×

Csökkent az F1-es előzések száma 2020-ban

A középmezőny besűrűsödésével párhuzamosan csökkent az előzések száma a 2020-as Forma–1-es szezonban. A legtöbb helycserét Portugáliában jegyezték.

Motor Racing - Formula One World Championship - Portuguese Grand Prix - Race Day - Portimao, Portugal Fotó: XPB
Egy verseny színvonaláról önmagában talán nem árulkodik (különösen nem a DRS bevezetése óta), ám az előzések száma azért így is központi szerepet kap a Forma–1-ben. Olyannyira, hogy 2022-ben az új autókat kimondottan azzal a céllal fejlesztették, hogy elősegítsék a pozícióharcok kibontakozását, és megkönnyítsék a helycseréket.

Ez jó ideje kényes téma a királykategóriában. 2009-ben a sorozat már módosított az autók kialakításán a drasztikusan csökkenő előzésszám miatt, és betiltotta a tankolást is, majd két évvel később bevezette a DRS-t, miközben a Pirelli érkezése óta gyorsabban kopó gumikkal is próbálták feldobni a versenyeket. Ezen intézkedések átmenetileg javulást hoztak, ám amikor 2017-ben az F1 átváltott a jelenlegi szélesebb és hosszabb autókra, valamint a nagyobb gumikra, az előzések száma újra csökkent a korábbi évekhez viszonyítva – a 2016-os szezon 46,7-es futamonkénti átlagáról 2017-ben 25,8-ra estek vissza.

Nico Hülkenberg és Sebastian Vettel csatája a Nürburgringen (Fotó: XPB)



Ami a jelenlegi autógenerációt illeti, a 2018-as és 2019-es emelkedő tendencia után az elmúlt szezon újabb visszaesést hozott. A 2020-as idényben összesen 534 előzés történt. Noha a 2019-es év 817 előzéséhez viszonyítva ez elsősorban azért alacsony szám, mert 4-gyel kevesebb futamot rendeztek, a versenyek átlagából kiderül, a futamszámtól függetlenül is történt visszaesés. A 2020-as 17 versenyen átlagban 31,4 előzést láthattunk, míg egy évvel korábban 38,9-et, 2018-ban pedig 32,6-ot – derült ki az Auto Motor und Sport elemzéséből.

Ők a jelentősnek mondható csökkenést több tényezőre vezetik vissza: kevesebbszer fordult elő, hogy kavarodást okozott az időjárás, kevesebb motorcserés büntetés, kevesebb nagy mezőny végéről történő felzárkózás volt, amelynél a gyorsabb autók pozíción kívül találták magukat. Rámutattak, míg 2018-ban 4, 2019-ben pedig 7 versenyen is 50 fölötti előzésszámot regisztráltak, addig 2020-ban csak egy helyszínen érték el ezt a számot: Portugáliában.

A legtöbb előzést hozó portimaói versenyen összesen 58 pozíciócserét számláltak, a 40-et további három futam érte el: a második ausztriai versenyen 47, a második bahreinin 42, az isztambulin pedig kereken 40 előzést láttunk. A legkevesebb helycsere eközben Imolában történt, mindössze 10, de a 19, illetve 22 előzést hozó első silverstone-i két futam sem bővelkedett az akcióban.

Előzésszám a 2020-as versenyeken:

NagydíjHelyszínElőzések
Portugál NagydíjPortimao58
Stájer NagydíjSpielberg47
Szahíri NagydíjSzahír42
Török NagydíjIsztambul40
Bahreini NagydíjSzahír38
Eifel NagydíjNürburgring34
Abu-dzabi NagydíjAbu-Dzabi32
Belga NagydíjSpa29
Orosz NagydíjSzocsi29
Olasz NagydíjMonza28
Osztrák NagydíjSpielberg27
Toszkán NagydíjMugello27
Spanyol NagydíjBarcelona26
Magyar NagydíjHungaroring26
A 70. Évforduló NagydíjaSilverstone22
Brit NagydíjSilverstone19
Emilia-Romagna NagydíjaImola10

Azon pályákon, amelyek 2019-ben is rendeztek futamot, kettőn történt növekedés: Barcelonában 3-mal, Abu-Dzabiban 6-tal volt több a helycsere.

A német lap ugyan a kerékcsere-statisztikát is az előzésszám mellé biggyesztette, és abból kiderül, a pályák többségén e téren is csökkenés volt tapasztalható, hangsúlyozták, ez nincs közvetlen összefüggésben az előzésszám csökkenésével, hiszen Magyarországon és a második silverstone-i versenyen is sok kiállást láthattunk, mégis kevés előzés történt, miközben Portugál és a Stájer Nagydíj egy kiállásos versenyein a legtöbb a szezonban.

A statisztika kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a 2020-as versenynaptár jelentősen eltért a 2019-estől. Kikerült a gyakran sok előzést hozó Baku, Austin vagy Interlagos, és több olyan pálya is helyet kapott a programban, amely nem feltétlenül bővelkedik az előzési lehetőségekben. Imola és Mugello karakteréből adódóan, Isztambul a csúszós új aszfaltja miatt nem könnyítette meg az előzni vágyó versenyzők dolgát. (Noha az esős török futam így is sok előzést hozott, az első fele inkább vonatozás volt, mert veszélyes lett volna letérni a versenyívről.)

Alexander Albon előzi Daniel Ricciardót Mugellóban (Fotó: XPB)



A német szaklap emellett kiemelte, az előzések csökkenő számát nem csupán az autók aerodinamikájának további fejlődésével, de erőviszonyok sajátos alakulásával is lehet magyarázni. A Mercedesek, valamint Max Verstappen Red Bullja rendszerint a mezőny elején futott magányos, előzéseket nemigen hozó versenyeket, a sor végén pedig a Williams, a Haas és az Alfa Romeo volt reménytelenül távol a többiektől. A két csoport között eközben sok esetben csupán századok döntöttek a helyezésekről, és az autók tempója közötti kis különbség a mai helyzetben aligha volt segítség a pozícióharcoknál.

A 2020-as előzési és kerékcsere-statisztikák 2019 és az utóbbi 4 év átlaga tükrében:


HelyszínElőzésekElőzések átlaga (2017-2020)Kerékcserék
2020201920202019
Szahír 1386045,83840
Barcelona2623203537
Spielberg 1274331,82622
Spielberg 247--21-
Silverstone 11926272229
Silverstone 222--41-
Hungaroring2634234524
Spa295937,82024
Monza284336,518+226
Mugello27--41-
Szocsi293022,82424
Nürburgring34--33-
Portimao58--25-
Imola10--30-
Isztambul40--38-
Szahír 242--39-
Abu-Dzabi322626,32331