×

Elképesztően szoros küzdelem a B-liga élén: ki nyeri?

Mindössze két tizedmásodperc, valamint egyéni és csapathibák döntöttek a konstruktőri harmadik helyért küzdő csapatok között szombaton. Kiélezettebb már nem is lehetne a csata!

XPB_1069975_HiRes Fotó: XPB
Az idén is elmaradt bajnoki harccal szemben talán sovány vigasznak tűnik a csapatbajnokság harmadik helyéért folyó küzdelem, ám önmagában véve nagyon is izgalmasan alakul. A Racing Point, a McLaren és a Renault egész évben egymást nyüstöli, versenyfutásukat hol a Ferrari, hol az Alpha Tauri (hol mindkettő) színesíti, a pontállás és az eredmények változatosan alakulnak.

E csatát több tényező teszi sokrétűvé. A legnagyobb potenciállal talán a Racing Point rendelkezik, ám sok lehetőséget elszórt, hol mert a koncepcióváltás után még nem ismerte ki az autóját, hol mert taktikai hibákat vétett, hol mert egyik versenyzője éppen koronavírusos lett. A Renault gyengén kezdett, erősödött, „egyversenyzős” csapatként gyűjtötte a pontokat, és több megbízhatósági gond tette rögössé az útját. A McLaren a hármasból egyedüliként két egyenlő versenyzővel rendelkezik év eleje óta, inkább a jó kezdéssel, a stabilitásával és a lehetőségek hatékony kihasználásával került helyzetbe, az év második felében viszont kicsit visszaesett a fejlesztési versenyben.

Ez a soktényezős küzdelem idén a kapaszkodót jelenti: a tétet és az érdekességet egy tét nélkülivé és érdektelenné vált szezonhajrában, a példát, hogy ilyen is lehet, és az irányt, hogy ilyennek kéne lennie egy színvonalas F1-es bajnokságnak az élmezőnyben is.

A három gárda teljesen más úton, de közel ugyanoda jutott az utolsó három versenyig. A Racing Point 154 ponttal harmadik a konstruktőri tabellán, a McLaren 149, a Renault 136 ponttal követi őket, ez a helyzet viszont a bahreini időmérő edzés alapján bármilyen irányba elmozdulhat a délután (este) lecsapó kockás zászlóig.

Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)



 

Csak a Renault két autóval

A három csapat közül talán nem a Renault foglalja el a legjobb helyet a rajtrácson, szombaton mégis ők lehettek a legelégedettebbek. A trióból egyedüliként nekik sikerült mindkét versenyzőjüket a legjobb tízbe juttatni, Daniel Ricciardo és Esteban Ocon ráadásul egészen szoros csatát vívott egymással: 0,002 másodperc döntött a 6. helyezett ausztrál javára. „Nem mindig szimpatizálok az ellenfeleimmel, de most egy kicsit sajnálom Estebant” – jegyezte meg a hétszeres futamgyőztes. „Az időmérős párharc nem éppen kedvező számára idén (ti. egyszer győzte le Ricciardót – a szerk.), és amikor ilyen eredmény születik, biztosan megkérdezi magától, mit tehetne még.”

Ocon valóban föltette a kérdést. „Végre jól érzem magam az autóban, közel vagyok, de Daniel még így is előttem van. Gyors volt az időmérőn, és hihetetlen munkát végzett, de amikor ilyen szorossá válik, szerencsés is. Párszor már előfordult ez” – kesergett a francia.

Ricciardo halkan megjegyezte, azért is alakulhatott ennyire szorosan, mert csapattársával ellentétben neki egy köre volt csak a Q3-ban. Ez viszont nem annyira a házon belüli csata miatt kapott jelentőséget, inkább a Racing Point elleniben. „A Q1-ben két lágy gumit használtam, ezért a Q3-ban csak egy lövésem volt. Talán ez jelentette a különbséget Pérezzel szemben.”

Esteban Ocon (Fotó: XPB)



A 0,095 másodperccel gyorsabb, 5. rajthelyet megszerző Pérez is hasonlóan látta. „Én megspóroltam egy szett gumit a Q1-ben, és a Q3-as második körömön éppen azt a két tizedet hoztam, ami a többiek elé röpített. De ha nem veszítek időt a tizenhármas kanyarban, talán még Albont is megelőztem volna” – utalt a 4. helyezett 0,048 másodperces szerény előnyére.

A Renault sportigazgatója, Alan Permane így is elégedetten állapította meg: „A csapatunknak jó összeredményre van szüksége, és a mostani edzéssel jó kiindulási alapot teremtettünk.”

 

A pole-tól a Q2-es kiesésig egy „félreértés miatt”

Miközben Pérez ismét remekelt a Racing Pointtal, a rózsaszíneknél nem jött össze a jó „összeredmény”. A mexikói csapattársa, a két hete pole-ból rajtoló Lance Stroll ismét búcsúzott a Q2-ben – az elmúlt öt nagydíjból negyedszer. Ezúttal azonban szerencsétlen körülmények vezettek a kellemetlen eredményhez: csapata rossz gumin küldte őt pályára a Q2-ben a Carlos Sainz által előidézett piros zászló után. A kanadai már a Q1-ben használt egy szett közepes gumit, csak hogy ráérezzen. Aztán a riválisokhoz hasonlóan egy friss szett közepes garnitúrán futott ki a Q2 elején, ám a megszakítás miatt nem volt lehetősége időt futni. Az újraindításnál a többiekkel ellentétben használt gumit kapott, és azon elmondása szerint esélye sem volt továbbjutni az egyetlen mért körével.

