A Pirelli elégedett a gumijával, Hamilton a képességeikben kétkedik

Felkészült a versenyzők kritikájára a Pirelli, ők viszont elégedettek a 2021-es gumijukkal, és hiszik, hogy azok jobbak lesznek az új autókkal, mint a mostaniakkal.

Motor Racing - Formula One World Championship - Bahrain Grand Prix - Practice Day - Sakhir, Bahrain Valtteri Bottas (Fotó: XPB)
Lewis Hamilton nem értette, két év fejlesztési idő után hogyan léphetett vissza a Pirelli, Sebastian Vettel azt nyilatkozta, reményei szerint soha többé nem lesz dolga a Bahreinben kipróbált új gumikkal, az F1 riporterének pedig még azt is megjegyezte, kétli, hogy van versenyző, aki jó véleménnyel van róluk.

Nos, sok pozitívumot valóban nem mondott a mezőny a 2021-es abroncsokról, ám a Pirellit ez nem is lepte meg. Mario Isola sportigazgató egy éve hasonló kritikákat volt kénytelen végighallgatni a 2020-ra szánt módosított gumikról, amiket aztán nem is használtak soha versenyhétvégén, így most aligha érte váratlanul, hogy a versenyzők ezúttal sem voltak elragadtatva attól, amit kaptak. „Megértjük, hogy nem minden versenyző pozitív a gumik kapcsán, mivel az autóikat a 2020-as normál gumikhoz hangolták. A 2021-es gumiknak más beállításokra van szükségük, és a csapatoknak és mérnököknek most lesz elég idejük kitalálni, kialakítani ezt” – magyarázta az olasz.

Nem véletlenül mondja ezt. 2021-ben az autók is módosulnak, padlólemezük végéből le kell vágni egy darabot, ami jelentősebb leszorítóerő-vesztéssel jár, valamint átalakítja az autó aerodinamikáját is. Az aerodinamikára emellett a mostani gumiknak is van hatása, hiszen az első kerekek nemcsak a szerkezetükben változtak, mint a hátsók, új profilt is kaptak. Ez a gumitípus emiatt másképp hat a légáramlatokra, a kanyarokban másképpen deformálódik – ezekhez mind alkalmazkodni kell(ene) az autók tervezésénél.

Isola a versenyzők véleményétől függetlenül elégedett a tesztjük eredményével. „A Pirelli pozitív eredményeket kapott ezektől a gumiktól, mivel ellenállóbbak. Az autók teljesítménye egyre csak javul, így a mostani gumik – az ideiek – már túl régiek, két évesek. Most egyszerűen úgy kell hangolni az autókat, hogy a legjobbat tudják kihozni az új gumikból, és akkor a versenyzők is könnyebben vezethetőnek fogják érezni az autót velük.”

Mario Isola (Fotó: XPB)



A szakember arra is rámutatott, hogy a pénteki pályaviszonyok sem voltak ideálisak a gumik szempontjából. „A pálya eléggé csúszós volt, ezt minden versenyző megállapította. A versenyzők tehát nehezen találták a kulcsát a gumiknak, mivel az autójuk nem úgy volt hangolva, hogy azzal ki lehessen hozni belőlük a legtöbbet.”

Egy éve a csapatok az utolsó pillanatban leszavazták a 2020-ra fejlesztett új gumik bevetését a mostanihoz hasonló versenyzői kritikák után, a Pirelli ezeket az új abroncsokat viszont már homologizálta az FIA-val a következő évre. A mezőnynek lesz még egy lehetősége alaposabban kiismerni az új verziót, hiszen Abu-Dzabiban újabb teszt következik.

Hogy aztán mi lesz, az majd elválik. Az mindenesetre tudható, hogy a csapatok mérnökei sem feltétlenül örülnek a gumik változásának, főleg úgy, hogy erről egészen későn, csak a nyáron döntött a Pirelli.

 

Hamilton: A technológia tud ennyit, vagy a Pirelli?

Miközben a Pirelli magyarázkodik, Lewis Hamilton egyre inkább kételkedik a gyártó alkalmasságában. A szabadedzések után több interjúban is keményen kritizálta őket, és megállapította, bármit is kérnek tőlük, bárhogyan is próbálják segíteni őket a versenyzők, semmi előrelépést nem érzékelnek.

„Tavaly Párizsba repültem, hogy a GPDA képviseletében részt vegyek a megbeszélésen az FIA, a csapatok és a Pirelli között. A korábbi gumikkal kapcsolatos célkitűzések meghatározásában nem vettünk részt, nem hallgatták meg, amit a korábbi években mondtunk. Ezek után odamentünk, elmondtuk, mit akarunk, sok levélváltás történt, próbáltuk segíteni őket, de még így sem lett jobb. Ennél többet nem tehetünk.”

Esteban Ocon (Fotó: XPB)



A brit elgondolkodtatónak tartja, hogy ez a mozdulatlanság a lehetőségek, vagy inkább a képességek hiányának köszönhető-e. „Ez technológia. Nem tudom, hogy a technológia határán vagyunk-e, vagy ez csak az ő határuk” – kérdőjelezte meg a Pirelli munkájának minőségét.

A Mercedes-versenyző attól tart, nem sok jót vetít előre mindez a 2022-es megújulásra, amikor is szintén a Pirellinek kell majd bevezetnie a Forma–1-be a 18 colos gumikat. „Ha majd jönnek a nagyobb felnik, úgy hallom, tapadást fogunk veszíteni azokkal a gumikkal. Szerintem az F1-nek valójában kevesebb leszorítóerőre és több mechanikus tapadásra lenne szüksége, ami a gumiktól jön. Így tudnánk csak jobban követni egymást. De nem úgy fest, hogy ebbe az irányba tartunk. A sport nem akar visszafejlődni, szóval elég sok a teendő” – figyelmeztetett.