Kétkedés és rettegés a vereségtől – a Mercedes sikeres módszere

Kétkedés, az eredmények által nem indokolt félelem a riválisoktól és a vereségtől – a Mercedes főnöke szerint ez csupán csapatuk sikersorozatának egyik meghatározó eleme.

ElwTdxSWMAULygg Fotó: Mercedes
Futamgyőzelmeket is alig-alig engedett át a Mercedes a riválisoknak az elmúlt években, mégis annál többször hallhattuk kételkedni és aggódni a 2014 óta domináló csapatot. Egy-egy ritka vereség után egyből kongatták a vészharangot, folyamatosan az ellenfelek felzárkózásáról tettek túlzónak ható nyilatkozatokat, és 2020-at is úgy zárták, ahogyan általában szokták: a rájuk váró jövő évi vereségre, kemény ütközetre készültek.

Az általuk vázolt valóság és a tényleges valóság közötti ellentmondás miatt gyakran vágják a Mercedes fejéhez, csak szépíteni próbálja az F1 helyzetét, és talán tényleges stratégia náluk, hogy a körülmények dramatizálásával, az ellenfelek jobbnak beállításával valamelyest fényesebbé próbálják tenni az amúgy egyhangúnak ható eredményeiket. A csapat „altatása” és ködösítése ugyanakkor gyakran egyszerűen csak az istállóra jellemző szemléletmódot tükrözi vissza, ami a sikerük egyik kulcsát jelenti. Ők tényleg drámaibbnak érzik a valóságot, mint amilyennek a kívülálló látja, mivel pontosan tudják, ha másképp lenne, abban a pillanatban engednének az elkényelmesedésnek, ami a dominanciák esetében a vereség első lépése lehet.

„A 2020-ban nyújtotthoz hasonló teljesítményünk minden évben meglep minket, mert természetünknél fogva szkeptikus emberek vagyunk” – magyarázta Toto Wolff csapatfőnök az Autosportnak. „Ez tart minket a földön a magunk elé tűzött céljaink eléréséhez. Egy kicsit mindig le vagyunk maradva, és sokszor kellemes meglepetésként ér bennünket, amikor látjuk, hogy mégis jó helyzetben vagyunk. A szkepticizmus és a pesszimizmus a saját teljesítményünk körül folyamatosan üldöz minket a szezonok során. Sosem vagyunk teljesen biztosak abban, amit csinálunk, amíg tényleg meg nem csináltuk. És ez nem arról szól, hogy vadásszuk az elismerést, egyszerűen ilyen a hozzáállásunk.”

Toto Wolff (Fotó: Mercedes)

Toto Wolff (Fotó: Mercedes)



 

Mit tudnak jobban az ellenfeleknél?

Miközben a „fejükben” már sokszor utolérte őket a Red Bull és a Ferrari, a gyakorlatban egyik rivális sem került kellően közel ahhoz, hogy véget vessen a Mercedes uralkodásának. Hogy miért, annak megítélését Wolff nem érzi feladatának. „Tiszteljük az ellenfeleinket és a csapatoknál dolgozó személyeket. Látjuk őket a paddockban, tudjuk, hogy mindent megtesznek, de közben mi is. Nem látok bele az ő szervezeti szintjeikbe, ezért nem tudnám megnevezni a konkrét hiányosságaikat, vagy hogy mi milyen téren vagyunk előnyben. Azt viszont tudom, hogy nálunk jó dolgozni, jól érezzük magunkat, és közben nagy nyomás alá is helyezzük magunkat.”

„A nagy nyomás kilyukaszthat egy csövet, vagy előállíthat gyémántot is – mi igyekszünk megtalálni a helyes egyensúlyt. Az ilyesmit nem lehet csak úgy bemutatni egy prezentációban, ezt át kell élni minden nap. Kell, hogy rendelkezz az erővel. Az alkalmazottaknak egy biztos hely kell. Meg kell engedned nekik, hogy kimondjanak dolgokat, hogy hibázzanak, hogy a megfelelő értékeket képviseljék. És az ilyesmit csak idővel lehet kiépíteni.”

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



Wolff 2020-ban a Mercedes-motor riválisokat is meglepő fejlődése kapcsán többször hangoztatta, azért sikerült ilyen nagyot előrelépniük, mert az előző idényekben a Ferrari megelőzte őket, és fogalmuk sem volt, hogyan csinálta. Ez jó példa arra, mennyire bosszantja őket, ha valaki jobb náluk, és megmutatja, hogyan működik a kétkedésük a gyakorlatban.

„A HPP (a motorrészlegük, a szerk.) 2019-ben a határait feszegette, mert próbálta utolérni a mércét jelentő Ferrari-erőforrást. Voltak olyan időszakok, amikor már elértük ezzel az egészségtelenség szintjét is a csapattal együttműködve, mivel az autóra is kellett fejleszteni az erőforráshoz kapcsolódó elemeket. Annyira megerőltettük magunkat, hogy a télen nagyot léptünk előre. És az ebben az ironikus, hogy akik ennyire meghajtottak minket, azok 2020-ban teljesen visszaestek” – szúrt oda nem először a Ferrarinak, amelyről kiderült, egy vitatható motortrükk állt a teljesítményjavulása mögött.