×

Verstappen: Nem igaz, hogy a Mercedes ellen vannak az új szabályok

A Mercedes hét éve tartó uralmától függetlenül is ráfér már a megújulás a Forma–1-re Max Verstappen szerint.

Motor Racing - Formula One World Championship - Emilia Romagna Grand Prix - Race Day - Imola, Italy Valtteri Bottas (Fotó: XPB)
Az F1-es mezőny nagy része amolyan megváltásként várja már a világjárvány miatt 2022-re tolt nagy megújulást, melynek keretében teljesen új autókra vált a királykategória. A jelenlegi szabályrendszer sajátossága, hogy évekre bebetonozta az erőviszonyokat, a sorrend megváltoztatása pedig a sok megkötés és a sajátos pénzügyi helyzet mellett nehéz feladat. A Mercedes 2014 óta tartó uralkodásában és a tényleges küzdelem hiányában meghatározó szerepe van ennek.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nemrég úgy fogalmazott, a 2022-es reformokat kimondottan ellenük hozzák, a csillagos márka dominanciájának megtörése a céljuk, a sorozat vezetői így próbálják felrázni, érdekesebbé tenni a bajnokságot.

A Red Bull versenyzője, Max Verstappen sarkításnak érzi ezt az osztrák csapatfőnök részéről. Szerinte az F1-re a Mercedes formájától függetlenül is nagyon ráfér már a megújulás, és erre a közelmúlt versenyei is rávilágítottak. „Nem, ezek a szabályok kizárólag annak köszönhetőek, hogy az F1 tulajdonosa hallgat a csapatokra és a versenyzőkre. Hallják, hogy mennyire nehéz előzni, és hogy szorosabb versenyt akarunk. Láthattuk ezt a problémát Imolában is. Valtteri (Bottas) csak körözgetett a pályán, három-négy tizeddel lassabb volt az autó sérülése miatt, mégsem tudtam megelőzni őt. Sokkal gyorsabb voltam nála, ami kiderült, miután sikerült túljutnom rajta. Erre megoldást kell találnunk” – utalt a jelenlegi autók sajátosságára.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Az előzési problémák önmagában nem érintik a Mercedes helyzetét, a küzdelem a mezőnyben is izgalmasabb lehetne, ha komolyabb csaták alakulhatnának ki. A 2022-es új aerodinamikai szabályok elsősorban nem a Mercedes szarvát próbálják letörni, hanem a mostani autógeneráció gyenge pontját próbálják kiiktatni. A szívó hatású gépek a várakozás szerint sokkal kevésbé reagálnak majd érzékenyen a másik autó által keltett zavaros légáramlatokra.

Emellett szigorúbb megkötések is jönnek két év múlva, amik ezen hatást próbálják védeni a csapatok leleményességétől, és közelebb próbálják tartani a csapatokat egymáshoz. Verstappen reméli, hogy az F1 ezzel hasonló szintre juthat, mint a MotoGP, amely 2020-ban igen változatosan alakult. „Izgalmasabb versenyekre van szükség az F1-ben, arra, hogy a versenyzők közelebbről követhessék a másik autót, és nem arra, hogy az időmérő edzés legyen a döntő tényező egy versenyhétvégén, mint most.”

„Elég megnézni a MotoGP-t. Még ha tizedik is leszel az időmérőn, akkor is nyerhetsz versenyt. Az F1-ben ilyen ritkán történik, mivel a legtöbb pályán annyira nehéz követni a másik autót. A szabályokat ezért változtatják meg 2022-től. Hogy ezek az új szabályok lelassítják-e a Mercedest vagy sem, azt még nem lehet megmondani.”