×

A jövőben újra csökkentheti a versenyek számát az F1

Ha a járvány után normalizálódik a helyzet, véget vethet a Forma–1-es versenynaptár folyamatos bővítésének a sportág új elnöke. A futamszám csökkentését és a pályák rotációját helyezte kilátásba.

Motor Racing - Formula One World Championship - Steiermark Grand Prix - Race Day - Spielberg, Austria Fotó: XPB
Már januárban módosítania kellett a Forma–1-nek az FIA által december közepén elfogadott 2021-es versenynaptárán. Az ausztráliai és a kínai versenyeket elhalasztották, a programba került Imola, jó eséllyel Portimao is helyet kap, az év második felében pedig több futam eredeti időpontját is módosították, hogy helyet szorítsanak Melbourne-nek.

A koronavírus miatti problémák nem változtak 2020 óta, annak kezelése viszont idén már nem Chase Carey feladata, hanem Stefano Domenicalié, aki hivatalosan január első napjával vette át az F1 elnöki pozícióját. A Ferrari korábbi csapatfőnöke a brit Sky Sportsnak nyilatkozva megerősítette, hiába adták ki a naptáruk második verzióját, nem vehető biztosra, hogy nem lesznek további változások benne, viszont törekszenek a 23 versenyük megtartására.

„Mi, és személy szerint én is napi szinten kapcsolatban állunk a szervezőkkel, mert a világjárvány még jelen van, ezt nagyon jól tudjuk. Ezért is változtattunk Ausztrália helyén a naptárban. De a jelenlegi információk alapján minden a terv szerint fog alakulni. Természetesen kellően rugalmasnak kell lennünk, és a szezon első felében vélhetően lesznek események, amiket közönség nélkül vagy korlátozott számú néző előtt bonyolítunk le. De biztosíthatom a támogatóinkat a szurkolóinkat, hogy mindent megteszünk a szezon sikeres lebonyolításáért” – fogalmazott Domenicali.

Stefano Domenicali (Fotó: XPB)



Az elmúlt hetekben több pletyka is napvilágot látott az esetleges változásokról. Fölmerült például, hogy a hosszabb előkészületek és az elkülönülés nehézségei miatt veszélyben lehetnek a városi versenyek. Ezt az F1 szóvivője, de később az érintettek közül Monaco és Baku is cáfolta. Domenicali elismerte, készülnek B-tervekkel, alternatív forgatókönyvekkel, de nem titkolnak semmit. „Vannak alternatíváink szükség esetére, de eddig senki nem adott attól eltérő információkat, amiket mi közöltünk. Nincs okunk hazudni, nincs okunk olyasmit mondani, ami nem pontos, nem helyes. Ez a jelenlegi tudásunk, de tisztában vagyunk vele, hogy a világjárvány folyamatosan alakul, ezért rugalmasan kell viszonyulnunk a szezonhoz.”

 

Kevesebb futam, de több pályával?

Egy ilyen helyzetben első pillantásra furcsán hathat, hogy éppen most készül rekordhosszú, 23 futamból álló bajnokságot tartani az F1. Tavaly 22 versennyel terveztek, de a járvány miatt 17 lett belőle. Emiatt komoly bevételkiesést könyvelt el a sportág, és ezen keresztül a csapatok is. Innen nézve nem meglepetés, hogy most ennyire ragaszkodnak a 23 versenyhez, és még a múlt évi eredeti tervekhez képest is bővítettek: mindenkinek égető szüksége van a bevételek növelésére.

Hogy mennyire azt jól jelzi, hogy a csapatok sem tiltakoznak kézzel-lábbal a sűrű program és a sok triplahétvége ellen, noha bevallottan vannak kétségeik a megvalósíthatóság kapcsán, és aggódnak a dolgozóik terhelése miatt. A Liberty Media azonban azóta a naptárbővítésre törekszik, hogy 2017-ben felvásárolta az F1-es kereskedelmi jogokat, mivel új piacokon, új országokban, régiókban kíván terjeszkedni.

Stefano Domenicali és Jean Todt (Fotó: XPB)



Domenicali most előrebocsátotta, hosszabb távon talán változás lesz e téren: kilátásba helyezte a futamszám csökkentését, sőt azt is, hogy az egyes helyszínek váltogassák egymást. „A huszonhárom verseny nagyon jelentős szám, ez kétségtelen. A mennyiség, a figyelem és az emberek elhivatottsága szempontjából is. Ilyen téren két eltérő nézőpont létezhet. Valaki azt mondja, ez már túl sok, mások szerint viszont nem probléma.”

„Én úgy vélem, ez a dilemma magától meg fog oldódni: ha hihetetlen terméket fogunk kínálni, előáll az a helyzet, amelyben talán visszatérhetünk a kevesebb versenyhez, és talán lehetőségünk lesz arra is, hogy bizonyos nagydíjaknál rotációt vezessünk be, fenntartva a figyelmet a különböző területeken. Tervezzük, hogy idén ezen is elgondolkodunk, és felkészülünk arra az időszakra, amikor a világ újra visszatér a normál kerékvágásba” – bocsátotta előre az olasz.