási piacról.

Túl kevés ülés, túl sok versenyző – az utóbbi oldalon tapasztalt túlkínálat sajátos helyzetet teremtett az idei versenyzőpiacon, amelyről pár hónapja még azt gondoltuk, a Ferrari, a Renault és a McLaren bejelentései után már nem sok fordulatot tartogathat. Október végéhez közelítve egyre inkább sürget az idő, ám a kérdések száma nem csökken, hanem inkább növekszik.

A Portugál Nagydíj csütörtöki sajtónapjának is a piac mozgolódása volt az egyik fő témája. A nyilatkozatok és pletykák mentén körbejárjuk, ki aggódhat, kinek kéne aggódnia, ki az, aki még reménykedhet, is ki az, aki már nem.

 

Albon nem érdeklődik más csapatoknál

Ha az idei erősorrendet nézzük, a legkecsegtetőbb üres ülés a Red Bullnál várja gazdáját. Alexander Albon helyzete bizonytalan az osztrákoknál. Noha a csapat elmondása szerint közelít Max Verstappenhez, még mindig nagyon távol van tőle, és a személye kapcsán az utóbbi hetekben kissé megváltozott az istálló kommunikációja is.

Helmut Marko tanácsadó egyre óvatosabban és bizonytalanabbul nyilatkozik. A német Skynak adott, a héten bemutatott interjújában már csak „jelöltként” emlegette a thaiföldit, és kiemelte, nekik olyan versenyzőre van szükségük 2021-ben, aki biztos pontszerzőként segítheti a bajnoki küzdelmüket. Emellett most először nyíltan kimondta: a Red Bull ezúttal kész félretenni elveit, és ha szükséges, külsős versenyzőt igazol.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

Albon mindezek ellenére nem különösebben érzi úgy, hogy nőne a nyomás. „A helyzet nem változott. Továbbra is nagyon nyomjuk. Én komoly támogatást kapok a fiúktól és lányoktól, és csakis a rám váró versenyekre összpontosítok, mert tudom, hogy képes vagyok jó munkát végezni, és motivál is, hogy így legyen. Ami a nyomást illeti: az mindig jelen van, de semmi különös. Egyszerűen jó versenyeket akarok” – fogalmazott.

Azt is megerősítette, hogy a Red Bullon kívül nem kopogtatott más csapatoknál. „Még mindig erre az évre összpontosítok, ez a cél számomra. Maradni szeretnék ennél a csapatnál. Keményen dolgozom ezért. Nem fogok úgymond külsős lehetőségekkel foglalkozni, csak arra összpontosítok, amit tudok, és a legjobb eredmény elérésére.”

Saját teljesítménye kapcsán elmondta, nincs olyan konkrét terület, amelyen Verstappen jobb nála, „mindenütt” nyer egy kicsit vele szemben a holland. „Az időmérős teljesítményem papíron az év folyamán fokozatosan javult. A versenyeim sem voltak túl rosszak, de jobbnak kell lennie a rajtoknak, mert a Renault és a Ferrari jobban indul a jelek szerint. Emiatt mindig egyfajta hajsza volt a futamom. Természetesen volt egy hibám a Nürburgringen, elfékeztem magam, ami meghatározta az egész taktikámat. De minden jó irányba halad. Jobban kell indulnom, de tisztább versenyekre is van szükségem, és biztosra veszem, hogy akkor az eredmények is jönni fognak.”

 

Hülkenberg jobb helyzetben a Red Bullnál, mint gondolnánk?

Albon helyére Marko szerint két „külsős” versenyző esélyes: Sergio Pérez és Nico Hülkenberg. A németről legutóbb nagyon elismerően nyilatkozott a tanácsadó, és azt is elmesélte, hogy amikor egy pillanatra bizonytalanná vált Albon nürburgringi szereplése egyből Hülkenbergre gondoltak helyettesként.

Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point) Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point)

A visszatérésben reménykedő „beugró” legutóbb azt mondta, „nagyon kicsi” esélyt lát csak a Red Bullná, mivel a csapat általában ragaszkodik a saját nevelésű versenyzőihez. A Markóval a Sky interjúját készítő Ralf Schumacher a beszélgetésükből viszont azt szűrte le, Hülkenberg kilátásai “jobbak, mint gondolnánk”.

„Személy szerint úgy érzem, hogy ő az első számú jelölt” – állapította meg a korábbi versenyző. „Több okból is. Először is a Red Bul nem feltétlenül van rászorulva a szponzorpénzekre. Sergio Pérez természetesen jó versenyző, de Nico hihetetlenül jó visszatérést produkált. Emellett – bár nem ismerem a pontos számokat – úgy tudom, hogy a Red Bullnak vannak nehézségei a német piacon. Emiatt egy szimpatikus német versenyző alkalmazásának, akinek neve is van – és Nico eléggé ismert – lenne értelme.”

 

Hol köt ki Pérez?

Mindeközben a másik potenciális Red Bull-jelölt, Sergio Pérez annak ellenére több vasat is tarthat a tűzben, hogy a hírek szerint a teljes „sorcserét” végrehajtó Haasnál talán bezárultak előtte az ajtók. A mexikói helyzetét az erős hazai szponzorai javítják. Nekik köszönhető, hogy szóba került a Williamsnél. Annak ellenére, hogy ott George Russell és Nicholas Latifi is rendelkezik érvényes szerződéssel 2021-re.

A két fiatal állítja, nem érzi veszélyben a helyzetét, mindketten az előző vezetőséggel kötött megállapodásukban látják a garanciát a maradásukra. Azonban éppen a Racing Pointtól élő szerződése ellenére elküldött Pérez példája igazolja, teljes garancia nincs semmire az F1-ben.

Az F1 hivatalos oldala úgy tudja, Pérez már egyeztetett a Williamst felvásárló Dorilton Capitallal, ám szerintük ez még nem jelent megállapodást, mivel több versenyző is kereste az amerikai befektetőt, hogy jelezze, örömmel versenyezne náluk. Emellett úgy hírlik, Pérez menedzsmentje a Red Bull-lal is egyeztetett már pár alkalommal.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

„Mint korábban is mondtam már, semmit sem írtam még alá” – mondta Pérez csütörtökön. „Egyelőre nincs mit mondanom. Közeleg a szezon vége, szóval elég nehéz lesz. Gyanítom, elég hamar olyan helyzetbe kéne kerülnöm, hogy hírt adhassak bármiről. De nem hinném, hogy bármit is mondanom kéne, mivel szeretném zárt ajtók mögött folytatni a tárgyalásaimat az érintett csapatok iránti tiszteletből is. Nincs tehát okom bármit is fölfedni.”

A kérdésre, hány csapattal áll kapcsolatban, csak annyit felelt: „Nincs túl sok csapat. Valójában nagyon kevés van. Ez nem konkrét szám, de kevés olyan csapat van, ami erős projekttel rendelkezik, és ami érdekes lehet számomra annyira, hogy csatlakozzam a projekthez.”

A Williams és a Red Bull kapcsán próbálták kiszedni belőle, hogy inkább egy hosszabb távú építkezésben venne-e részt, vagy azonnal ütőképes autóba ülne. „Nos, ez elég sok kérdésre választ adna…” – felelte nevetve. „Olyan projektre vágyom, ami motivál, ahol a csapat is motivált. Hosszú távú projektre. Jelenleg csakis a Forma–1 érdekel, nem foglalkoztam más lehetőséggel, és eléggé biztos vagyok benne, hogy itt folytathatom. Harminc vagyok, a pályám csúcsán járok, és nehezen tudnám elképzelni, hogy máshol versenyezzek, miközben úgy érzem, még sok minden áll előttem.”

