Musorujsag
Élő Eredmények

„Csoda lenne, ha márciusban lenne az Ausztrál Nagydíj”

„Csoda lenne, ha márciusban lenne az Ausztrál Nagydíj”

The Age, Supercars, Fox Sports, Autosport
Egyre több jel utal arra, hogy halasztani fogják az eredetileg márciusra tervezett F1-es Ausztrál Nagydíjat. A kontinensnyi ország világbajnoka szerint nincs remény az idénynyitójukra.

Sem hivatalos bejelentés nem történt, sem végleges döntés nem született még az eredetileg március 21-ére tervezett Forma–1-es Ausztrál Nagydíj megtartásáról, ám egyre valószínűtlenebbnek tűnik, hogy az országban vegye kezdetét a 2021-es bajnokság. A rendezés akadályát a koronavírussal kapcsolatos szigorú ausztráliai szabályozás jelenti. Miután két hónapig nem regisztráltak új eseteket, a közelmúltban ismét terjedni kezdet a járvány, és bár ennek mértéke meg sem közelíti az európait, a helyi vezetők most erős szigorításokkal próbálnak védekezni, melyek részeként a külföldről érkezőket 14 napos karanténra kötelezik.

Az Australian Open nyílt teniszbajnokság kezdését emiatt el is tolták három héttel. Náluk a szervezőknek egy részletes tervezetet kellett benyújtaniuk a helyi hatóságoknak, amely a több mint 1000 fős személyzet elkülönítésének módját taglalja. Ahhoz, hogy az F1 Melbourne-ben versenyezhessen, egy hasonló tervet kellene készítenie, ám úgy fest, ők egyáltalán nem tudják vállalni a karantént.

Az ausztrál The Age című lap szerint valószínűtlen, hogy márciusban sor kerüljön az F1-es futamra. Victoria állam kormányának szóvivője megerősítette, hogy bizonytalan a futamrendezésük. „Zajlanak az egyeztetések az Australian Grand Prix Corporationnel, a kormányzattal és a Forma–1 vezetőségével a 2021-es naptárról. E tárgyalások részeként a kormány továbbra is a közösség egészségét tartja elsődlegesnek, miközben védelmezi a jelentős sporteseményeit is” – közölte a szóvivő. Szavai mintegy megerősítik: szeretnének Ausztrál Nagydíjat, de vélhetően inkább egy biztonságosabb későbbi időpontban.

A The Age Victoria állam rendészeti miniszterét, Lisa Neville-t is idézte, aki elmondta, még nem állnak készen a tervek bejelentésére, ám a legfőbb kérdést az jelenti, az F1 akarja-e vállalni a kéthetes karantént. „Még messze vagyunk attól, hogy az egészségügyi hatóság megvizsgálja az Australian Grand Prix Corporation megvalósíthatósági terveit. Ki kéne találnunk, hogyan működne a karantén, hogy akarnak-e karantént, hogyan valósítsuk meg, hol valósítsuk meg. Ezek még mind zajló tárgyalások részét képezik, és korai még bármit is bejelenteni. Amint döntések születnek, hírt adunk róluk” – fogalmazott.

Úgy tudni, a bejelentésre legkorábban a jövő hét első felében lehet számítani. Mindenesetre intő jel, hogy az F1-es melbourne-i hétvége betétprogramját jelentő Supercars-sorozat már megerősítette, készülnek B-tervvel, és amennyiben az Albert Parkban nem versenyezhetnek március 18-a és 21-e között, úgy a közeli Sandown-versenypályán ejtik meg versenyhétvégéjüket. E pályát egyébként már eleve készenlétbe állították arra az esetre, ha bármely versenyük megvalósítását veszély fenyegetné.

 

„Csoda lenne” a márciusi rendezés

Ausztrália Jack Brabham utáni második F1-es világbajnoka, Alan Jones a Fox Sportsnak nyilatkozva megállapította, irreálisnak tűnik, hogy idén náluk rajtoljon az F1-es bajnokság. „Mindig mesésnek találtam, hogy az én országomban indul a szezon, és hogy Melbourne-ben ülnek először az új autójukba a versenyzők, ott mutatkoznak be az újoncok, ott mérhető föl először az új szabályok hatása. Kiváltságnak tartom, hogy Ausztráliában lehet az év első versenye. De megértem, hogy a mai szigorítások mellett mennyire nehéz lebonyolítani egy bajnoki fordulót, hiszen már a koronavírus nélkül is komoly logisztikai kihívás mindent a világ másik végére juttatni. És ha az egész személyzetnek kéthetes elkülönítésben kellene lennie előtte, az a szezon további részére is rányomná a bélyegét” – ismerte el a szituáció lehetetlenségét Jones.

„A koronavírus miatti helyzetet ismerve csoda lenne, ha ezt a versenyt le tudnák bonyolítani márciusban. Nem, még a legjobb szándékkal sem tudom elképzelni, hogy meg lesz tartva (márciusban) az Ausztrál Nagydíj. Már annak örülnék, ha az év későbbi felében sort keríthetnénk a versenyre. Tudom, hogy az F1 mennyire szívesen érkezik Ausztráliába, és mindig első osztályú show-val szolgálunk. Ez akkor is így lesz, ha a versenyünk a megszokottnál később lesz” – fogalmazott 1980 világbajnoka.

Alan Jones (Fotó: XPB)

 

Később lesz a téli teszthét?

Amennyiben Ausztrália kiesik, a 2021-es szezon várhatóan Bahreinben fog elrajtolni. A futam eredeti időpontja március 28. Ezt idénynyitóként is megtarthatják, ám amennyiben a sivatagi pálya lesz az első nagydíj helyszíne, jó esély van rá, hogy Bahreinbe költözzön a téli teszt is, mégpedig módosított időpontban.

A szabályzat kimondja, hogy a téli teszteknek legkésőbb az első versenyhétvége kezdetétől számított 10 napig véget kell érniük. Ez azt jelenti, hogy ha a Bahreini Nagydíjat március 28-án rendezik, a háromnapos tesztet legkésőbb március 14-e és 16-a között le kell bonyolítani. Bahrein pályáját március 9-e és 11-e között a Forma–2-es mezőny bérelte ki az előszezoni tesztjeihez.

Az Autosport értesülése szerint a csapatok már egyeztetnek a teszthét időpontjának elmozdításáról (eredetileg március 2-a és 4-e között teszteltek volna Barcelonában), ám még nincs meg az egyetértés. A Bahreinbe költözés logisztikai szempontból kifizetődő lenne az ottani idényrajttal, egyes csapatok viszont inkább közelebb, míg mások inkább távolabb tennék a teszthetet az év első futamától.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak