×

A bajnok titkai: Russell elmondta, mi teszi a legjobbá a Mercedest

A Lewis Hamiltont helyettesítő George Russell képet kapott és képet festett arról, mi teszi az F1 domináns csapatává a Mercedest, és elmesélte, milyen kihívásokat jelent a mezőny leglassabb autójából a leggyorsabba ülni.

George Russell (Fotó: Mercedes) George Russell (Fotó: Mercedes)
Az elért sikerek kapcsán mindig keressük, mi lehet a Mercedes titka, mi emelheti a többiek fölé a csapatot már hetedik éve, és mi az, ami miatt a riválisok egyszerűen nem tudják utolérni őket. Sokat beszélt erről a világbajnok Lewis Hamilton is, ám más az, amikor valaki belülről éli ezt meg, mint amikor külsősként kap róla képet. George Russell most abban a szerencsés helyzetben van, hogy egyszerre mindkét nézőpontot megismerhette, és a tanulságok érdekesek.

A Szahíri Nagydíj időmérő edzésén megszerzett második rajtkockája után a sajtótájékoztatón részletesen mesélt arról, mekkora váltás számára csak úgy a Williamsből a Mercedesbe csöppenni, és mik azok a részletek, amik felnyitják a szemét a bajnokcsapat működése kapcsán.

 

Első feladat: elfelejteni a Williamst

Noha kicsit bosszantotta, hogy csak 26 ezredmásodperccel maradt le a pole-ról, Russell számára megelégedést és megkönnyebbülést is jelentett a második rajtkocka, mivel bevallása szerint a pénteki edzések után a harmadik szabadedzésen letért az útról, és nehezen találta meg újra a helyes irányt. „A péntek jól alakult, az autóban és a csapattal való munkában is. Aztán a harmadik edzés igazán pocsékul alakult. Hibáztam, túlerőltettem, próbálkoztam ezzel és azzal, és egyszerűen nem állt össze. Aztán az időmérő előtt már azzal elégedett lettem volna, ha bejutok a Q3-ba. Nehéz volt számomra az utolsó pillanatba beugrani, tanulni az autót, új mérnökökkel dolgozni, megérteni a beállítást, rájönni, hogyan lehet ezt az autót gyorsabbá tenni. Ez két teljesen más kávéház.”

George Russell (Fotó: MTI/EPA)

George Russell (Fotó: MTI/EPA)



A nagy eltérés Russell szerint most inkább nehezítette a dolgát, úgy érezte, friss szemléletmóddal, williamses bahreini tapasztalatok nélkül gyorsabban belejött volna. „Szerintem talán még jobban is állnék, ha előismeretek nélkül érkeztem volna, és nem versenyeztem volna már a múlt héten is ezen a pályán, vagy legalábbis a pálya felén. Az egész múlt hét arról szólt, hogy itt kell fékeznem, ott kell fordulnom, ezt kell csinálnom, azt kell csinálnom. De az autók nagyon különböznek. Meg kell tanulnom a procedúrákat, az új gombokat.”

„Az első edzés egy káosz volt, mert rossz gombokat nyomogattam. És még az időmérőn is volt, hogy egyszer üresbe kapcsoltam valami más helyett. Nehéz. A Williamsnél ez rutinszerűen, gondolkodás nélkül megy, természetesen. Módosítasz, amennyit csak lehet, hogy könnyebb legyen minden. Itt nagyon sok munka volt ez, sok időbe telik, és még mindig kéne pár verseny ahhoz, hogy megértsek mindent. Szóval Toto, még pár versenyt, kérlek, és ott leszek!”

 

Második feladat: újratanulni, hogy kell gyorsnak lenni

A két autó közötti nagy különbségnek a vezetés módjára is nagy hatása van. Russell elismerte, egyelőre nincs azon a szinten a Mercedesben, mint amit a Williamsszel tud. Példákat is mondott erre. „Egész hétvégén nagyon küzdöttem az első kanyarral. A múlt hétvégén furcsamód az volt a legerősebb kanyarom, nagyon-nagyon erősek voltunk benne. Most viszont nagyon gyenge voltam benne Valtterihez viszonyítva, aki nagyon sok időt nyert ott velem szemben. Ez volt a gyenge pontom.”

„Nem tudtam kellően korán a gázba taposni. De utána minden egyes kanyart jónak éreztem. Az autó egészen elképesztő volt, igazi élvezet vezetni. Csak az első és a második kanyarokban hagyott cserben. Ha megnézem Valtteri adatait, biztosan bosszús leszek, mert sokkal jobb volt nálam.”

Valtteri Bottas és George Russell (Fotó: MTI/EPA)

Valtteri Bottas és George Russell (Fotó: MTI/EPA)



„Nagy alulkormányzással küzdöttem a kanyar csúcspontján, és amikor ráléptem a gázra, átmentem túlkormányzásba. Az a vezetési stílus, amit a múlt hétvégén a Williamsnél alkalmaztam, és amivel erős voltam, most nem működött. Nagyon más volt, mint amit Valtteri vagy Lewis csinált. A Mercedes annyival nagyobb tapadással rendelkezik elöl a kanyar bejáratánál, hogy nagyobb tempót lehet átvinni a kanyaron. Nehéz volt. Teljesen másképp kellett vezetni az autót.”

 

Harmadik feladat: tanulj a legjobbaktól!

Russell az útkeresésben nem volt egyedül, Lewis Hamilton sokat tapasztalt mérnökei segítették, ami fontos szerepet játszott abban, hogy hamar jó szintre jutott. „Nagyon lenyűgöznek a mérnökök, akik meg megmutatják, hogyan kell vezetni, hogyan tudok javítani. Ennél a csapatnál elképesztő a színvonal. Nagy segítség volt ez a kis apróságok javításában. Még mindig nem vagyok ott, ahol kéne, ez egy furcsa pálya, és csak egy napot töltöttem előtte az autóban.”

