Tíz százalék a sztárfaktorért – erről vitáznának Hamiltonék?

Ez lenne a huzavona valódi oka? A marketingértéke elismerésének részeként 10%-os részesedést vár Lewis Hamilton a Mercedes csapatának tévés bevételeiből – értesült Eddie Jordan.

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Race Day - Abu Dhabi, UAE Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
„Kiváló forrásaim vannak, akikre száz százalékig hagyatkozhatok, és van józan eszem. Még mindig rendkívül jók a kapcsolataim, és többek között Bernie Ecclestone-nal is rendszeresen beszélek telefonon” – nyilatkozta pár hete a korábbi csapatfőnök, Eddie Jordan a német F1-Insidernek, amikor arról kérdezték, honnan veszi a meglepően pontos jóslatait.

Noha az ír nem mindig találja fején a szöget, többször is előfordult már, hogy mindenkinél korábban hírt adott jelentős fejleményekről az F1 világában. 2009-ben ő jósolta meg először, hogy Michael Schumacher visszatérhet a Mercedesszel, 2012-ben Lewis Hamilton McLarentől Mercedeshez szerződéséről is elsők között adott hírt, és – még ha kicsit ki is színezte a „józan ésszel” – a múlt évben ő beszélt először arról is, hogy az INEOS részesedést fog vásárolni a Mercedes F1-es csapatában.

A bevált jövendöléseiben közös pont, hogy mindegyik a Mercedeshez kapcsolódik, amiből arra következtethetünk, hogy a csapat háza táján valóban kiváló forrásai lehetnek.

Mindez most abból a szempontból érdekes, hogy Jordan a héten ismét háttérinformációkkal szolgált – ezúttal Lewis Hamilton szerződéshosszabbítása kapcsán. A címvédő helyzetéről az elmúlt hónapokban sokféle találgatás látott napvilágot, nem egyszer egymásnak ellentmondóak. Jordan most a korábbi olaszországi sajtóértesüléssel egybevágó információt osztott meg, de annál pontosabbat: állítása szerint Hamilton valóban részesedést akar a Mercedes csapatának bevételéből, de egészen pontosan a tévés jogdíjak 10%-ára tart igényt, hivatkozva a saját marketingértékére, amely jelentős mértékben hozzátesz a Mercedeséhez.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



„Sok dolog okozhat fennakadást, és a csapaton belül is történtek bizonyos változások. Vannak olyan dolgok, amik pillanatnyilag meghatározóak lehetnek, mint például, hogy Toto Wolff karanténban volt a COVID miatt, vagy hogy Lewis jelenleg Amerikában van, és emiatt a Zoomon keresztül folynak az egyeztetések. Emellett az INEOS miatt is bonyolultabb a helyzet. Úgy vélem, az esetükben Lewis értéke is szerepet játszott abban, hogy részesedést vásároltak a Mercedesben. Nem állítom, hogy kizárólag Lewis miatt tették, mert ő sem lesz ott örökké. De a valóság az, hogy nagyon meghatározó tényező, és például az olyan szponzorok, mint a Tommy Hilfiger, csakis miatta vannak ott” – fejtegette Jordan.

Szerinte ezzel Hamilton is tisztában van, és most a követelésével ezt a Mercedesnek is a tudtára adta. „Van egy darabka információm erről. Lewis azt mondja: »Nézzétek, fiúk! Ez itt a fizetésem. Ezt kapom a versenyzésért és a többi dologért, az interjúkért és másokért? Hogyan egyenlítitek ki azt, hogy szponzorokat hozok? Kapok kompenzálást azért, hogy beszállt az INEOS? Kapok kompenzálást a megnövekedett tévés bevételeitekért, amiket a tévés pénzekből kaptok konstruktőri bajnokokként?«”

 

Jordan jogosnak tartja a követelést

Jordan információtöredéke már csak azért is elgondolkodtató, mert egybevág azzal, amiket a múlt szezon végén maga Hamilton nyilatkozott az új szerződése, valamint az F1 által 2022-től bevezetni tervezett versenyzői fizetési sapka témájában. A brit már akkor egyértelművé tette, elfogadhatatlannak tartaná, hogy az F1 jelenlegi rendszerében korlátoznák a versenyzők bérét. Amerikai példát is felhozott. A tengerentúli sportágakban a legnagyobb sztárok kezét nem kötik meg a csapataik úgy, mint az F1-esek, külön szponzoraik lehetnek, külön szerződéseket köthetnek, rugalmasabban kihasználhatják a marketingértéküket, és ezzel maguk növelhetik a bevételeiket.

Jordan úgy véli, hogy – az egyébként amerikai menedzsmenttel rendelkező – Hamilton most hasonló irányba próbálja csalogatni a Mercedest. És szerinte e követelése még jogosnak is tekinthető. „Ha én lennék a menedzsere, azt mondanám a Mercedesnek: »Nézzétek, mi hozzáteszünk a Mercedes értékéhez, az éves teljes bevételéhez – nem helyes ezt figyelmen kívül hagyni.« Úgy vélem, Lewis a csapat tévés bevételeinek tíz százalékát akarja, és nehéz bármi okot találni arra, miért ne érdemelné ezt meg.”

Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)



A tévés szakértőként is dolgozó üzletember azt is kifejtette, miért gondolja így. „Ő az első, akit akarunk. Miatta vagyunk ott a sajtótájékoztatókon, szükségünk van Lewisra, értéke van számomra és mindenki számára. Ez olyan, mint ami most Amerikában a golfban vagy a kosárlabdában történik, ahol a legnagyobb sztárok kapnak egy szeletet. A világ gazdasága változik, de annyi biztos, hogy Lewis Hamilton értéke növekedett. Ez tény.”

Jordan éppen emiatt nem ért egyet azzal, hogy a mai nehéz gazdasági helyzetben jogtalan lenne Hamilton követelése. „Ő az első, akit a tévések a verseny után hallani akarnak, az ő nyilatkozataira kíváncsiak. Talán vannak, akik azt mondják, túlfizetik Hamiltont. Lehet, hogy így is van. Ugyanakkor ő az a versenyző, aki megdöntötte Michael Schumacher évekkel ezelőtt még elérhetetlennek hitt rekordjait, és folyamatosan jobb lesz.”

 

Már nem kell sokat várni a megállapodásra?

Hétszeres világbajnokként ez természetesnek tűnik, potenciális nyolcszoros világbajnokként pedig még inkább. És ez olyan érték, amit George Russell egyelőre nem tud kínálni, bármennyire is képes lehet hasonló teljesítményt nyújtani a pályán.

A korábbi versenyző, David Coulthard úgy véli, a késlekedés hátterében elsősorban az olyan részleteken való vita állhat, mint a versenyző marketingkötelezettségei, valamint hogy melyik fél mit vár pontosan a másiktól ilyen téren. „Egy sor oka lehet annak, miért nem jelentették be az új szerződést. Lehet, hogy a Mercedes úgy érzi, kiaknázta Lewis Hamilton teljes értékét. Kinek érne többet, ha Hamilton most nyolcszoros világbajnokká válna, Lewisnak, vagy a Mercedesnek? Az üzlet az üzlet. Senki sem költ pénzt csak azért, mert jól kijön valakivel, kell, hogy legyen egy egyezmény arról, hogy kinek mennyi az értéke” – fejtegette az Expressnek, hozzátéve, akár a reklámjogi kérdések is állhatnak a háttérben.

Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



Akárhogy is van, brit források szerint a Mercedesnek nincsenek kétségei afelől, hogy Hamiltonnal fognak nekivágni a 2021-es szezonnak. Jordan is úgy véli, nincs már messze a megállapodás. „Meggyőződésem, hogy pár napon belül mozgásba fog lendülni minden. Nem tudom elképzelni, hogy februárig húzzák ezt. Mi lenne a Mercedesszel Hamilton nélkül? Lenne választási lehetőségük versenyzők terén, de Toto Wolff szerintem nem így működik. A télen növelte a részesedését a csapatban, az INEOS is szerepet vállalt, és nem tudom elképzelni, hogy új versenyzőt akarnának. A jelen legjobbjával akarnak dolgozni, az F1 királyával, és ez most Lewis Hamilton” – mutatott rá.