Musorujsag
Élő Eredmények

Még csöndben, de több új gyártó is tárgyal az F1-gyel

Még csöndben, de több új gyártó is tárgyal az F1-gyel

Sky Sports
A Forma–1 új elnöke elárulta, több külsős gyártó is érdeklődést mutat a királykategóriás szerepvállalás iránt, ám még szeretnének a háttérben maradni, amíg a sportág nem teremti meg a keretfeltételeket.

Mindössze kétszer fordult elő korábban a Forma–1 71 éves történetében, hogy csupán három motorgyártó volt érintett a sorozatban. 2022-vel a Honda kivonulásának köszönhetően eljön a harmadik ilyen időszak is. Habár a Honda motorjai talán még a gyártójuk nélkül is maradnak az F1-ben, a helyzet összességében így sem tűnik megnyugtatónak, és ezzel a sorozat is tisztában van.

A jelenlegi motorformula 2014-es bevezetésével az FIA egyik fő célja az volt, hogy a számukra releváns technológiával fogja meg a gyártókat, ám a V6-os turbómotorok olyan költségesek lettek, a keretrendszert pedig annyira rosszul állították össze, hogy inkább sikerült elriasztani az érdeklődőket, mintsem bevonzani. A helyzet miatt a résztvevők már tárgyalnak arról, hogy az eredetileg 2026-ra tervezett új motorformulát már 2025-ben vezessék be, az irányválasztásnál pedig fő szempont a megfizethetőség és az esély a sikeressé válásra – az újonnan érkezők számára is.

Miközben a 2000-es években az F1-ben csak úgy hemzsegtek a nagy autógyártók, jelenleg visszafogott az aktivitásuk. Igazi gyári csapata csak a Mercedesnek, a Ferrarinak és a Renault-nak van – utóbbi marketingokokból 2021-től Alpine néven fut. Mellettük ugyan névadó szponzorként jelen van még az Alfa Romeo és az Aston Martin is, ám esetükben szó nincs afféle F1-es programról, mint amit két évtizeddel ezelőtt a BMW-től, a Toyotától vagy a Hondától láthattunk.

Az F1 januárban hivatalba lépő új elnöke, Stefano Domenicali egyik fő céljaként e helyzet megváltoztatását tűzte ki. Azt szeretné elérni, hogy az F1 minden szempontból újra bevonzza a nagy autógyártókat. Mert – mint azt a brit Sky Sportsnak adott interjúban elárulta –igény már most is van erre. „Nem tartható, hogy egy Forma–1-es erőforrás annyiba kerüljön, mint jelenleg, mert így nem vonzó a gyártók számára” – mondta az elmúlt éveket az F1-ben nem érdekelt, de az F1-es projekt megvalósíthatóságát felmérő Volkswagen, valamint a Lamborghini alkalmazásában töltő olasz. „Úgy vélem, le vagyunk maradva, jócskán le vagyunk maradva e téren, és az egyik fő célunk, hogy bevonjuk a csapatokat és a gyártókat, és még korábban vezessük be az új motorokat, mint előzetesen terveztük. Ezeket a törekvéseket is napirendre tűztük, és biztosra veszem, hogy el is tudjuk érni.”

Fotó: XPB

E folyamatot a háttérből már most is érdeklődve figyelik az F1-en kívüli gyártók. Domenicali elárulta, több márkával is egyeztetnek. „A legnagyobb kihívást szerintem az jelenti az autógyártók számára, hogy próbálnak fiatalabbá válni. Van egyfajta harc a régi iskola gyártói és az új gyártók között, akik a mobilitás oldaláról érkeznek. Úgy vélem, a gyártók platformként használhatják az F1-et, hogy felfrissítsék az imázsukat a jövő érdekében” – utalt az autóipar környezetvédelem miatti változásaira és a gyártók megváltozott céljaira.

„Elárulhatom, hogy egyeztetünk más gyártókkal. Pillanatnyilag szeretnének még csöndben maradni, de jó hír, hogy vannak más cégek, fontos cégek, akik szeretnék megvizsgálni, hogy milyen hasznuk lenne az F1 platformjának használatából. És ez nem pusztán a technológiára vonatkozik, hanem arra, is, hogy az F1 mit képes hozzátenni az autóiparhoz.”

Új gyártók érkezésére ugyanakkor rövid távon nem sok esélyt lát az F1. Habár a költségvetési plafon és az új pénzelosztási rendszer bevezetése mind a potenciális új csapatok, mind az autómárkák számára előrelépés, az F1-nek ennél többet kell tennie a mezőny erősítéséért, bővítéséért. Ennek része, hogy sportszempontból is jobbá akar válni, kiegyenlítettebb erőviszonyokat, változatosságot akar látni.

Domenicali az interjú során előrebocsátotta, az ezzel kapcsolatos általános megújulásuk részeként szóba került a nagydíjhétvégék lebonyolításának módosítása is. „Szeretnénk más módon élővé tenni a versenyhétvégék formátumát. Egyeztetünk a csapatokkal, mivel fontos a véleményük, de a többi résztvevővel is, így a médiával, mivel ők hihetetlen tapasztalattal rendelkeznek. Nem szeretnénk semmilyen lehetőséget eltékozolni, és biztosítanunk kell, hogy jó ajánlatot teszünk nekik” – bocsátotta előre.

Borítókép: Stefano Domenicali (Fotó: XPB)

További tartalmak