×

Így fest a Ferrari terve a hosszú távú felemelkedésre

A konstruktőri top 3-ba kerülés lesz a Ferrari minimális célja 2021-re. A készülő új motorjuk ígéretes, az autójukon próbálnak javítani, és tudják, még egy olyan szezon, mint az idei, nem megengedhető.

Motor Racing - Formula One World Championship - Sakhir Grand Prix - Practice Day - Sakhir, Bahrain Fotó: XPB
Már a téli tesztek idején tudta a Ferrari, hogy nehéz szezon vár rá 2020-ban. Akkor még nem volt világjárvány, nem léptek életbe a fejlesztést korlátozó szabályok, és úgy készültek, hogy 2021-ben úgyis jönni fog az F1 nagy megújulása, ezért a mostani csak egy átmeneti év lesz. Ennek tudatában kötötték meg a motortrükkjükről szóló bizalmas megállapodást az FIA-val, melynek értelmében nem indult ellenük hivatalos eljárás az üzemanyag-átfolyásmérő szenzor kijátszása miatt, cserébe viszont lemondtak az addigi megoldásuk további alkalmazásáról.

Aztán úgy alakult, hogy év közben sem volt módjuk javítani a motorjuk így támadt hiányosságait, így egész évre csapdába estek, tudva, hogy kiút legfeljebb 2021-ben nyílik számukra. Mattia Binotto csapatfőnök szerint a következő idény viszont jelentős javulást hoz motorfronton. „Az új motorunk jól fut a próbapadon, a teljesítménye is jelentősen javult 2020-hoz viszonyítva. Szerencsére 2021-re teljesen új motort építhetünk, máskülönben vinnénk magunkkal a jelentős teljesítményhátrányunkat. Hogy visszatérünk-e a 2019-as szintre? Szerintem ez nem helyes kérdés. Fontosabb, hogy hol leszünk a többiekhez viszonyítva. A technikai direktívák minden gyártóra hatással voltak. Úgy vélem, újra versenyképes motorunk lesz, és a tesztpadról kapott adatok alapján már nem a miénk lesz a leggyengébb motor. Talán nem a legjobb lesz, de újra versenyképes” – ígérte.

Mindez viszont nem jelenti azt, hogy a Ferrari is egy csapásra visszatér a győztesek útjára. Az idén ennél jóval több problémájuk volt. „Ha 2020-ben nem fagyasztották volna be a motorfejlesztést, a motor lett volna az első, amelynél megoldottuk volna a problémánkat. Lettek volna újítások már 2021 előtt, és a fejlesztés elég lett volna ahhoz, hogy ne a leggyengébb motorral versenyezzünk. Hogy a karosszéria terén mennyi mozgásterünk van? Nyilván nem tervezzük újra, de az aerodinamikán dolgozni fogunk. Itt viszont a szélcsatornás és szimulációs időt korlátozták.”

„Maranellóban már mindenki 2021-re összpontosít, és közben 2022-re is. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy legalább a 2020-as autónk gyengeségeit orvosoljuk a következő évre. És nemcsak a motorról van szó, hanem az autó nagyon nagy légellenállásáról is, amit szintén meg kell oldanunk.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



 

Az alapoktól kezdték az újjáépítést

Noha a 2020-as évük már akkor elveszett, amikor még el sem kezdődött, Binotto úgy érzi, haszna is volt a nagy visszaesésüknek. Mivel a helyzetük menthetetlen volt erre a szezonra, lélegzetvételhez jutottak. Beletörődve abba, hogy nincs rövid távú megoldás, figyelmüket a távlatokra fordították. A nyáron ismét átszervezték a technikai részlegüket, felállítottak egy külön fejlesztési részleget, amely összefogja a különböző területek munkáját. Emellett az infrastruktúrájukat is fejleszteni kezdték.

„Ebből a szezonból sokat tanultunk. Fontos volt, hogy a jövőbe invesztáljunk, és meg is tettük. Sok munkaórát öltünk a szimulátorunk fejlesztésébe, az eszközeink fejlesztésébe. Van egy teljesen új szimulátorunk, ami még épülőben van, és remélhetőleg a következő év közepétől használható lesz. Próbáltuk megújítani az együttműködésünket a partnercsapatainkkal is. Simone Resta a Haashoz szerződött, és fontos szerepet fog kapni ott. És nem ő az egyetlen, aki a Haashoz kerül, több technikus is váltani fog, hogy csökkentsük a csapatunk méretét, felkészülve a költségvetési plafonra, miközben erősítjük a partnercsapataink szervezetét.”

„Összességében nagyon intenzív és zsúfolt szezon volt ez, sok szempontból nehéz, a teljesítményünk pedig nem volt kielégítő. A konstruktőri hatodik hely a legrosszabb eredményünk 1980 óta. Ugyanakkor ebben a szezonban nagyon sokat fektettünk a jövőnkbe. Próbáltunk megfelelő alapokat teremteni ahhoz, hogy nagyon versenyképesek legyünk, és reméljük, hogy a jövőben egy új sikeres korszakot kezdhetünk.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



 

Vissza a top 3-ba – de nem bármi áron!

Mindezek után a Ferrari nem ringatja álomba magát a bajnoki címet és a Mercedes sikersorozatának megtörését illetően. Binotto szerint a győzelem nem lehet elvárás tőlük 2021-ben, az előrelépés viszont nagyon is, mivel tudják, még egy „2020” nem fér bele.

„A harmadik hely nem lehetetlenség, szerintem ennek kell a minimális célnak lennie számunkra a következő évben” – állapította meg. „Nem lesz könnyű feladat. A harmadik hely megszerzése nehéz lesz, mivel az olyan csapatok, mint a Racing Point biztosan erősek lesznek jövőre, köszönhetően az ingyen felhasználható fejlesztési zsetonjaiknak. Ez helyzeti előny számukra. A McLaren is nagyon erős lesz ismét, mivel ők erőforrást váltanak. Összességében tehát ez egy nehezen elérhető cél, de még így is hiszem, hogy ez a minimális célunk, és meg kell próbálnunk elérni.”

Annyira viszont nem fontos számukra a top 3-ba való visszatérés, hogy az elterelje a figyelmüket a 2022-es visszatéréstől. A fókuszpontot továbbra is az új szabályok jelentik, mivel ezek kínálják számukra a kiugrási lehetőséget. Hogy mikor és milyen mértékben állnak át a 2022-es munkára, az a jövő évi szezonkezdésüktől is függ. „A Ferrari nem fogadhat el még egy olyan szezont, mint a 2020-as, szóval jobbnak kell lennünk. Elnézve, hogyan fejlesztünk, reménykedhetünk, hogy a szezonunk jobb lesz, de azt nem tudhatod, hogy mire jutnak a többiek. Fontos lenne számunkra egy ennyire nehéz év után, hogy legalább jobb helyezésekért küzdjünk jövőre.”

„A 2022-es fejlesztés viszont a 2021-esnél is fontosabb, mivel technikai szempontból akkor egy új korszak indul, és ha már eleve ledolgozandó hátrányból indulsz, akkor nehéz lesz a kezdés. Szóval az elsőbbséget nálunk 2022 élvezi 2021-gyel szemben, és ha dolgozni is fogunk 2021-en, az azért lesz, mert rosszabb a helyzetünk a vártnál, és muszáj közbeavatkoznunk, hogy tanuljunk, és jobban csinálhassuk 2022-ben” – vázolta a Ferrari újjáépítésével kapcsolatos terveket Binotto.