A 2022-es motorral támadnak! Végre robbant és nem robban a Honda?

Az utolsó F1-es szezonjára készülő Honda előrehozza az eredetileg 2022-re tervezett motorjának bevetését. 2017 óta először gyökeres változásokat hajtottak végre. Búcsújuk a japánok eddigi legfontosabb erőforrásává teszi a mostanit, melyen több szezon kimenetele múlhat.

Red Bull (Fotó: Honda) Fotó: Honda
A papírforma azt mondatja, nem várható gyökeres átrendeződés az F1-es erősorrendben 2021-ben. A szabályok viszonylagos állandósága miatt továbbra is a Mercedes számít toronymagas esélyesnek, tavalyi hatalmas előnyüket pedig nehéz lesz eltüntetni az ellenfeleknek. A Red Bull ennek ellenére nagyon fogadkozik. Persze ez évről évre így van, ám ezúttal úgy érzik, tényleg lehet esélyük a nagy előrelépésre.

Helmut Markóék nem titkolják, sokat várnak motorpartnerüktől, a Hondától, amely ígéretes számokkal kecsegteti őket. A japánok annak ellenére egy teljesen új erőforrással készülnek 2021-re, hogy tavaly ősszel bejelentették, az év végén leállítják F1-es motorprogramjukat és kivonulnak a sportágból.

Ami az új erőforrásukat illeti, megerősítették, egy olyan motorverzió bevetését hozták előrébb, amit eredetileg csak 2022-re szántak. Mindez már önmagában megmutatja, mennyire szeretnék odatenni magukat a búcsúszezonjukban.

Fotó: Honda

Fotó: Honda



 

A látszat csalóka

Tekintve, hogy, hogy nem lesz számukra következő év, azt gondolhatnánk, a jövő évi motor fejlesztésének felgyorsítása arról szól, hogy a búcsú előtt gyorsan igyekeznek ellőni minden készleten lévő puskaporukat, tudva, később már úgysem lesz szükségük rá. A valóság viszont másképpen fest.

Jamamoto Maszasi sportigazgató a The Race-nek tisztázta: az új motor korábbi bevetését nem a kivonulásuk, hanem a Mercedes 2020-as túl nagy előnye motiválta. „Ennek nincs igazán köze ahhoz, hogy távozunk. Inkább a többiek teljesítményéhez van köze. A Mercedes teljesítménye igazán jó volt, stabil, és ezt figyelembe véve úgy éreztük, váltanunk kell erre az erőforrásra” – magyarázta.

Tanabe Tojoharu technikai igazgató elismerte, a csillagosok nagy javulása meglepte őket, és erre voltak kénytelenek reagálni. „Még mindig hátrányban vagyunk a Mercedesszel szemben. Közelebb vagyunk, mint korábban, de még mindig egyértelmű a lemaradás. Még mindig nehéz a helyzet az erőforrás szempontjából, és próbáljuk csökkenteni a hátrányt, majd ha utolértük, le is akarjuk hagyni őket. Ez nem egyszerű feladat. Minden egységnek javulnia kell, a belső égésű motornak és az ERS-nek is, amely terén vannak gyengeségeink a többiekhez képest.”

A gázba taposás elsődleges oka tehát a rivális és nem a búcsúzás. Tanabe emellett azt is pontosította, mit jelent a 2022-es motor. A Honda egy alaposan átdolgozott erőforrást fejlesztett az elmúlt években, melyet kimondottan az új szabályokkal érkező új autókhoz tervezett. A szabályreformot eredetileg 2021-ben vezették volna be, de a világjárvány miatt egy évvel halasztott az F1. A japánok ekkor döntöttek úgy, hogy ők is csak 2022-re készítik el az új motorjukat.

Tanabe Tojoharu és Jamamoto Maszasi (Fotó: Honda)

Tanabe Tojoharu és Jamamoto Maszasi (Fotó: Honda)



Mondhatnánk, az előrehozatal ennek tükrében nem is olyan nagy dolog, ám a gyakorlatban így is megnehezítette a dolgukat. „Sok mindent számításba vettünk. Későbbre halasztani valamit egyszerű, előrébb hozni viszont már nehéz. Viszont ott a Mercedesszel szembeni teljesítményhátrányunk, ezért fejlesztenünk kell, hogy eltüntessük ezt. Szeretnénk fölzárkózni, ezért úgy döntöttünk, bevetjük ezt a motort, vagyis visszatértünk az eredeti tervünkhöz” – magyarázta Tanabe.

 

Az első nagy változtatás 2017 óta

A technikai igazgató szavaiból kiderül, az új motorjuk ezúttal ténylegesen új motor lesz, alapos átalakításokkal. A Honda 2017-ben módosított legutóbb jelentősen a koncepcióján. Akkor választotta szét – a Mercedest másolva – a kompresszort a turbinától. Az azóta eltelt években a fejlesztés folyamatos volt, de minden további hajtóegységüket erre az alapverzióra építették.

A 2021-es új erőforrásukba most a nagyobb teljesítménynyereség reményében ismét komolyabban belenyúltak. A belső égésű motorjukat és az energia-visszanyerő rendszereket is átdolgozták. „Hogy milyen mértékben, azt nehéz lenne definiálni. Ez egy új motor. Minden területen javítottunk és fejlesztettünk. A teljesítmény és a megbízhatóság is javul. Könnyebb lesz a szerelés és karbantartás. Ez finomhangolás. De a finomhangolást is nehéz definiálni. Az erőforrásunk minden elemén javítunk” – mondta visszafogottan Tanabe.

Mondataiból azért képet kapunk a megújulás mértékéről. Évek kutatómunkája és új ötletek állnak az idei megoldások mögött, melyeket eddig nem éreztek kellően kiforrottnak az éles bevetéshez. „2017-ben, 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban az alapvető dizájnt megtartottuk. Ezzel párhuzamosan javítottuk a teljesítményt, és eltérő dizájnokon dolgoztunk. Többféle különböző megoldást kipróbáltunk az elmúlt években, és jó eredményt kaptunk. Ezeket most alkalmazni fogjuk. Időbe telt az eltérő dizájnok vagy koncepciók fejlesztése, de most már ott tartunk, hogy azt mondhatjuk, rendben van, mehet.”

Hogy lesz-e ebből az F1-be 2015-ben visszatérő Honda mestermunkája, az majd csak a pályán fog kiderülni. A Red Bullnál mindenesetre hiszik, esélyt ad nekik arra, hogy küzdelemre kényszerítsék a Mercedest.

Red Bull (Fotó: Honda)

Fotó: Honda



A Honda emellett elismerte, nemcsak az erőforrásán, a versenycsapatának munkáján is van mit tökéletesíteni. Max Verstappenéket 2020-ban is gyakran hallottuk a motorvezérlésre, a vezethetőségre panaszkodni – ez a terület a visszatérése óta gyenge pontja a gyártónak.

Tanabénak ebből a szempontból vannak aggályai a kevés tesztlehetőség miatt. „Természetesen előfordulhat, hogy egy motor a próbapadon gond nélkül teljesíti a megbízhatósági tesztet, de a pályán más hatások érik, és gond adódik vele. Nem tudjuk tökéletesen szimulálni a vibrációt és a gyorsulást. A tesztpad nem tud kezelni ilyen tényezőket, szóval vannak kétségek. A háromnapos teszt során fel fogjuk mérni a helyzetet, de ha nagy problémával szembesülünk, annak megoldásához már túl késő lesz. Az új motor a pályán dolgozók szempontjából annyit jelent, hogy mindent késszé kell tennünk a versenyekre, nemcsak a hardvert, a kalibrálást is. Jobb lenne két háromnapos teszt ehhez, hogy tudjunk módosítani az egyikről a másikra. A három nap túl kevés lesz véleményem szerint.”

 

Amiért a mostani az eddigi legfontosabb motorjuk

Az új motor bevetésének előrehozása az F1-es szabályok szempontjából is érdekes lépés. Az F1 a nagy megújulás elhalasztásával egy időben arról is határozott, hogy 2020-ról 2021-re csak korlátozott mértékben változtathatnak a csapatok az autókon. Ez sajátos feladat elé állította a Hondát: a motort, amit eredetileg a 2022-es szabályokhoz terveztek, a 2021-es autóba kell beépíteniük, ami viszont a megkötések miatt nem térhet el alapvetően a 2020-as modelltől, vagyis a Red Bull-osok nem alakíthatják kedvük szerint az új motordizájnhoz.

A Honda keze két oldalról van megkötve: a múlthoz és a jövőhöz egyszerre kell alkalmazkodniuk a jelenben a beépítés és a kialakítás szempontjából. Ez fölveti a kérdést, a motor korábbi bevetése nem kényszeríti-e őket kompromisszumra, hiszen míg korábban csak a 2022-es szabályok szerint kellett dolgozniuk, most hirtelen azt is figyelniük kell, hogy a megoldásaik összhangban legyenek a 2020-ban választott iránnyal.

Tanabe megnyugtatott, a motornak kijelölt hely nem sokban változik a két autógenerációnál, így nem érte őket kellemetlen meglepetés. A cél pedig szerinte ugyanaz mindkét autónál: a kompakt és hatékony csomagolás, bármennyire is eltér majd a külső.

Red BullMercedes (Fotó: Honda)

Fotó: Honda



A szabályok emellett a jövő szempontjából is speciálissá teszik a Honda helyzetét. Ha minden a Red Bull tervei szerint alakul, 2022-től az F1 leállítja a motorfejlesztést, az osztrák csapat pedig saját költségen tartja karban és készíti fel a Honda motorjait. Azoknak pedig várhatóan a mostani új verzió jelenti majd az alapját, vagyis a következő évek szempontjából sem mindegy, a Honda idén mennyire trafál bele.

A japánok várhatóan még a 2021/2022-es télen is nyújtanak technikai segítséget a Red Bullnak a motoroknál, így bizonyos fokú fejlesztésre még lesz mód. Az új motorformula  2025-ös vagy 2026-os bevezetéséig hátralévő évekhez az alapokat viszont most kell lerakni, a "majd jövőre kijavítjuk elv" már nem fog működni.

És ez az, ami miatt a Honda 2021-es motorprogramja talán minden korábbinál nagyobb súllyal bír.

 

Robbantani, de nem robbanni…

Persze van itt még egy szempont: a búcsúé. A Honda 2015-ben azzal a céllal jött vissza az F1-be, hogy a csúcsra jusson, és első gyártóként lökje le a trónról a Mercedest. Erre még egy esélye van, az idei. És mint az a vezetőik szavaiból kivehető, ők nagyon szeretnének élni ezzel.

„Még nem értük el a célunkat” – hangsúlyozta Tanabe. „A Hondánál dolgozók szeretik a versenyzést. Ha ez nem lenne önmagában egy motiváció, akkor a Honda a távozás után már nem is lenne motivált. Mondhattuk volna azt: »Rendben, még egy év, ugyanaz az erőforrás, könnyű az életünk, aztán viszlát!« De a mi embereink nem ilyenek. Mi azt mondjuk: »Rendben, ez az utolsó évünk – mit tehetünk azért, hogy bajnokok legyünk? Mit tehetnénk ezzel a csapattal közösen?« Ezért hoztuk előre a 2022-es motor bevetését 2021-re. Az embereink szeretnék, ha javulna a teljesítményünk. Nincs rossz hangulat Szakurában és Milton Keynesben, épp ellenkezőleg: a bejelentés pozitívan hatott, csak még motiváltabbá tett minket. Most úgy készülünk keményen a 2021-es szezonra, hogy tudjuk, ez lesz az utolsó a Honda számára a Forma–1-ben.”

Az elszántság tehát adott, minden puskaportartalék bevetésre készen. Motorokról lévén szó, azért nem árt az óvatosság. Elvégre éppen a Honda példájából tudjuk, nagy a különbség a robbanás és a robbantás között. Ők 2015-ben az előbbivel érkeztek – vajon képesek lesznek utóbbival búcsúzni az F1-től?