Musorujsag
Élő Eredmények

El tudja-e kerülni a Ferrari a 40 éves mélypontot?

El tudja-e kerülni a Ferrari a 40 éves mélypontot?

Racefans, F1, Motorsport
Volt időszak, amikor úgy tűnt, a Ferrari rég látott mélységben zárja a 2020-as idényt, ám a váratlan törökországi eredményük és az autó fejlődése most reményt ad az évük kozmetikázására.

Két hete egy rendhagyó hétvégén rendhagyó eredménnyel záruló versenyt hozott a Török Nagydíj – a Ferrari legnagyobb örömére. A vörösök az időmérő edzést leszámítva meglepően versenyképesnek bizonyultak a csúszós és vizes aszfalton, és ezt Sebastian Vettel és Charles Leclerc a csapat idei legjobb eredményére váltotta: a 3-4. helyen értek célba, több pontot gyűjtve, mind bármely másik idei nagydíjon.

E váratlan siker következménye, hogy a Ferrari újra bejelentkezett a konstruktőri bajnokság 3-5. helyezéseiért vívott küzdelembe. Miközben Isztambul előtt még úgy tűnt, a legfőbb ellenfelük az Alpha Tauri lehet, és arra kell figyelniük, hogy ne csússzanak vissza a 7. helyre, most úgy áll a helyzet, hogy csak 6 pont választja el őket az 5. Renault-tól, 19 a 4. McLarentől, és 24 a 3. Racing Pointtól.

A bajnoki bónuszok szempontjából a vörösök számára talán nem égető fontosságú a javítás, hiszen a múltjuk miatt kapott jelentős összeg fixen az övék lesz a sportági bevételekből, bárhogy is teljesítsenek. Ha viszont el akarják kerülni, hogy a mostani szezonjukra több évtizedes mélypontként emlékezzen az utókor, cseppet sem mindegy, hány pontot gyűjtenek az év utolsó három versenyén.

A jelenleg 6. Ferrari legutóbb az 1980-as idényben zárt a mostaninál rosszabb konstruktőri eredménnyel. Abban az évben címvédőként versenyeztek Jody Scheckterrel és Gilles Villeneuve-vel, és Kanadában még az a csúfság is megesett velük, hogy egyik autójuk (Scheckter) nem tudta magát kvalifikálni a versenyre. A következő évben aztán felkapaszkodtak az 5. helyre, így ha Leclerc-ék idén mégsem tudnának már javítani a helyezésükön, elmondható, hogy 40 éve a legrosszabb szezonjukat teljesítették.

Jody Scheckter az 1980-as Ferrari 312T5-tel (Fotó: XPB)

Túl nagy javítást az 1981-es eredmény beállítását jelentő 5. hely sem jelentene, a 4. már valamivel jobban festene. Legutóbb 2014-et zárták negyedikként, ami nem annyira távoli, ugyanakkor még így is a mélypont beállítása lenne a hibridkorszakban. Kérdéses, a harmadik hely mennyire reális cél számukra. Tekintve, hogy az autójuk még Isztambulban sem volt olyan versenyképes, mint a Racing Pointé,  a 24 pontos hátrányuk ledolgozása talán túl magas elvárás lenne.

Akárhogy is alakul, Mattia Binotto csapatfőnök már azzal is elégedett, hogy az év közepén látott reménytelenség után a csapat végre a fejlődés jeleit mutatja. Számára ez nem is annyira 2020 szempontjából fontos, mint inkább 2021 szempontjából, amely évtől mindenképpen előrelépést várnak. „Nagyon fontos a Ferrarinak, hogy most jól megy a csapatnak. Tudjuk, hogy javítottunk az autónkon, és ha az utóbbi versenyeket nézzük, a futamon elért helyezéseink is javultak. Az autónk kiegyensúlyozottabbá vált, egy kicsivel gyorsabbá is. Örülünk ezeknek az eredményeknek, mert ez nagyszerű hír a következő év szempontjából” – állapította meg.

A konstruktőri helyezésük javítása azért még így is célja Binottónak is. „Bizakodva várjuk a jövőt és a következő versenyeket is. A bajnoki pontok szempontjából is. Még nincs vége a bajnokságnak, és ez biztató. Az embereink keményen dolgoznak a gyárban, próbálják feltárni és megoldani az autó gyengeségeit. De ezek az eredmények különösen a következő szezonra nézve biztatóak.”

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Egyszerű dolga a hátralévő két bahreini és egy abu-dzabi versenyen nem lesz a Scuderiának. Egyfelől elmondható, hogy az utóbbi versenyeket tekintve összességében a Racing Point és a Renault is versenyképesebbnek tűnt náluk, másfelől a legutóbbi eredményüknél erősen közrejátszott, hogy rendhagyó hétvégét futott a mezőny Isztambulban az esőben és az új, csúszós aszfalton. „A valóság az, hogy az ilyen körülmények között inkább jelentett különbséget a versenyző képessége, mint a száraz pályán, ahol az autó teljesítménye ismét meghatározóbb lesz” – vélekedett Sebastian Vettel.

Innen nézve újabb dobogót várni tőlük a hátralévő hétvégéken talán túlzás lenne. Emellett lehet még egy akadálya a Ferrari nagy hajrájának: Bahreinben és Abu-Dzabiban is nagy hangsúly kerül a motorteljesítményre és az egyenesbeli tempóra, ami idén nem a Ferrari erőssége. Ilyen szempontból a Mercedes és a Renault motorját használó ellenfelek talán optimistábban várhatják az utolsó összecsapásokat.

Borítókép: Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak