Sem hivatalos bejelentés nem történt, sem végleges döntés nem született még az eredetileg március 21-ére tervezett Forma–1-es Ausztrál Nagydíj megtartásáról, ám egyre valószínűtlenebbnek tűnik, hogy az országban vegye kezdetét a 2021-es bajnokság. A rendezés akadályát a koronavírussal kapcsolatos szigorú ausztráliai szabályozás jelenti. Miután két hónapig nem regisztráltak új eseteket, a közelmúltban ismét terjedni kezdet a járvány, és bár ennek mértéke meg sem közelíti az európait, a helyi vezetők most erős szigorításokkal próbálnak védekezni, melyek részeként a külföldről érkezőket 14 napos karanténra kötelezik.
Az Australian Open nyílt teniszbajnokság kezdését emiatt el is tolták három héttel. Náluk a szervezőknek egy részletes tervezetet kellett benyújtaniuk a helyi hatóságoknak, amely a több mint 1000 fős személyzet elkülönítésének módját taglalja. Ahhoz, hogy az F1 Melbourne-ben versenyezhessen, egy hasonló tervet kellene készítenie, ám úgy fest, ők egyáltalán nem tudják vállalni a karantént.
Az ausztrál The Age című lap szerint valószínűtlen, hogy márciusban sor kerüljön az F1-es futamra. Victoria állam kormányának szóvivője megerősítette, hogy bizonytalan a futamrendezésük. „Zajlanak az egyeztetések az Australian Grand Prix Corporationnel, a kormányzattal és a Forma–1 vezetőségével a 2021-es naptárról. E tárgyalások részeként a kormány továbbra is a közösség egészségét tartja elsődlegesnek, miközben védelmezi a jelentős sporteseményeit is” – közölte a szóvivő. Szavai mintegy megerősítik: szeretnének Ausztrál Nagydíjat, de vélhetően inkább egy biztonságosabb későbbi időpontban.
A The Age Victoria állam rendészeti miniszterét, Lisa Neville-t is idézte, aki elmondta, még nem állnak készen a tervek bejelentésére, ám a legfőbb kérdést az jelenti, az F1 akarja-e vállalni a kéthetes karantént. „Még messze vagyunk attól, hogy az egészségügyi hatóság megvizsgálja az Australian Grand Prix Corporation megvalósíthatósági terveit. Ki kéne találnunk, hogyan működne a karantén, hogy akarnak-e karantént, hogyan valósítsuk meg, hol valósítsuk meg. Ezek még mind zajló tárgyalások részét képezik, és korai még bármit is bejelenteni. Amint döntések születnek, hírt adunk róluk” – fogalmazott.
Úgy tudni, a bejelentésre legkorábban a jövő hét első felében lehet számítani. Mindenesetre intő jel, hogy az F1-es melbourne-i hétvége betétprogramját jelentő Supercars-sorozat már megerősítette, készülnek B-tervvel, és amennyiben az Albert Parkban nem versenyezhetnek március 18-a és 21-e között, úgy a közeli Sandown-versenypályán ejtik meg versenyhétvégéjüket. E pályát egyébként már eleve készenlétbe állították arra az esetre, ha bármely versenyük megvalósítását veszély fenyegetné.
„Csoda lenne” a márciusi rendezés
Ausztrália Jack Brabham utáni második F1-es világbajnoka, Alan Jones a Fox Sportsnak nyilatkozva megállapította, irreálisnak tűnik, hogy idén náluk rajtoljon az F1-es bajnokság. „Mindig mesésnek találtam, hogy az én országomban indul a szezon, és hogy Melbourne-ben ülnek először az új autójukba a versenyzők, ott mutatkoznak be az újoncok, ott mérhető föl először az új szabályok hatása. Kiváltságnak tartom, hogy Ausztráliában lehet az év első versenye. De megértem, hogy a mai szigorítások mellett mennyire nehéz lebonyolítani egy bajnoki fordulót, hiszen már a koronavírus nélkül is komoly logisztikai kihívás mindent a világ másik végére juttatni. És ha az egész személyzetnek kéthetes elkülönítésben kellene lennie előtte, az a szezon további részére is rányomná a bélyegét” – ismerte el a szituáció lehetetlenségét Jones.
„A koronavírus miatti helyzetet ismerve csoda lenne, ha ezt a versenyt le tudnák bonyolítani márciusban. Nem, még a legjobb szándékkal sem tudom elképzelni, hogy meg lesz tartva (márciusban) az Ausztrál Nagydíj. Már annak örülnék, ha az év későbbi felében sort keríthetnénk a versenyre. Tudom, hogy az F1 mennyire szívesen érkezik Ausztráliába, és mindig első osztályú show-val szolgálunk. Ez akkor is így lesz, ha a versenyünk a megszokottnál később lesz” – fogalmazott 1980 világbajnoka.
Később lesz a téli teszthét?
Amennyiben Ausztrália kiesik, a 2021-es szezon várhatóan Bahreinben fog elrajtolni. A futam eredeti időpontja március 28. Ezt idénynyitóként is megtarthatják, ám amennyiben a sivatagi pálya lesz az első nagydíj helyszíne, jó esély van rá, hogy Bahreinbe költözzön a téli teszt is, mégpedig módosított időpontban.
A szabályzat kimondja, hogy a téli teszteknek legkésőbb az első versenyhétvége kezdetétől számított 10 napig véget kell érniük. Ez azt jelenti, hogy ha a Bahreini Nagydíjat március 28-án rendezik, a háromnapos tesztet legkésőbb március 14-e és 16-a között le kell bonyolítani. Bahrein pályáját március 9-e és 11-e között a Forma–2-es mezőny bérelte ki az előszezoni tesztjeihez.
Az Autosport értesülése szerint a csapatok már egyeztetnek a teszthét időpontjának elmozdításáról (eredetileg március 2-a és 4-e között teszteltek volna Barcelonában), ám még nincs meg az egyetértés. A Bahreinbe költözés logisztikai szempontból kifizetődő lenne az ottani idényrajttal, egyes csapatok viszont inkább közelebb, míg mások inkább távolabb tennék a teszthetet az év első futamától.