Stroll úgy érezte, még lett volna idejük friss lágyra váltani a továbbjutás érdekében. „A rossz gumi volt az autón. A lágyon kellett volna lennünk, nem a közepesen. De ez nem valaki hibája, egyszerűen félreértés történt a kommunikációban az időzítés kapcsán. Lett volna időnk két mért körre, de így csak egyre volt, és azt a használt közepesen futottam, miközben mindenki frissen volt. Esélyem sem volt közel kerülni” – mérgelődött Stroll.

Főnöke, Otmar Szafnauer elismerte, hogy hibáztak. „Ő volt az egyetlen, aki használt közepesen ment, és a piros zászló akkor jött, amikor már a kör háromnegyedét teljesítette. Félreértés történt” – mondta.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)



 

Egy fék- és egy vezetői hiba a McLarennél

Miközben a Renault két jól teljesítő versenyzővel jutott a Q3-ba, a Racing Point pedig egy jól teljesítő versenyzője mellett kiesett a másikkal, a McLaren az egyik versenyzőjét műszaki hiba miatt vesztette el már a Q2-ben, a bejutó pedig nem ment elég jól a Q3-ban. Így jött ki a három közül a wokingi csapat a legrosszabbul a kvalifikációból.

Carlos Sainz a Q2-ben a hátsó fékkör hibája miatt állt keresztbe a célegyenes végi féktávon, és esélye sem volt továbbjutni. Pedig kinézett neki egy erős eredmény. „Azért is volt ez bosszantó, mert igazán jól mentem. Az autóm szárnyalt, könnyedén továbbmentem a Q1-ből egy szett gumi használatával” – mérgelődött a spanyol. A műszaki hiba dupla hátrányba hozta őt: csak a 15. rajthelyről indulhat, és a blokkolós piruett során tönkrement egy szett közepes gumija, amire nagy szüksége lenne a versenyen. „Elvesztettem egy szett gumit, a tizenötödik helyen vagyok, és nem jelent előnyt a szabad gumiválasztás, mivel a top tízben mindenki a közepesen rajtol” – foglalta össze nehéz helyzetét. Erős tempója azért még reményt jelenthet a felzárkózásra: Bahreinben a három hosszú egyenes jó lehetőséget kínál az előzésre.

A McLaren becsületét Lando Norrisnak kellett mentenie, ám hiába tűnt úgy, hogy Sainzhoz hasonlóan benne van egy jó rajthelyezés, a döntő pillanatban megingott, és Péreztől 0,2-et kapva csak a 9. lett, maga elé engedve Pierre Gaslyt. „Ha másfél tizeddel gyorsabb vagyok, négy hellyel előrébb állok. Ezt az időt az első kanyarban elkövetett hibámmal veszítettem el. Alulkormányzottan fordultam rá a kanyarra, és a kijáratnál megcsúsztam. Carlos kiesése után az egész csapat elvárásai rám nehezedtek, és én nem feleltem meg ezeknek, ami igazán csalódottá tesz.”

Carlos Sainz és Lance Stroll (Fotó: XPB)



 

Tempóelőny Péreznél, taktikai előny a Renault-nál?

A versenyen még lehet javítani, és a három gárda között mért 0,2 másodperces differencia alapján egyáltalán nem biztos, hogy nem lesz teljesen más a sorrend a leintéskor. A versenyen a gumikezelés és a taktikázás játszhatja a főszerepet. Pérez úgy vélte, emiatt nemigen van jelentősége az időmérős eredménynek, a futamon más területeken kell majd villogni.

Stratégiai szempontból a két elöl lévő autója miatt talán a Renault-nál az előny – legalábbis Ricciardo ebben bízik. „Pérez megelőzött minket, de úgy, hogy most Esteban is itt van, tökéletesnek tűnik a kép, mivel ketten próbálhatjuk elkapni őt az első kanyarban, és visszahozhatjuk a két hete elvesztett pontokat. Sergio hosszú etapjai jók voltak, és általában jól is kezeli a gumikat, szóval komoly nyomást kell rá gyakorolnunk, és bosszantanunk kell őt a rajtnál, valamint sarokba szorítani a taktikával. Ha elhúz, és tiszta lesz előtte az út, akkor nehéz lesz legyőzni. Azzal, hogy ketten vagyunk, remélhetőleg előnyre tehetünk szert az első pár száz méteren” – bizakodott Ricciardo.

A csata tehát izgalmasnak ígérkezik – főleg úgy, hogy az Alpha Taurik, valamint a 11-12. helyről induló Ferrarik is szerepet játszhatnak benne. Hogy mi lesz a végkimenetele, az kiderül délután. Az M4 Sport élő közvetítése 14 óra 30 perckor indul a felvezetőműsorral!