×

Ki ülhet Lewis Hamilton Mercedesébe a hétvégén?

Lewis Hamilton váratlanul kidőlt, és ezzel a Forma–1 legvonzóbb ülése maradt üresen a hétvégi Szahíri Nagydíj előtt. Sorra vettük, mely versenyzők jöhetnek számításba helyettesként.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)
A Forma–1 már csak ilyen könyörtelen világ: éppen csak kidőlsz a sorból, már mindenki mögéd néz, az utódodat keresve. A sorozatban viszont nincs megállás, főleg nem most, a szezonzáró triplahétvége kellős közepén.

A Mercedes kedden jelentette be, hogy Lewis Hamilton elkapta a koronavírust, és a britnek ezért ki kell hagynia a hétvégi Szahíri Nagydíjat. A helyetteséről egyelőre nem döntöttek, ám máris gőzerővel megy a találgatás, ki lesz az a szerencsés, aki a mezőny legjobb autójában kaphat nem várt lehetőséget arra, hogy valami nagyot alkosson.

A lehetséges jelöltek listája nem rövid, válogatni van miből. Főleg úgy, hogy önjelöltek is beállhatnak a sorba. A Forma–2-ben versenyző Louis Delétraz máris bejelentkezett: a Mercedes közösségi oldalán megjelent közleményhez hozzászólva ajánlotta magát: „Helló, Mercedes! Bahreinben vagyok, megvan a szpuerlicencem, a Haas nem tart rám igényt. Pontosan ugyanezen a pályán a dobogón álltam két nappal ezelőtt. Kérlek!” – írta a mókás álláspályázatában.

A Mercedesnek persze aligha a Haas tesztversenyzőjére esik majd a választása, nála komolyabb jelöltek is akadnak.

 

Stoffel Vandoorne

Stoffel Vandoorne (Fotó: XPB)



Az első számú esélyesnek nevezhető – és talán az egyik legészszerűbb választásnak. Stoffel Vandoorne 2017-ben a jövő nagy reménységeként, az akkori GP2 domináns bajnokaként érkezett a Forma–1-be, de a McLarennél töltött két szezonjában nem felelt meg a magas elvárásoknak. Miután 2018-ban egyszer sem győzte le Fernando Alonsót az időmérőkön, és nagyon elmaradt a spanyoltól, királykategóriás pályafutása zátonyra futott.

Aztán a Mercedes dobott neki mentőövet: alkalmazta a Forma–E-csapatánál, valamint hivatalos F1-es tesztversenyzőjévé és tartalékjává tette őt. A héten az elektromos széria mezőnyével tesztel Valenciában, ám a hírek szerint a Szahíri Nagydíjra Bahreinbe érkezik – ezt már Hamilton pozitív teszteredménye előtt is így tervezték.

Vandoorne neve korábban a Racing Pointnál is fölmerült helyettesként, mivel hivatalosan az ő tartalékversenyzőjük is 2020-ban. A csapat viszont inkább Nico Hülkenberget választotta, mivel ő még tavaly is az F1-ben versenyzett, ráadásul ismerős is volt náluk. Most ugyanaz szól Vandoorne ellen, ami a silverstone-iak esetében: utoljára 2018-ban versenyzett F1-es autóval, sem az aktuális gumikat, sem az aktuális autókat nem ismeri kellőképpen.

A csapatot ellenben annál inkább, hiszen sok hétvégét tölt velük idén, és a szimulátoros munkát is segíti. Emellett furcsán venné ki magát, ha a Mercedes kiválasztana egy állandó tartalékversenyzőt, hogy aztán amikor eljön a szükség pillanata, mégse szavazzon neki bizalmat – főleg úgy, hogy ezzel párhuzamosan a munkaadója a Forma–E-ben is. Éppen ez teszi a belgát az első számú esélyessé.

 

Nico Hülkenberg

Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point)

Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point)



Valószínűleg sok szurkoló szavazna rá Hamilton helyetteseként. A Forma–1-es berkekben nagy tiszteletnek örvendő, de 2010-ben kezdődő királykategóriás pályafutása során egyetlen dobogós helyezést sem szerző Nico Hülkenberg mercedeses beugrása még a két idei Racing Point-os helyettesítésnél is meseszerűbb történet lehetne, hiszen a világbajnok csapatnál senki sem tudna jobb esélyt kínálni neki arra, hogy végre megszerezze a nagyon megérdemelt első top 3-as helyezését. (Ezt azért könnyebb leírni, mint megvalósítani.)

