×

Vettel: Egy korlát nem szakadhat így szét!

Aggasztónak találja Sebastian Vettel, hogy Romain Grosjean baleseténél kilyukadhatott a pálya széli szalagkorlát.

Motor Racing - Formula One World Championship - Bahrain Grand Prix - Race Day - Sakhir, Bahrain A túlélőcella a szalagkorlátban (Fotó: XPB)
Ha egy átlagos baleset lett volna, a Haas valószínűleg csak nekicsapódik a korlátnak, elhajlítja, majd visszapattanva megáll. Romain Grosjeané viszont semmilyen szempontból sem volt átlagos balesetnek nevezhető. Autója orral kilyukasztotta a szalagkorlátot, amely aztán éles szerszámként metszette ketté a versenygépet. A túlélőcella leválasztása a hátsó részről oda vezetett, hogy begyulladhatott az üzemanyag (legalábbis annak egy része), ami azonnali és nagy tűzzel tette még veszélyesebbé a helyzetet.

Sebastian Vettel ugyan tudatosan nem merült el mélyen a történtek tanulmányozásában, azt viszont így is meg tudta állapítani, hogy a fő problémát a korlát megnyílása jelentette. „Nem akartam nagyon nézegetni a felvételeket. A legfontosabb, hogy kiszállt. Hogy hogyan, azt nem tudom. A szalagkorlátnak viszont nem szabadna így szétszakadnia. Az autók biztonságosabbak, mint a múltban voltak, de a korlát nem mehet tönkre, az autó pedig nem lobbanhat lángra. Nagyon sok óvintézkedés gondoskodik arról, hogy ne gyulladjon ki. Nem tudom, itt mi történhetett. A legfontosabb, hogy kiszállt” – mondta a ferraris.

Ross Brawn, az F1 sportigazgatója is e két tényezőt, a korlátot és a tüzet tartotta az igazán aggasztónak a történtekben, és megállapította, egyikre sem kerülhetett volna sor, ezért ki fogják vizsgálni, mégis mi vezetett ide. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint van mit tanulni az esetből. „Ahhoz, hogy kivágja a korlátot tűpontosságú szögben kellett érkeznie. Nem gondolnám, hogy a modern falaknak szét szabadna nyílniuk. Ezt muszáj lesz kielemezni” – vonta le a következtetést.

Romain Grosjean kettévágott autója (Fotó: XPB)



Michael Masi, az FIA versenyigazgatója úgy vélte, a becsapódás olyan nagy erejű volt, hogy a szalagkorlát nem állhatta ki. „Csak egy bizonyos mértékű energiát képes elnyelni. Az energiának valahová távoznia kell. Az autó túlélőcellája tette a dolgát: védte a versenyzőt. És a glória is tette, amit kell” – állapította meg. Grosjean 221 km/órás sebességgel csúszott ki, a becsapódásnál 53 G-s erőhatást mértek.

Fölmerült, hogy a probléma egyik forrását a korlát pályával bezárt szöge jelentette. A kialakítás nem véletlen: a korlát mögött egy szervizút található, valamint egy árok. Önmagában viszont nem az volt a probléma, hogy a korlát nem párhuzamos az úttal, ehhez jött, hogy Grosjean azon a pályaszakaszon teljesen rendhagyó irányban haladt: élesen jobbra húzott az előtte kialakult tumultus láttán. Autója így száguldhatott a Danyiil Kvjattal történt koccanás után nagyjából 45 fokos szögben a korlátnak.

A következő problémát az jelentette, hogy az orrával éppen a korlát két szintje közé fúródott, rést vágva bele, majd ahogy továbbsodródott, egy tartóoszlop oldalról kettészelhette az autóját.

A szalagkorlát csak kilyukadt, de nem szakadt szét teljesen (Fotó: XPB)



Masi előrebocsátotta, mind az autónál, mind a versenyzők felszerelésénél, mind a pálya biztonsági megoldásainál alaposan ki fogják vizsgálni, mit lehetne jobban csinálni. A hosszabb távú elemzés mellett azonban rövid távon elsősorban a falak szerkezetét fogják megnézni. „Nem szabad kapkodva reagálni. Amit most csináltunk, az volt a leggyorsabb és legjobb javítás, amire lehetőség volt ebben a helyzetben” – utalt arra, hogy a javítás során betontömbökkel erősítették meg és egészítették ki a korlát megmaradt részét.

Wolff úgy véli, emellett a tűz okát is fel kell tárni, és mindent meg kell tenni a hasonló esetek elkerüléséért. „Egy üzemanyagcellának érintetlennek kellene maradnia. Nem törhet ketté egy autó. A hátsó részének a motorral együtt kellene leszakadnia, és a motor nem maradhatna a vázon” – hívta föl a figyelmet. „Nagyon sokat tanulhatunk, hogy miben lehetne javítani a biztonságon. Kétségem sincs afelől, hogy az FIA az autók és a pályák biztonságán is javítani tud, amennyiben mind egy felé húzunk.”