Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton kihúzta a gyufát a Mercedesnél a követeléseivel?

Hamilton kihúzta a gyufát a Mercedesnél a követeléseivel?

Motorsport, F1 Insider
Találgatások indultak arról az olasz sajtóban, hogy Lewis Hamilton új szerződése a Mercedes elnökségével való nézőpontkülönbségekre vezethető vissza. Pénz, időtartam, befolyás – túl sokat akarna a brit?

Olyan furcsa helyzetben találta magát az új esztendőben Lewis Hamilton, amilyenben F1-es pályafutása során még sosem volt: szerződés nélkül készül a következő bajnokságra. A régi megállapodása a Mercedesszel december végén lejárt, a hétszeres világbajnok jelenleg hivatalosan szabad ember, a Mercedesnek pedig csak egy versenyzője van, Valtteri Bottas.

Hogy miért alakult így, az merő rejtély. A felek már a múlt télen azt hangoztatták, hogy biztosra vehető az új megállapodásuk, azt viszont mégis mindig sikerült valamilyen ürüggyel tovább halogatni. A korábbi kifogások közül ma már egyik sem érvényes: nem tart a bajnokság, Hamilton már nem koronavírusos. Ezek után az elmúlt két hétben az olasz sajtó érdekes találgatásokba kezdett Hamilton körül. Több lap (Corriere dello Sport, Motorsport) arról számolt be, hogy a versenyző és csapata között némi feszültség adódott az új megállapodás feltételei kapcsán.

Előbbi lap nemrég azt írta, Hamilton már a múlt ősszel kapott egy kész szerződéstervezetet, ám hiába hajlott ő és főnöke, Toto Wolff is az aláírására, a Daimler/Mercedes elnöke, Ola Källenius a magas fizetési igényt látva megvétózta azt. Emellett szerintük a szerződés időtartamával is problémája volt a svéd üzletembernek: Hamilton állítólag 4 évet akart, ő viszont inkább csak kettőt.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Az olasz Motorsport most ezen a szálon továbbhaladva arról cikkezett, hogy az ellentét valóban nem Hamilton és neki bármit megadó Toto Wolff, hanem a konszern elnöke között áll fenn. Ők úgy tudják, hogy Hamiltonnak három fő követelése van. Az első a pénz. Évi 40 millió eurós fizetést kérne, ami biztosítaná, hogy a mezőny legjobban kereső tagja marad, mellé a Mercedes konstruktőri címe esetén állítólag a csapat bónuszának 10%-ára (2020-ban ez nagyjából 14 millió eurót jelent) is igényt tartana. Emellett szeretne egy egyszerű nagyköveti pozíciónál komolyabb szerepet kapni a márkánál hosszabb távon (korábban életre szóló elköteleződést emlegetett), hogy legyen beleszólása a különböző kampányokba, így a rasszizmus elleni küzdelembe és az elektromos autók népszerűsítésébe. Harmadik feltételként pedig állítólag igényt tart a Mercedes legújabb szuperautójára, az AMG One-ra is, ingyen.

A feltételek közül a legmeredekebbnek kétségkívül a csapatbevételből való 10%-os részesedés tűnik. Ilyesmit szinte csak résztulajdonosként követelhet az ember, a versenyzők egyéni eredményeik után szoktak bónuszokat kapni, és nem a csapat fejlesztésre szánt pénzére tartanak igényt. Az persze erősen kérdéses, mennyire hiteles az olasz lapok értesülése, és egyáltalán honnan vették az efféle részleteket. Az olasz sajtótól a téli uborkaszezonban nem idegen a pletykákkal történő zavarkeltés…

A Motorsport szerint mindenesetre a Daimler nagy megszorításai idején Källeniusnak nincs ínyére Hamilton követelőzése, és máris kilátásba helyezte, hogy amennyiben nem sikerül megállapodniuk, a brit helyére fiatal tehetségüket, a csapattal Bahreinben már bizonyító George Russellt ülteti 2021-ben. Ez persze minden bizonnyal csak a taktikázás részét képező fenyegetés.

Ola Källenius, a Mercedes elnök-vezérigazgatója (Fotó: Daimler)

Hamilton jelenlegi helyzete mindazonáltal egészen furcsának tűnik, és azt sugallja, valami valóban nem kerek közte és a csapat között.

Bajnokként ekkora bizonytalanságban legutóbb Ayrton Senna vágott neki egy idénynek. Ő 1993-ban a McLarennel halogatta a szerződéskötést, mivel kétségei támadtak a csapat versenyképessége és motorváltása (a Honda kivonult, a csapat gyenge Ford-motort használt) körül. Ő akkor még a visszavonulását is belebegtette (Russell szerepében akkor Mika Häkkinen volt), majd végül napokkal a szezonnyitó előtt egyezett meg Ron Dennisszel arról, hogy 1 millió dollárt kap az első versenyért. Egyezségüket aztán minden nagydíj előtt újratárgyalták, s a brazil a futamonkénti egymillióival végül többet keresett az idényben, mint ha a McLaren aláírta volna a normál, egész éves szerződésüket.

 

Kapcsolódó cikkek:

Négy nappal a rajt előtt döntötte el Senna: folytatja az F1-ben

Senna szerződéses titkai

Most Hamiltonnak ilyesmire aligha lesz lehetősége. Toto Wolff a múlt év végén azt nyilatkozta, nem kapkodnak, elég, ha a téli tesztek kezdetéig (március eleje) aláírnak. Källenius a pletykák szerint viszont megsürgetné az ügyet, és mielőbb pontot tenne a végére. Persze a Daimlernek is megfelelő feltételek mellett.

Borítókép: Lewis Hamilton és Toto Wolff (Fotó: XPB)

További tartalmak