Hülkenberg a rózsaszín csapattal idén három hétvégén bizonyította, hogy nincs előtte lehetetlen. Az első silverstone-i nagydíjra mindenféle felkészülés nélkül, „civil” nyakkal érkezett, és remekül helyt állt, majd a második hétvégéjén egy nagyot szóló harmadik rajtkockával vált az egyik főszereplővé. Legutóbb az Eifel Nagydíjon szerepelt, akkor egyből az időmérőbe ugrott fejest, és az utolsó helye ellenére másnap 10-15 kör elég volt neki a formába rázódáshoz a versenyen, amelyen 8.-ként ért célba.

Teljesítményével az élcsapatokat is lenyűgözte. A Red Bull szigorú tanácsadója, Helmut Marko is csak dicsérte őt, szereplése esélyessé tette a csapat 2021-es ülésére. Emellett korábban a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is azt nyilatkozta, hogy szükség esetén fontolóra venné a németet tartalékosként.

Ha őt választaná a bajnokcsapat, Hülkenberg újabb nagy esélyt kapna annak bizonyítására, hogy érdemes őt választania az Alexander Albon megtartásán vacilláló Red Bullnak.

 

George Russell

George Russell (Fotó: XPB)



A Williams versenyzője nyilvánvalóan a Williams versenyzője, ami azért okozhat némi problémát... George Russell ugyanakkor az élő szerződése ellenére azért még mindig a Mercedes által támogatott és menedzselt versenyző is, és bizonyára létezne olyan háttéregyezség, ami elérhetővé tehetné őt egy (vagy két) nagydíjhétvégére.

Tekintve, hogy két éve ő a grove-iak legértékesebb kincse, nehéz elképzelni, hogy csak úgy elengedjék – pedig amúgy minden feltételnek eleget tenne, amire a Mercedesnek szüksége van. Jól ismeri a csapatot, számos alkalommal tesztelt már velük, a szimulátoruk állandó vendége, tehetséges, gyors, aktív versenyzőként lendületben van – és nem mellesleg jobban éhezik a sikerre, mint bárki más a mezőnyben. Két éve alatt még pontot sem szerzett, noha generációja egyik legnagyobb tehetségének tartják, akiről Fernando Alonso és Lewis Hamilton nyilatkozik szuperlatívuszokban.

Russell már tavaly egyértelművé tette, hogy készen állna feljebb lépni a Mercedeshez. A csapat eddig rendre Valtteri Bottast választotta helyette, ám az érkezésének legfőbb akadályát jelentő Lewis Hamilton ezúttal nem a csapattársa, hanem az autója kölcsönadója lenne. A Williams nem lenne híján a tartalékoknak, az F2-es tartalékversenyzője, Jack Aitken Bahreinben van, és rendelkezik a szükséges szpuerlicencpontokkal.

Russell bevetése nagyot szólna mind a versenyző, mind a Mercedes szempontjából, és a Williamsre is vetne némi reflektorfényt. Más kérdés, hogy esetleg „túl jól” szerepelne, a Mercedes szempontjából furcsán venné ki magát, hogy ennek ellenére a Hamiltontól messze elmaradó Valtteri Bottasszal vágnak neki 2021-nek, s hagyják egy harmadik évre is vergődni tehetségüket a mezőny sereghajtó csapatánál…

 

Esteban Gutiérrez

Esteban Gutiérrez (Fotó: XPB)



A mexikói a Mercedes másik hivatalos tartalékversenyzője, így papíron ő is számításba jöhet. Vagyis jöhetne, ha nem állna fenn egy komoly probléma, amivel a Mercedes csak a szezon közben szembesült: nincs érvényes szuperlicence. És mindaddig nem is lehet, amíg nem teljesít legalább 300 kilométert F1-es autóval, amire csekély az esély…

 

Valaki más?

Tekintve, hogy a Mercedesről van szó, bizonyára sok más versenyző is örömmel állna a rendelkezésre, akár a jelenleg aktív mezőnyből is. Noha több olyan résztvevő is van, akinek év végén lejár a szerződése a jelenlegi csapatával, nehéz elképzelni, hogy bármely istálló feloldozná szerződéses kötelezettségei alól a versenyzőjét, hagyva, hogy ellenük küzdjön, s önként átvenné a Mercedes problémáját a helyetteskereséssel.

Meglepetések bármikor történhetnek, de nagy tétben azért senki se fogadjon arra, hogy a fenti listán nem szereplő személy lesz a befutó.