Musorujsag
Élő Eredmények

Támogatja a Red Bull ügyét a Mercedes – „alapvetően”…

Támogatja a Red Bull ügyét a Mercedes – „alapvetően”…

RTL, Racefans
A Mercedes kész támogatni a Red Bullt a motorfejlesztés befagyasztásának kérdésében, ám a helyzet mégsem ennyire egyszerű.

Erre a hétre várt végső döntést a Red Bull az F1-től és az FIA-tól a motorfejlesztés 2022-es befagyasztása ügyében, és ezzel együtt saját motorhelyzetének tisztázásában is. A résztvevők eredetileg hétfőn szavaztak volna a javaslatról, amely feltétele annak, hogy az osztrák csapat saját költségen vigye tovább az év végén kivonuló Honda erőforrásait, ám a tárgyalást tovább nyújtották. Az osztrákoknak talán az F1-es folytatásuk is múlik azon, miként szavaz a többi csapat és gyártó. Tanácsadójuk, Helmut Marko már egyértelművé tette, számukra a királykategóriás szereplésnek csakis akkor lesz értelme, ha a Honda motorjával versenyezhetnek 2022-től, eltérő esetben ki is vonulhatnak.

A fejlesztési stop kapcsán a maradó három motorgyártó eltérő állásponton van. A Ferrari már jelezte, támogatja a javaslatot, de csak ha a fejlesztés leállítása előtt kiegyenlítik az erőforrások közötti nagyobb különbségeket. A Renault nem támogatta igazán a motorok 2022-es befagyasztását, a Mercedes pedig a teljesítmények kiegyenlítését ellenezte.

Toto Wolff, a csillagos csapat főnöke az elnapolt döntés után a német RTL-nek elárulta, örömmel beállnak a Red Bull mögé, ugyanakkor vannak feltételeik. „Ha a fejlesztés befagyasztása szükséges ahhoz, hogy a Red Bull-Hondát megtartsuk, akkor támogatni fogjuk. Együtt meg kell próbálnunk a Forma–1-ben tartani a gyártókat. A Red Bull Honda-projektje nagyon ambiciózus, de úgy vélem, képesek rá. Emiatt alapvetően a fejlesztés befagyasztása mellett vagyunk” – jelentette ki.

Toto Wolff (Fotó: XPB)

Az „alapvető” támogatás a jelek szerint viszont kevés. Az ügy nem az alapok, sokkal inkább a részletek miatt akadt el. És ezen a téren a Mercedes álláspontja is akadályt jelent, hiszen ellentétes a Ferrariéval. „Ami a fejlesztés leállításán túl mutat, szerintünk a teljesítmények korrigálásának nincs helye a Forma–1-ben” – tette egyértelművé Wolff.

Marko a Motorsport-Magazinnak jelezte, csalódott az e heti fejlemények miatt. „Az egyetértés pénteken még megvolt, hétfőn már nem…” – állapította meg. Az RTL-nek ugyanakkor azt mondta, továbbra is optimista a motorkérdés kapcsán, és hiszi, hogy még ebben a hónapban döntés születhet.

 

Brawn szerint ezt nem szúrhatják el újra

Fennakadást azonban aligha csak a Wolff által említett teljesítménykorrekció okoz. A résztvevők azért is viszonyulnak óvatosan a motorfejlesztés leállításának kérdéséhez, mert egyelőre fogalmuk sincs, az mennyi időre szólna, és mi jönne utána. Az F1 eredetileg 2026-ban tervezett motorformulát váltani, ám egyre égetőbbnek érzik ezen átállás előrébb hozatalát, mivel muszáj lenne környezetbarátabbá tenni a technológiát, és új gyártók érdeklődését is föl kellene kelteniük. Ahhoz viszont, hogy már 2025-ben sor kerülhessen a váltásra, mindenekelőtt el kéne dönteni, milyen technológia mellett kötelezze el magát a sorozat a következő érában.

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója ennek kapcsán a Racefansnek elárulta, nem szeretnének még egyszer hibákat elkövetni az új szabályrendszer megalkotásánál, mint a 2014-es motorformula esetében. Erről szóló döntést a téma kritikus volta miatt szerinte csak idén őszre várhatunk, és akkor derül csak ki az is, mikor jöhetnek az új erőforrások. „A kulcstényező, hogy fenntartható üzemanyagok legyenek. Szeretnénk olyan üzemanyagot használni, ami bezárja a karbonkörforgást, és megújuló energiaforrásokból származik. Bizonyítani akarjuk, hogy a karbonsemleges üzemanyag járható út. Ez egy másik alternatíva lehet az elektromossággal szemben a következő húsz-harminc évben” – magyarázta.

Ross Brawn (Fotó: XPB)

Hozzátette, ezúttal a nagyobb képet kell nézniük az útválasztás előtt, és nem szabad csak mérnöki aggyal gondolkodniuk, mint a legutóbbi motorformula megalkotásakor. „Ha nem érjük el a kitűzött célt, akkor nem csináltuk jól. Az egyik fő célunk a fenntartható üzemanyag. A második egy olyan erőforrás, ami megfizethető a gyártóknak. A múltban túl sokszor tűztük ki a technikai célt: X kapacitással ezer lóerőt kell elérni. Miközben ezt csináltuk, soha nem is foglalkoztunk a költségekkel, és most a motorok túl drágák. Ez a technikai szempontok által vezérelt szemléletmód következménye, nem az üzleti oldalé. Pedig az ugyanakkora kihívást jelent, mint a technikai oldal. Szeretnénk elérni, hogy az új erőforrásokkal ugyanúgy célt érjünk üzleti szempontból, mint technikaiból.”

Ehhez pedig idő kell. És minél többet hagynak maguknak, a motorfejlesztés témájában annál tovább maradhatnak a kérdőjelek. A tervezni próbáló Red Bull ideje pedig egyre kevesebb lesz…

Borítókép: Toto Wolff és Helmut Marko érdeke ezúttal egyezik a motorkérdésben (Fotó: XPB)

További tartalmak