Musorujsag
Élő Eredmények

Pirelli: Egyesek mindig panaszkodnak, ha valami újat akarunk

Pirelli: Egyesek mindig panaszkodnak, ha valami újat akarunk

f1
A versenyzők panaszai ellenére nem lát okot a Pirelli a 2021-es új gumik bevezetésének elnapolására. Érveik viszont nem győzik meg a mezőny tagjait.

Régen gumiháború volt a Forma–1-ben, most csak háború van a gumik miatt. Bahreinben próbálták ki először az F1-es versenyzők azt a véglegesített gumiverziót, amit a Pirelli a 2021-es évre és a jövő évi autók jelentette kihívásra készített. A mezőny tagjai nem voltak megelégedve az abroncsokkal a pénteki szabadedzéseken megejtett tesztek után. Volt, aki diplomatikusan inkább nem fejtett ki részletes véleményt, aki viszont mégis megtette, az viszont keményen kritizált.

A történet nagyon emlékeztet a 2019-es év végi hasonló tesztre. A Pirelli akkor is kifejlesztett egy új típusú gumit a meglévő problémáinak orvoslására, ám a versenyzők azzal is elégedetlenek voltak, visszalépésnek érezték, a csapatok pedig leszavazták a használatát – így maradtak rájuk a 2019-es gumiverziók 2020-ra is. Hasonló visszatáncolásra Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója most nem készül. Nem is lát okot rá.

„Megbeszéltük az új gumik bevezetését, közösen a csapatokkal és az FIA-val. Elmagyaráztuk, milyen okok állnak a hátterében, és az FIA hitelesítette őket. Lehetőséget adtunk a csapatoknak arra, hogy kipróbálják a specifikációt, hogy adatot gyűjthessenek, hogy hasznos információt szerezhessenek a gumikról. Nem került szóba annak lehetősége, hogy visszatérünk a jelenlegi gumikhoz. És hogy őszinte legyek, nem is akarunk visszatérni a jelenlegi gumikhoz, mert mi elvégeztük a feladatunkat, megalkottuk a gumit, ami ellenállóbb a szerkezetében. Ez volt a fő célunk” – magyarázta az olasz.

Isola megérti, hogy a versenyzőknek nem tetszik a gumik teljesítményromlása, ám két dolgot szerinte figyelembe kell venni. Egyfelől az ő céljuk nem a teljesítmény javítása volt ezzel a gumival, hanem annak biztonságosabbá, tartósabbá tétele, másfelől szerinte az idei autóval teljesített teszt nem mérvadó, hiszen a csapatoknak el kell majd végezniük bizonyos változtatásokat a jövő évi autójukon ahhoz, hogy a maximumot hozzák ki ezekből az abroncsokból – ez a 2020-as masinákkal nem volt lehetséges. „Hallottam olyan véleményeket – talán Verstappen mondta a rádión –, hogy ez a konstrukció sokkal alulkormányozottabbá teszi az autót. Mi figyelmeztettük a csapatokat, hogy így lesz, és jeleztük, hogy korrigálják az autó egyensúlyát. Ezt jövőre nyilván meg is fogják tenni” – érvelt.

Mario Isola (Fotó: XPB)

 

Nem a beállításokon múlik?

A versenyzőket ezzel viszont nem győzte meg. Lewis Hamilton és Max Verstappen az időmérőt követő sajtótájékoztatón folyamatosan a 2021-es gumik gyatra minőségén viccelődött, és a mezőny más tagjai is tovább kritizáltak. Alexander Albon az alulkormányzós magyarázatra például elmondta: „Ami az egyensúlyt illeti, nem tudom, ki mit mondott, de nem hiszem, hogy a balansz nagy probléma lett volna ezeken a gumikon. Egyszerűen nem tapadtak, ez volt a gond. Lehet annyit finomítani az autókon, amennyit csak akarunk, ha közel is kerülünk a gumik számára optimális beállításhoz, a régi gumit föltéve akkor is sokkal gyorsabbak leszünk” – mondta.

Verstappen hasonlóan látja. „Természetesen az autókat nem teljesen ezekhez a gumikhoz állították be, de őszintén szólva a különbséget nem a beállítások jelentették. Lehet variálni pár dolgon, de ha a gumi nem kanyarodik, akkor nem működik. A feje tetejére is állíthatod az autót, akkor sem leszel ugyanolyan gyors. Remélem, hogy nem fogjuk őket használni, de meglátjuk.”

A teljesítményromlást Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is komoly problémának vélte, és egyikük sem szerette az új abroncsokat. Pierre Gasly ezzel szemben elismerte, van értelme az Isola által mondottaknak, és a jövő évi autókon jobban működhetnek ezek a gumik. „Ez most egy fölfedező út volt számunkra, a gumik megértéséről szólt, nem a gumik teljesítményéről. Most jobbnak érezzük a régieket, de ha dolgozunk a beállításokon, és ha jobban kiismerjük a gumikat, a hőmérsékletüket, a nyomásukat és hasonlókat, akkor mindent kihozhatunk belőle. Elsőre viszont valóban nem éreztük jónak őket.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

A Pirelli hajthatatlan

Bár nagy az ellenállás a versenyzők részéről, és többen is a 2019-es gumikkal szeretnék folytatni 2021-ben, erre a jelek szerint nem kerülhet sor. Isola emellett vissza is szúrt kicsit a most kritizálóknak, köztük Lewis Hamiltonnal, aki már a múlt évben is az új gumik egyik leghangosabb ellenzője volt.

„Nem látom, miért kéne visszatérni az előző gumihoz. Mindig vita van erről. Ha visszatekintünk, minden alkalommal, amikor be akarunk vezetni valami újat… Hogy is fogalmazzak? Egyesek nem boldogok. De ez a fajta ellenállás a változással szemben az F1-hez tartozik már, része a munkának. Mi most javítottunk a specifikáción, és nem látom akadályát annak, hogy bevezessük ezt a következő évben” – tette egyértelművé a Pirelli programjának vezetője.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak