×

Limitálni tervezi az F1 a versenyzői fizetéseket

A motorok mellett a versenyzői fizetések terén is költségvetési limit bevezetését tervezi a Forma–1. Vége lesz a csillagászati fizetések korának?

Motor Racing - Formula One Testing - Test One - Day 1 -  Barcelona, Spain A drivers group photograph. 19.02.2020. Formula One Testing, Day One, Barcelona, Spain. Wednesday. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Bearne / XPB Images
A világjárvány gazdasági hatásai felgyorsították a Forma–1 költségvetési plafonjának bevezetését. 2021-től évi 145 millió dollárban határozzák meg az istállók maximális büdzséjét, mely összeget a következő két szezonban további 5-5 millióval fogják csökkenteni. Számos kivétel ugyanakkor még így is e limiten kívül esik – többek között a versenyzők és a három legtöbbet kereső alkalmazott fizetése.

Több csapat már jelezte, nem örülne annak, ha e kivétel miatt elszabadulnának a bérek. Az F1 hétfői portugáliai csúcstalálkozójának a hírek szerint ez is az egyik témája volt, és több forrás is arról számolt be, hogy a résztvevők egyhangúan támogatják a versenyzői fizetések limitálását.

A Daily Mail úgy értesült, a tervek szerint 2023-től a legjobban fizetett versenyző is legfeljebb 30 millió dollárt kaphat évente. Ezt a változtatást állítólag a Lewis Hamiltonnak jelenleg szezononként 45 millió dollár körüli összeget fizető Mercedes is megszavazta. Az új összeg fölött a becslések szerint jelenleg csak a címvédő és a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel van, míg mögöttük Daniel Ricciardo és Max Verstappen 30 millió alatti fizetést kaphat.

Az új plafon kapcsán cseppet sem tűnik mellékes kérdésnek, Lewis Hamilton mikor tervezi megkötni új megállapodását a Mercedesszel, és az milyen időtartamú lesz. Korábban hároméves hosszabbításról találgatott a sajtó, és amennyiben ezt a versenyzői fizetési korlátozás elfogadása előtt aláírnák, kérdéses lenne, Hamilton 2023-ban kaphatna-e 30 milliónál nagyobb összeget.

A kiszivárgó információk alapján a jogi bonyodalmak miatt az F1 ez esetben tiszteletben tartaná a szigorítás előtt megkötött szerződések eredeti feltételeit, vagyis aki kellően korán bebiztosítja magának a nagy fizetést, a plafon életbe lépése után is kaphat 30 millió dollárnál magasabb éves összeget.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



 

Költségplafon motorfronton is?

A költségcsökkentés kapcsán hangsúlyos volt a hétfői találkozón a motorok terén bevezetni tervezett költségsapka is. Számos résztvevő egyetért abban, hogy a jelenlegi motorformula egyik legnagyobb hibáját az jelenti, hogy túl drága a technológia és a fejlesztés, ezért vannak, akik elengedhetetlennek tartják, hogy a csapatbüdzsékhez hasonlóan a motorgyártók költségvetését is limitálják.

Az egyelőre kérdéses, hogy ezt már a jelenlegi motorok mellett be akarják-e vezetni, vagy csak az új szabályok életbe lépésével. A The Race című lap értesülése szerint a kiadások csökkentése kapcsán megvan az egyetértés a felek között, ám vannak, akik kétlik, hogy a motorfejlesztésnél felügyelhető lenne a költségplafon betartása.

Ezen a területen mindenekelőtt arról kell határoznia az F1-nek, hogy mikor és milyen új motorformula bevezetését tervezi, valamint hogy sor kerül-e a motorfejlesztés befagyasztására. Utóbbit a Red Bull 2022-től szeretné elérni, mivel ez a feltétele annak, hogy saját néven és költségen vigye tovább a 2021 végén kivonuló Honda erőforrásait.

Az ülésen ez a motorkérdés is téma volt, ám a fejlesztési stoppal kapcsolatban szavazásra nem került sor, csupán javaslatokról egyeztettek. A Red Bull állítólag pár héten belül szeretne választ kapni a sorozattól, számíthat-e a feltételének teljesülésére.