 

Kvjat veszélyben, Gasly a Red Bull-családon kívül?

Vannak még nyitott kérdések az Alpha Taurinál is. Helmut Marko fent említet interjújából kiderült, a Red Bull azt tervezi, hogy előlépteti a legmagasabb szinten álló juniorját, a japán Cunoda Jukit. Ő Danyiil Kvjat helyére érkezhet, amennyiben megkapja az F1-es szuperlicencet.

Az orosz tisztában van vele, hogy újra veszély fenyegeti. „Eddig nem sok információt kaptam. Csak annyit tudok, hogy van hátra hat futam a szezonból, és mindent bele fogok adni ezen a hat futamon. Ennél többet jelenleg nem tehetek. Tisztában vagyok azzal, hogy a helyzet nem egyszerű. És természetesen nincs már túl sok elérhető ülés. De én csak annyit tehetek, hogy a legjobb formámat nyújtom a hátralévő versenyeken” – mondta helyzetéről.

Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)

Faenzában némi bizonytalanság ugyanakkor a jól teljesítő Pierre Gasly körül is kialakult, miután híre ment, hogy a Renault elgondolkodott Esteban Ocon leváltásán és a másik francia alkalmazásán. Gasly ennek kapcsán tisztázta, nem rajta múlik, hol folytatja 2021-ben. „Helmut kezeli a Red Bull versenyzőkérdését, valamint Mateschitz úr. Ők döntenek. Nyilván vannak lehetőségek a programon kívül is, de én nem veszek részt ezekben a tárgyalásokban, így nem tudom kommentálni mindazt, amit mondanak.”

Szavaiból akár arra is következtethetünk, hogy a Red Bull nyitva hagyja Gasly elengedésének lehetőségét arra az esetre, ha Albont vissza kéne sorolniuk a B-csapathoz.

Esteban Ocon eközben nem aggódik a jövője miatt, és már készül 2021-re, valamint a Fernando Alonso elleni csatára. A Daniel Ricciardóétól elmaradó teljesítményét ő az egyéves kihagyásra és a lassú lendületbe kerülésre vezeti vissza, valamint arra, hogy idén sűrű a program, így nem jut túl sok idő az elemzésekre, a tanulságok levonására. „Daniel idén fantasztikus munkát végez, és ez a második éve a csapatnál, jobban ismeri már a csapatot. Örülök, hogy minden versennyel egyre jobb leszek. Legutóbb a Nürburgringen csak pár század volt köztem és Daniel között az időmérőn, szóval egyre közelebb kerülök hozzá” – mondta a francia.

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

 

Akik még remélnek, és akik már nem

Ami a fennmaradó helyeket illeti, a Haasnál a hírek szerint Nyikita Mazepin és Mick Schumacher lehet a két fő esélyes, az Alfa Romeónál Kimi Räikkönen hosszabbítására van kilátás, és Antonio Giovinazzi is bízik benne, hogy a mostanság mutatott teljesítményével meggyőzheti csapatát és a Ferrarit, hogy érdemes újabb esélyt adni neki.

Ha ez nem sikerülne, a Ferrari Akadémia további két versenyzőt tud még kínálni: Callum Ilott és Robert Shwartzman is örömmel mutatkozna be a királykategóriában.

A Haas két kitett versenyzője, Romain Grosjean és Kevin Magnussen eközben jó eséllyel kiszorul a mezőnyből. Előbbi versenyző már úgy is nyilatkozik, mint aki búcsúzni készül a sorozattól. Dán kollégája ezzel szemben úgy érzi, befejezetlen ügy számára az F1, ugyanakkor elismeri, nehéz lesz már helyet találnia, így más sorozatokon is elgondolkodik, mivel 2021-ben mindenképpen versenyezni akar, és hiányzik neki a győzelem érzése is.

A Portugál Nagydíj közvetítési időpontjai

További tartalmak