Musorujsag
Élő Eredmények

Módosítják a barcelonai pálya vonalvezetését 2021-re

Módosítják a barcelonai pálya vonalvezetését 2021-re

Circuit de Barcelona-Catalunya
A következő évre átalakítják a Spanyol Nagydíj otthonául szolgáló barcelonai pálya egy szakaszát. Kérdés, ennek milyen hatása lesz a versenyzésre.

Mivel az új szerződésről folyó egyeztetések még tartanak, egyelőre csak megcsillagozva szerepel a Spanyol Nagydíj neve a Forma–1 2021-es versenynaptárában, amit a héten ratifikált az FIA Motorsport Világtanács. Barcelona ugyanakkor hosszú távra tervez a királykategóriával, és a pályáját is folyamatosan igyekszik fejleszteni. A héten egy jövő évi átalakításról is hírt adott.

Változni a pálya utolsó harmadán lévő „stadionszakasz” eleje fog, egész pontosan a 10-es kanyar. E balos fordulónak jelenleg két verziója van: az F1 a 2004-es átépítés óta az élesebb és szűkebb belső változatot használja, de még megvan a régi is, amely egyetlen elnyújtott balkanyarrá teszi a mai 10-es és 11-es kanyart. A régi verziót a MotoGP mezőnye még évekig használta, amíg pár éve nem egységesítettek a szervezők, és nem terelték a motorosokat is az autósok vonalvezetésére.

A mostani átalakítással a két versenyág igényeit együttesen próbálják kielégíteni: az új 10-es kanyart a régi és az új verzió között fogják kialakítani, ami lehetővé teszi az autósok és a motorosok számára is megfelelő bukóterek kialakítását. Az építkezés januárban indul, így jó eséllyel már a március eleji F1-es téli teszteket is az új kanyarral bonyolíthatják le.

Fotó: XPB

A Circuit de Barcelona-Catalunya közleményében kiemelte, az új kanyart az FIA-val és az FIM-mel, vagyis az autós és a motoros nemzetközi szövetséggel együttműködve tervezték meg, már két éve vizsgálták a lehetőségeket, az elsődleges szempontot pedig a biztonság növelése, valamint a pálya eredeti vonalvezetéséhez való visszakanyarodás jelentette.

Az egyelőre kérdéses, az F1 jól vagy rosszul jár-e a tervezett átépítéssel. Az előzési lehetőségekben amúgy sem bővelkedő létesítményt 2004-ben azzal a céllal alakították át, hogy javítsák e helyzetet. Az utolsó sikánt azért alakították ki, hogy közelebb tartsa egymáshoz az autókat a célegyenes előtt, mint a régi gyors jobbos forduló, a 10-es kanyart pedig azért szűkítették le, hogy nagyobb legyen a féktáv az oda vezető egyenes végén. Utóbbi szakasz azóta a kevés előzési lehetőségek egyikét szolgáltatta. Kérdés, a jövőben is így lesz-e.

Borítókép: A barcelonai versenypálya utolsó szakasza, a 10-es kanyar változataival (Fotó: Circuit de Barcelona-Catalunya)

További tartalmak