Musorujsag
Élő Eredmények

A Honda vagy semmi? A Red Bull fenyeget, a Mercedes segíthet

A Honda vagy semmi? A Red Bull fenyeget, a Mercedes segíthet

Sky Sports, Motorsport Week
Nem is foglalkozik B-tervvel a Red Bull, csak a Honda-motor átvételével tudja elképzelni a jövőjét. A hétfői csúcstalálkozó előtt a Mercedes jelezte, nyitott a feltételként szabott motorbefagyasztásra.

A Portugál Nagydíj másnapján fontos találkozóra kerül sor Portimaóban. Az FIA és az F1 vezetői ma összeülnek a motorgyártók képviselőivel, hogy megvitassák, hogyan alakítsák a jövőt a Honda 2021-es kivonulása után. A Red Bull már jelezte, szeretné saját költségen és néven továbbfuttatni a Honda jövő évre tervezett erőforrását, ám ennek feltétele, hogy 2022-től befagyasszák a motorfejlesztést. A hírek szerint a Ferrari ezt nem támogatja. Az olaszok azzal érvelnek, hogy ezzel keresztülhúznák az F1 eredeti számításait, és nem valósulhatna meg, hogy a sorozat 2023-tól átálljon a 100%-ban szintetikus üzemanyagok használatára. Az átálláshoz muszáj lenne fejleszteni.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Portugáliában interjút adott a brit Sky Sportsnak, és leszögezte, számukra csak és kizárólag a Honda-megoldás elfogadható. „Van még egy kis időnk. Tizennyolc hónapon belül kell rendeznünk a sorokat. Viszont csak egy működőképes lehetőség van: hogy megpróbálunk megegyezni a Hondával az erőforrásuk szellemi tulajdonának átvételéről. Ez viszont természetesen a szabályoktól függ. Csak akkor lenne értelme független motorbeszállítóvá válni – hiszen a Red Bull az lenne ezzel –, ha befagyasztanák a fejlesztést. Máskülönben nem lenne lehetséges állni a fejlesztés költségeit, amit manapság ezekért az erőforrásokért fizetni kell” – ecsetelte.

Hogy a Brawn GP mintájára tervezik-e átvenni a Honda motorját és infrastruktúráját, arról egyelőre nem mondott részleteket. „Minden részletet tisztáznunk kell a Honda vezetőségével. Minden azon múlik, hogy alakulnak a szabályok. Ez alapvető fontosságú. Muszáj befagyasztani a motorokat az új motorszabályok bevezetéséig” – fogalmazott, majd külön kiemelte, a döntés az FIA feladata lesz.

Christian Horner (Fotó: Red Bull) Christian Horner (Fotó: Red Bull)

Arról is kérdezték, a Mercedes, a Ferrari vagy a Renault erőforrása számít-e a B-tervüknek, ha ez nem valósítható meg. Válasza üzenet volt az F1 felé. „Pillanatnyilag minden erőnkkel az A-tervre összpontosítunk. Toto (Wolff) már egyértelmű állást foglalt (ti. kizárta, hogy a Mercedes motort adjon nekik, mert már túl sok partnerük van). A Ferrarinak megvannak a saját problémái, amivel boldogulnia kell, a Renault pedig a jelek szerint nem különösebben akar támogatni minket. Nekik a céljaik csapatként megváltoztak. Mi nem egy átlagos partnercsapat vagyunk, a Red Bull nem egy kicsi csapat.”

A kérdésre, mindez azt jelenti-e, hogy a Honda-út mellett az egyetlen másik opció a Red Bull kivonulása, próbált nyomást gyakorolni a sportágra: „Az FIA-nak és a Liberynek lépnie kell, meg kell tenniük, amit kell. Amikor az F1 elveszít egy motorbeszállítót, az sosem jó dolog. Bűntény lenne azt látni, hogy ezek a motorok valami japán raktárba kerülnek… Ez egy nagy figyelmeztetés az F1 számára. Egy olyan nagy gyártó sétál ki 2021 végével, mint a Honda. Ezzel csak három motorbeszállító marad, ami nagyon veszélyes helyzetet teremt a sportág számára. Az FIA-nek kézbe kell vennie ezt.”

 

Mercedes: Meg kell adni a Red Bullnak a maradás lehetőségét

Miközben Horner szavai fenyegetésként hatnak, a Ferrari azzal érvel, a Red Bullnak nem létszükséglet, inkább csak kényelmi kérdés, folytathatja-e a Honda erőforrásaival. Rámutattak, a szabályok kötelezik a legkevesebb partnerrel rendelkező gyártót (Renault) arra, hogy szükség esetén kisegítse a motor nélkül maradó csapatokat, vagyis a Red Bull semmiképp sem maradhat motor nélkül. Az olaszok szerint az F1 terveit emiatt hiba lenne az ő kívánalmaikhoz igazítva módosítani.

A Mercedes részéről Toto Wolff eközben jelezte, ők nyitottak a Red Bull feltételének megvalósítására, vagyis a motorfejlesztés befagyasztására. „Gyanítom, nem szeretnének újra csak partnercsapat lenni. Őszintén hiszem, hogy a Honda nagyon jó munkát végzett, és szerintem a Red Bullt az teszi magabiztossá, amivel készülnek a teljesítmény terén. Közben pedig megértem, hogy nem akarnak költekezési háborúba kezdeni más gyártókkal a motorfejlesztés terén.”

Toto Wolff (Fotó: XPB)

„Ez egy észszerű javaslat, és én támogatnám is. A Red Bull rendkívül fontos márka a Forma–1 számára, és mindent meg kellene tennünk annak érdekében, hogy megtartsuk a Forma–1-nek a két csapatukat, és segítsünk nekik egy tulajdonképpeni gyári státuszt biztosító opcióval” – mondta az osztrák.

A Mercedes-főnök szerint az F1 három motorgyártóval is jó helyzetben van, de ha négy lenne jelen, azt még jobbnak látná. Még úgy is, ha érzi, a Red Bull önös érdekből kéri a motorfejlesztés befagyasztását.

Érdekes lesz látni, hogy ha majd a szavazás ideje is eljön, módosul-e a csillagos márka hivatalos álláspontja a témában… Egy mindenesetre borítékolható: akár a Red Bull mellé állnak, akár nem, az energiaitalosoknak a Ferrarival mindenképpen meg kell még vívniuk a maguk harcát.

További tartalmak