„Ez igazi csapatmunka. Nemcsak Bonón (Peter Bonnington versenymérnök, a szerk.) múlik, négy-öt mérnök dolgozik a módosításokon késő estig, a kuplung alakításán, a folyamatok megtanulásán. Igazi csapatmunka ez, és úgy érzem, mindannyian igazán fáradtak vagyunk a kevés alvástól. Én három-négy órakor hagytam el a pályát pénteken, és volt, aki talán csak napkeltekor.”

George Russell (Fotó: Mercedes)

George Russell (Fotó: Mercedes)



 

Negyedik feladat: semmi feszültség!

Noha a harmadik szabadedzésen Russell bevallása szerint azért tévesztett irányt, mert túlerőltette a dolgokat, összességében úgy érzi, nem idegeskedi túl a helyzetet, még úgy sem, hogy ez élete nagy lehetősége. Hogy nem érzett magán nagy nyomást, az a Toto Wolff csapatfőnökkel és James Vowles főstratégával ebédkor lefolytatott beszélgetésének is köszönhető.

„Nagyon nyugodt voltam. Amikor vártam a megerősítést, hogy beugorhatok-e, nagyon türelmetlen voltam. De amikor megkaptam, már egy nagy lehetőségnek tekintettem. Laza voltam. A Mercedesnél mindenki, Toto és James is azt mondta, hogy csak élvezzem. »Nulla elvárás. Ha mondjuk Lewis ülne be a Williamsbe, neki is nehéz lenne. Szóval nem várunk tőled nagy dolgokat. Ha megvan az első két sor, a legjobb öt vagy hat, az rendben van, mert onnan is lehetsz még dobogós.« Szóval nagyon nyugodt voltam. De ettől még szerettem volna elégedett lenni a saját teljesítményemmel.”

George Russell (Fotó: Mercedes)

George Russell (Fotó: Mercedes)



 

Mi teszi bajnokká a Mercedest?

Russellt arról is kérdezték, mik azok a tényezők, amik a leginkább lenyűgözik a Mercedesben, amik úgymond felnyitották a szemét. „Nem lehet kiemelni egyetlen dolgot. Ez az oka annak, hogy a Mercedes ennyire dominál. Nincs egy dolog, ami kiemeli őket, mindenben ott vannak. Ahogyan az egész csapat működik, ahogyan a problémákat kezelik” – magyarázta.

Az autójukat más szintnek érzi a kifinomultsága és letisztultsága miatt. „Az autót minden apró részletében finomították. A fékektől, a leszorítóerőig, hogy hogyan kezeli az egyenetlenségeket. El sem hiszem, milyen jól képes kezelni az egyenetlenségeket a hetes kanyar felé! Egyszerűen gyorsabb. Ez az a szint, ami az F1-ben mindenki el szeretne érni. Amit  a srácok jelenleg Brackleyben és Brixworth-ben csinálnak, az egyszerűen hihetetlen.”

De nem csupán a technikai oldal a lenyűgöző, hanem a mögötte álló gépezet, és az azt alkotó emberek is. „Nyerni akarnak. Megkérdeztem a fiúkat, hogyhogy ennyire lojálisak, hogyhogy Lewis is ennyire régóta a csapat tagja. Azt mondták: »Nézd, csak nyerni akarunk.« Ez megmutatja a csapat mentalitását.”

George Russell (Fotó: Mercedes)

George Russell (Fotó: Mercedes)



 

Jég a vállra, cél az elégedettség!

Russell ugyan éppen csak elmaradt Bottastól az időmérőn, szavaiból kiderül, nagyon messze van még attól, hogy a maximumot hozza ki önmagából és a csomagból. Hogy mennyire, arra a legjobb példa, hogy még az autójában sem fér el igazán. Russell üléspozíciója kívülről nézve sem tűnik ideálisnak, a feje jobban kilóg az autóból, mint Bottasnak vagy Lewis Hamiltonnak. És az sem normális, hogy egy számmal kisebb cipőt kell viselnie, hogy elférjen a lába a pedáloknál...

„Ami a kényelmet illeti, még mindig nem tökéletes. Eléggé fáj most mindenem, és kimerítő lesz a hosszú verseny. A múlt éjszaka jegelni kellett a vállamat, hogy elmúljon a duzzanat, és a térdemnél, a lábfejemnél ugyanez. Amikor viszont ennyire gyors az autó, elfelejtesz minden fájdalmat” – mondta mosolyogva.

George Russell (Fotó: MTI/EPA)

George Russell (Fotó: MTI/EPA)



Ebben a helyzetben a versenyre nincs konkrét célkitűzése. Még úgy sem, hogy óriási esélyt kapott élete első dobogójára. Ő próbál nem az eredménnyel mérni. „Jó lenne dobogón állni, de végső soron versenyzőként csak annyit akarsz, hogy elérd a lehető legjobb teljesítményt. Őszintén szólva a Williamsnél voltak olyan eredményeink, akár egy tizennegyedik hely az időmérőn, amelyeknél megvolt a borzongás és az izgatottság, hogy ezt sikerült megcsinálni. A versenyt az érzés alapján fogom elégedetten vagy csalódottan zárni, hogy hogyan teljesítettem. Lehet ez győzelem, harmadik hely, ötödik hely, bármi. Nincsenek elvárások” – tekintett előre.

Hogy mi lesz belőle, az este kiderül. A Szahíri Nagydíj felvezetőműsorával 17 óra 30 perckor jelentkezünk az M4 Sporton és az M4sport.hu-n!