Musorujsag
Élő Eredmények

Mercedes: 2021-ben nem érjük el a 2020-as köridőket

Mercedes: 2021-ben nem érjük el a 2020-as köridőket

Autosport
Jó ideig a 2020-as F1-es autógeneráció marad minden idők leggyorsabbja? A Mercedes főnöke kizártnak tartja, hogy 2021-ben a módosuló szabályokkal elérjék az idei szintet.

Új szezon veszi kezdetét 2021-ben, de nem teljesen új autókkal. Az F1 a világjárvány negatív gazdasági hatásait szem előtt tartva bizonyos fokig befagyasztotta az autók fejlesztését: az alapokon csak minimális mértékben lehet változtatni, az aerodinamika területén viszont szabad kezet kaptak a csapatok. Mindez papíron további gyorsulást ígérne, ám nem biztos, hogy ez be fog következni.

Noha a szabályok terén az állandóság jellemző, így is lesz komolyabb változás a következő idényben. A legjelentősebbet a padlólemezek megvágása és lebutítása jelenti. A mezőny számos csapata tesztelte már az új regulák alapján kialakított padlólemezt a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. A hátsó kerék előtt egy jelentős, háromszög alakú darabot vágtak le a lemez két széléből, melyről így eltűnnek az ott kialakított különböző légterelő elemek és bevágások. Az FIA célja ezzel az autók lassítása, pontosabban a gyorsulásuk lassítása volt, mégpedig a strapát egyre kevésbé bíró Pirelli-gumik kímélése érdekében.

A módosítás lehetséges hatásairól a szakemberek eltérő véleményen vannak. Egyesek úgy vélik, az autók alapvető aerodinamikai viselkedése nemigen változik az új padlólemezekkel, mások szerint e kis változtatás sokkal nagyobb hatású lesz, mint elsőre tűnik, és sokkal összetettebb lesz, mint azt a költségkímélésre törő F1 hiszi. Akárhogy is lesz, az borítékolható, hogy a 2021-es autók lassulnak, mivel jelentős mértékű leszorítóerőt veszítenek. Az ezen a téren a legjobban álló Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy véli, a későbbi fejlesztések során nem is fognak tudni visszatérni a 2020-as szintre.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

„Nem hiszem, hogy gyorsabbak lesznek az autók, mint idén. Az aerodinamikát jelentős mértékben visszavetették a padlólemez gumik körüli részének módosításával, és el fog tartani egy darabig, mire ezt visszahozzuk” – magyarázta az osztrák. „Még a jövő évi autónk fejlesztésének a közepén járunk, de kétlem, hogy egyhamar visszatérünk arra a szintre.”

Wolff szerint azonban nem csak emiatt lesznek lassabbak a jövő évi köridők, mint a 2020-asok. Emlékeztetett, a Pirelli – a miattuk bevezetett módosítás ellenére – új gumikkal készült, melyek szintén lassabbak az idén használt verziónál. Az első tesztek alapján akár másfél másodperccel is. „A gumik egy kicsivel keményebbé válnak, szóval kétlem, hogy meg fogjuk tudni közelíteni az idei köridőket. Legalábbis az év első felében biztosan nem” – jósolta a Mercedes-főnök.

Valtteri Bottas teszteli a Pirelli új abroncsait (Fotó: XPB)

A Williams teljesítménymérnöke, Dave Robson szintén úgy véli, hogy a gumik terén várható lassulást nem fogják tudni ellensúlyozni. „Nem hiszem, hogy az egész visszahozható. Biztosra veszem, hogy ha jobban kiismerjük őket, és az aerodinamikai hatásukat is alaposabban megvizsgáljuk, akkor jobban fogunk velük boldogulni, és biztosan vissza tudunk nyerni némi időt. Kétlem, hogy egy teljes másodperccel lassabbak leszünk, de nem gondolnám, hogy az egészet vissza fogjuk nyerni. Ezek lassabb gumik, de ha tartósabbak és tovább bírják, akkor rendben van” – magyarázta Robson.

Amennyiben a jóslatuk beigazolódik, éa a 2021-es autók valóban nem fogják tudni megdönteni a 2020-as pályacsúcsokat, jó eséllyel azok hosszú életűek lesznek, mivel 2022-ben teljesen új autók jönnek az F1-ben, és az akkori lassulás további másodperceket fog kitenni.

Borítókép: Szahír, 2020. november 29. Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Bahreini Nagydíján a szahíri pályán 2020. november 29-én. A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton pályafutása 95. futamgyőzelmét aratta. MTI/EPA/Pool/Giuseppe Cacace

További tartalmak