×

Saját motor építésébe kezdhet a Red Bull az F1 új korszakában

A Red Bull tanácsadója elárulta, csupán átmeneti megoldásként tekintenek a Honda jövő évi erőforrásainak átvételére, az ehhez szükséges beruházások hosszabb távon akár egy saját motorprogram elindításának is megágyazhatnak.

Fotó: Red Bull Fotó: Red Bull
Közeleg az év vége, de hivatalos döntés még nincs arról, a Red Bull mihez kezd a Honda 2021 végére bejelentett F1-es kivonulása után. A 2022-re való felkészülést már január első napján el lehet kezdeni, és ahhoz, hogy hatékonyan fejleszteni tudják az új szabályok szerint megalkotott autókat, az osztrákok számára fontos lenne tudni, pontosan milyen motor kerül majd a masinába.

Helmut Marko a német Motorsport-Totalnak adott interjúban úgy fogalmazott, „80-85%-ban” már megvan a megoldásuk (a Servus TV-nek a múlt héten 85-90%-ot említett), és most mindenekelőtt arra várnak, hogyan alakítja az FIA a gyártókkal a motorszabályokat 2022-től. A céljuk a Honda erőforrásának megöröklése és saját költségen való működtetése, ám a továbbfejlesztését nem tudják vállalni, így elvárnák az F1-től a motorfejlesztés befagyasztását.

„Az FIA-val és a Libertyvel előreléptünk az egyeztetésekben, és reméljük, hogy még idén megszületik a vonatkozó döntés. Világos, hogy nem mindegyik gyártó ért egyet ezzel, de úgy vélem, születni fog egy megállapodás. A józan ész azt diktálja, hogy nincs értelme rendkívüli összegeket fejlesztésre költeni egy olyan motor esetében, amelyről tudható, hogy belátható időn belül másik erőforrásra fogják cserélni” – magyarázta Marko.

Helmut Marko (Fotó: XPB)



„Emellett ha egy új motor érkezik, valószínűleg teljesen szintetikus benzinnel fog működni, vagy e-üzemanyaggal, nevezzük bárhogyan is. Szóval elsősorban egy jelentős költségcsökkentésről van szó, másfelől egy logikus lépésről, hiszen nem lehet úgy a karosszériagyártás terén bevezetni egy költségvetési plafont, hogy közben a motoroldalon éppúgy nyitva hagyunk mindent, mint a versenyzők vagy a marketing oldalán.”

A tanácsadó azt nem árulta el, hogy pontosan milyen részleteket kell még tisztázniuk a fejlesztés befagyasztása kapcsán, csupán annyit, hogy a Red Bull tiszta képet szeretne kapni, amire építhet. „De nemcsak nekünk, az egész Forma–1-nek szüksége van erre, mivel a jövőben döntővé válik a költségszempont.”

 

Felkészülés egy saját motorprogramra?

Marko ismét megerősítette, nem foglalkoznak B-tervvel, a figyelmük most kizárólag arra irányul, hogy megvalósuljon a Honda-megoldás. Ami a japánok erőforrásának és esetlegesen az infrastruktúrájának az átvételét illeti, az osztrák tisztázta, amennyiben ők fogják felkészíteni az erőforrásokat, azt házon belül, a csapatuk saját gyárában fogják megtenni, nem a Honda – szintén Milton Keynesben található – épületében. Elismerte, ennek az új részlegnek a berendezése és működtetése sokkal költségesebb, mint ha egyszerűen csak vennének egy motort például a Renault-tól. „Ugyanakkor ezzel egy olyan motorra teszünk szert, ami az elhelyezés szempontjából ideális megoldást biztosít a karosszéria készítőinek. Középtávon ez a befektetés szerintem megtérülhet” – magyarázta.

Ám ez a fajta beruházás nem pusztán a Red Bull bajnoki esélyeinek növeléséről szól. Marko elismerte, mindez csak a következő pár évre szóló átmeneti megoldás lenne a részükről, hosszú távon más utat járnának, és azt sem tartja kizártnak, hogy a Red Bull saját motorprogramba kezdjen, amit a Honda-motor működtetésével alapozna meg. Innen nézve máris érthetőbb, miért vállalnák  most a költségesebb utat az egyszerűbb helyett. „Amennyiben a törekvések valósággá válnak, az új motor a felépítés szempontjából sokkal egyszerűbb lesz, mivel az MGU-H kiesik. Még így is innovatív lesz, de az éves költségvetési határ úgy ötvenmillió euró lesz, és nem lesz annyira bonyolult a kérdés, mint a jelenlegi hajtóegységgel. Ez azt is jelenti, hogy a Milton Keynesben meglévő berendezéseinket használhatjuk egy ilyen erőforrás fejlesztéséhez is.”

Honda logó, logo

Fotó: Red Bull



A kérdésre, ez azt jelenti-e, hogy a Red Bull jelenleg próbálja megteremteni a feltételeket egy jövőbeli saját motor építéséhez, Marko megerősítette: „Így van. Hogy ezt egyedül, vagy mással együttműködve csináljuk, az tárgyalás kérdése lesz, hogy úgy mondjam.”

Potenciális partnerből akár több is akadhat. A Red Bull jó kapcsolatot ápol az Ilmor cég motorgurujával, Mario Illiennel, emellett az F1-en kívül a Volkwagennel is megvan a kapcsolatuk. Marko korábban célzott rá, a német gyártót érdekelhetik az F1 új motorszabályai, és korábban a vezetőjük is tett utalásokat arra, hogy a jövőt nem az elektromosságban, hanem az F1 által kínált alternatívában látja. A tanácsadó most ugyanakkor leszögezte, a Volkswagen részéről egyelőre nincs „semmi hivatalos” érdeklődés a királykategória iránt.

Az F1 motorszabályainak formálódásával ez viszont bármikor megváltozhat. Ahogyan a Red Bull tervei is konkretizálódhatnak.