×

Színt és szintet is vált az Aston Martin – egy bejelentés üzenete

Egy szponzorálással kapcsolatos bejelentés önmagában senkit sem hoz lázba, ám az Aston Martin bejelentése a héten jóval több volt ennél: betekintést engedett Lawrence Stroll módszerébe, és hogy hogyan kíván győztest faragni gárdájából.

Aston Martin Fotó: Aston Martin
Csütörtökön bemutatta új főszponzorát az Aston Martin. Egy amerikai IT-vállalat, a Cognizant neve került az újjászerveződő istálló hivatalos nevébe, leváltva a csapat autóinak színét évek óta meghatározó osztrák BWT-t. Az már biztosnak tűnik, hogy a brit márka 61 évvel az utolsó F1-es versenye után a hagyományos sötétzöld festéssel tér vissza a királykategóriába, és az évek óta megszokott rózsaszín autók eltűnnek a rajtrácsról.

A találgatások szerint a főtámogatók cseréjében ez is meghatározó szerepet játszhatott: a BWT a rózsaszín, Lawrence Stroll a zöld festéshez ragaszkodott, és most van rá esély, hogy a víztechnológiai cég akár teljesen megszakítsa együttműködését a silverstone-i alakulattal.

Téved viszont, aki azt gondolja, a szponzorváltás pusztán a színekről szól, és hogy az Aston Martin keresett valakit a BWT helyére, aki kész hasonló összeggel hozzájárulni a csapat büdzséjéhez, de nem szól bele az autó dizájnjába és a gárda arculatának alakításába. Stroll csütörtöki szavaiból egyértelműen kiderült, hogy ennél jóval mélyebb stratégia áll a váltás mögött, és az a részét képezi az istálló teljes megújulásának, valamint a projektnek, melynek célja a győztesek közé emelni az Aston Martint.

Fotó: Aston Martin



 

Nem egy szponzort, egy partnert kerestek

Stroll jelezte, ő bármibe fog üzleti szinten, azért teszi, mert nyerni akar. Az F1-ben is ez a célja. Ahhoz, hogy elérje, jól tudja, mindig a legjobb partnerekkel kell szerződnie. Nem véletlen, hogy a Racing Point első olyan évében, amit az ő irányítása alatt kezdett, egyből szorosabbra fűzte a kapcsolatát a világbajnok Mercedesszel, és lemásolta annak előző évi autóját. „Létezik az öt csillag, és létezik a ’Lawrence-csillag’” – jegyezte meg a kanadai annak kapcsán, hogy nála igen magasan van a léc, és csak első osztályú partnerekkel, első osztályú „alapanyaggal” dolgozik.

A Cognizant esetében ez nem annyit takar, hogy egy elismert világmárkát állított maguk mögé. Az csak az „öt csillag” lenne. A „Lawrence-csillag” eléréséhez a minőségnek és a hírnévnek gyakorlati funkcióval is társulnia kellett, ennélfogva ő új szponzorát nem egyszerű támogatónak, hanem igazi partnernek szánja, aki aktívan hozzájárulhat az istálló fejlődéséhez – nem csak a pénzével. Egy jégkrém márka esetében ez nehezebb feladat lenne, mint egy számítástechnikával foglalkozó céggel, amely a területén megszerzett tudását, infrastruktúráját tevékenyen az F1-es istálló javára fogja tudni fordítani.

Stroll a jövőbe tekintett, és tudatosan választott. „Az IT a Forma–1 jövője” – állapította meg. „Ott az internet, a felhőtechnológia, a digitális tervezés, az adatelemzés, a mesterséges intelligencia. Mi éppen építjük az új gyárunkat, és szeretném, ha az egy okosgyár lenne, 5G-s. A legfontosabb partner, amire manapság egy Forma–1-es csapat szert tehet, és aki a leginkább hozzá tud tenni a munkájához, egy IT-partner.”

Lawrence Stroll (Fotó: XPB)



 

Stroll a jövőbe tekintett, és eszerint döntött

És ez nem holmi marketingszöveg a divatiparban gazdaggá váló idősebb Stroll részéről. Az F1-ben a következő években valóban egyre nagyobb szerepet kapnak az általa említett technológiák. Idén mindössze három tesztnapot kapnak a csapatok a felkészülésre, a tényleges tesztek pedig az egyre bővülő naptár és a folyamatos pénzspórolási törekvések miatt gyakorlatilag kiveszőben vannak a sorozatban. És ha még a nagydíjhétvégén is csökkenteni fogják a pályaidőt, vagy a parc fermé-szabály péntekre hozásával korlátozzák az autók hétvégén történő átalakítását, a mérnökök kezét még inkább megkötik.

Ezzel az autók fejlesztésében a hangsúly a gyárakra tevődik át, egy csapat sikerét pedig a rendelkezésére álló eszközök határozzák meg. Ma is így van ez már, de a következő években még inkább így lesz.

Strollnak meggyőződése, új főtámogatójukkal ők a lehető legjobban felkészülnek erre. „Mennyire vagy jó? Milyen gyorsan tudod feldolgozni az adatokat az első szabadedzés után, hogy lásd, min kell változtatni az autódon a másodikra? Mi arra összpontosítottunk, hogy megtaláljuk a világ legjobb digitális partnerét. Sok ajtón bekopogtattunk. Az egyikük Amerikában a Cognizant volt, akiket a legelismertebb és legnagyobb cégnek tartanak számon. Ez a kapcsolat a mennyben köttetett – nem tudnám másképp megfogalmazni.”

A felek igényei valóban nagyon passzoltak. A Cognizant-nak a legfőbb célját a globális ismertségének növelése jelenti, amihez az Aston Martinnal egy prémiummárkát talált partnernek, az F1-gyel pedig egy globálisan szem előtt lévő színpadot, amelyen a kapcsolatrendszerét is csak erősítheti. A vállalat ügyvezető igazgatója, Brian Huphries hangsúlyozta: „Nem annyit akartam, hogy egy logó fölkerüljön az autóra a többi húsz matrica mellé. Ez inkább egy partneri kapcsolat, mintsem puszta szponzoráció.”

Elképzelt Aston Martin-festés (Grafika: Mark Antar/Twitter)

Elképzelt Aston Martin-festés, még BWT-logókkal (Grafika: Mark Antar/Twitter)



 

Így alakítja Stroll az Aston Martin jövőjét

Ha túllépünk a szponzorbejelentések szokásos sablonján és az ilyenkor kötelező udvariaskodáson, e megállapodás képet fest arról, hogyan dolgozik Lawrence Stroll üzletemberként, és milyen módon terelgeti vállalkozásait a sikeresség felé. Ő fokozatosan szeretne felépíteni egy F1-es élcsapatot, a „Lawrence-csillag” mércéjéhez tartva magát. Ennek jegyében alaposan elbeszélgetett a csapatát irányító Otmar Szafnauerrel és a technikai igazgató Andrew Greennel arról, milyen alapokra tartják felépíthetőnek a jövőt.

„Azt mondtam nekik: »Jönnek a 2022-es új szabályok, mi pedig nyerni vagyunk itt, én ezért vagyok itt. Megvan a lehetőségem arra, hogy biztosítsam a győzelemhez szükséges forrásokat. Mit kellene másképpen csinálnunk ahhoz, hogy világbajnokok lehessünk?« Andy erre azt mondta: »Első körben azt felelném, elég sok mindenen változtatnék«” – mesélte Stroll.

Új IT-partnerükkel is ezen elvek mentén kezdik az együttműködést. „Ők a mi névadó szponzoraink, és kereskedelmi szempontból ezt tartom a legnagyobb átalakulásnak, ami a sportágban az utóbbi években végbement. Segíteni fognak előrelépni az IT világában, és erre összpontosítunk. Már beszéltek is pár hete a mérnökökkel, Andy Greennel és a gyárban dolgozó szakembereinkkel, és már van is egy listájuk és egy tervük arról, mi mindent tudnának nekünk adni.”

Lawrence Stroll (Fotó: XPB)



„Mindenekelőtt az adatokra fókuszálunk, hogy hogyan érthetnénk meg őket gyorsabban, és használhatnánk őket az autón. Ezt keressük egy IT-cégben, és mivel ők lettek a partnereink, természetesen támogatni a beszállítóink is lesznek ebben. És ez azonnali hatállyal kezdetét veszi.”

Látható tehát, az Aston Martin új szponzora nem önmagában a színváltás lehetőségét hozza el, a csapat szintváltásának is a részét képezi. Strollnak pedig nemcsak sok pénze van, amit kész elszórni a csapatára, igyekszik biztosítani, hogy a lehető legjobban használja fel azt.

Az új támogató csak egyetlen lépés a rájuk váró sok közül. Egy példa arra, hogy Stroll nem csak a levegőbe beszél a majdani bajnoki címek emlegetésével, ezt nagyon komolyan is gondolja.