Musorujsag
Élő Eredmények

A több akció érdekében alaposan átalakul az ausztrál F1-es pálya

A több akció érdekében alaposan átalakul az ausztrál F1-es pálya

Autoaction, Speedcafe
Ha már el kellett halasztani a versenyt nyolc hónappal, az F1-es Ausztrál Nagydíj szervezői igyekeznek kihasználni az így nyert időt: alaposan átalakíthatják pályájukat, a jobb versenyek reményében.

Eredetileg március 21-én nyitották volna a 2021-es Forma–1-es szezont, de a helyi szigorú járványügyi szabályozás és a logisztikai problémák miatt november 21-ére kellett halasztaniuk a nagydíjukat. Az ausztráliai Melbourne ezzel nyert 8 hónapot az idei versenyre való felkészüléshez, és ha már így alakult, Albert Park-i pályájuk komoly ráncfelvarráson fog átesni addig.

Melbourne nem kápráztatta el túl sokszor akciódús versenyekkel az F1-es közönséget az utóbbi években, és a nagydíj kapcsán visszatérő beszédtémát jelentett az előzések alacsony száma, a pálya egyhangúságot garantáló vonalvezetése. A szervezők már évek óta dolgoznak a problémán, és az F1 mérnökeivel együttműködve a tervezgetést most tettek fogják követni. A szervezők egy 10-15 millió ausztrál dolláros beruházás keretében olyan módosításokra készülnek, melyek valamilyen módon mind a futamaik felrázását célozzák meg.

 

Két változtatás a sokszínűbb taktikákért

Az átalakítás első lépésén a célegyenes szegélyező füves szakasz felszámolásával kiszélesítik a naptárban a szűkösebbek közé tartozó boxutcájukat. Ennek oly módon lehet hatása a versenyek képére, hogy az eddigi 60-ról 80 km/órára emelkedik a boxutcai sebességkorlát, ami a kisebb időveszteség miatt vonzóbbá teheti a több kiállásos taktikákat. Ugyanebbe az irányba próbálják terelni a mezőnyt azzal is, hogy teljesen újraaszfaltozzák a pályát, és egy nagyobb gumikopást eredményező felületet alakítanak ki.

A melbourne-i boxutca (Fotó: XPB)

Az újraaszfaltozás kapcsán a főszervező AGPC vezetője, Andrew Westacott elmondta, az 1996-os eredeti aszfaltjuk volt annyira jó, hogy mostanáig halogatni lehetett a felújítást, ám az már az eredeti terveik között is szerepelt: a márciusi verseny után akartak nekivágni. „Alaposan megvizsgáljuk, milyen fajta aszfaltot válasszunk, mivel Melbourne nem számít a nagy gumikopást hozó pályák közé. Az F1-től azt a visszajelzést kaptuk, hogy valahol félúton vagyunk – sem a legagresszívebbek, sem a legkevésbé agresszívek közé nem tartozunk. Egy kicsit durvább felülettel viszont többféle stratégiát kaphatunk, mivel ha nagyobb lesz a gumikopás, a további változtatásokkal kiegészülve ez kicsit érdekesebbé teheti a helyzetet” – magyarázta.

Noha a pályák teljes újraaszfaltozása az utóbbi években a versenyzők szerint inkább rontani szokott a pályákon, mint javítani, és az eddig buckás melbourne-i pálya karakterét is megölheti, a várt stratégiai változatosság miatt a szervezők nagy reményeket fűznek ehhez.

Többek között Melbourne első kanyarján is változtathatnak (Fotó: XPB)

Döntött kanyarok, módosított ívek

De más jellegű átalakításokra is sor kerül. Kiszélesítik például az első kanyart, amely jelenleg a legkedveltebb előzési pontnak számít. A változtatással szeretnék, ha ez így is maradna, sőt, tovább javítanának a helyzeten azzal, hogy csökkentik az esetleges hibák kockázatát.

A legnagyobb változásokra a 6-os és 13-as kanyarok közötti szakaszon kerülhet sor. A 6-os kanyart szintén kiszélesítenék, míg egyes kanyarokat meg is dönthetik, valamint növelnék e szekció tempóját, hogy esetleg egy további DRS-zónát is kialakíthassanak. „Dolgoztunk a dőlésszögek módosításán. Szeretnénk jutalmazni a bátor és jó versenyzőket, és büntetni a rosszakat. Kritizáltak minket, hogy egyes kanyarok nem elég szélesek, vagy nincs alternatív ívük a csúcspont felé. Az egyes és a hatos kanyart ki fogjuk szélesíteni, módosíthatjuk a kilencest és a tízest, és egész jó dolgokat érhetünk el a tizenhármasban is a kanyarok bemeneti ívének megváltoztatásával. Mindössze egy-két-három méteres változtatásról beszélünk.”

A melbourne-i 9-es kanyar (Fotó: XPB)

„Emellett változtathatunk a kanyarok dőlésén is. Pillanatnyilag a tizenhármas például negatív dőlésű (ti. kifelé lejt). Ha pozitívvá tennénk (ti. befelé lejtene), és ki is szélesítenénk, hirtelen lehetőség nyílna más ívekre a csúcspont előtt. Nincs szó olyan dőlésekről, mint Zandvoortban, de ha most két százalékos a negatív dőlése, és három-öt százalékos pozitív dőlésre váltanánk, egészen jó lenne az eredmény versenyzői szempontból. Agresszívebbé válhatnának, talán nagyobb esély lenne a külső íves előzésekre, ha valaki belül védekezik” – magyarázta Westacott.

Eközben a 9-10-es sikánt teljesen átalakíthatják, míg a 13-as kanyart ki is szélesíthetik. „Vannak, akik szerint a kilences és tízes kanyar módosításával növelni lehetne a tó mentén futó szakasz tempóját, és ezzel növelni lehetne az esélyt a tizenhármasban. Együttműködünk a Forma–1-gyel, Ross Brawnnal és a csapatával, megnézzük, miket mutatnak a szimulációk, és milyen lesz a 2022-es autók teljesítménye, mivel az autók változását is számításba kell vennünk” – utalt arra, hogy az előzési problémákon a teljesen új jövő évi autók is jelentősen javíthatnak, vagyis hiba lenne csak a jelenlegi helyzetből kiindulva módosítaniuk.

Westacott elmondta, a kezüket megkötik az FIA előírásai, ám igyekeznek olyan karaktert adni a pályájuknak, amivel a sokszor a bizonyos változtatások ellen érvelő versenyzők is elégedettek lesznek. „Az FIA irányelvei és szabályai olykor ellentétesek azzal, amit a versenyzők mondanak a pályák karakteréről. Az elsődleges feladatunk megfelelni az FIA irányelveinek, de reméljük, hogy a módosításokkal sikerül olyan mértékben javítanunk bizonyos tényezőkön, hogy amit kapunk, az továbbra is egy nagyon-nagyon izgalmas pálya lesz a versenyzők számára.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak