Räikkönen a NASCAR-ban: elmesélte, mi vitte zátonyra Amerikában

Tíz évvel ezelőtt tett egy kitérőt Kimi Räikkönen a NASCAR-ba. Nem tartott sokáig, pedig bevallotta, többet akart, és kimondottan élvezte. Elmesélte, hogy rekedt meg végül két versenynél az ottani pályafutása.

World Rally Championship, Portugal, Rd.03 Kimi Räikkönen 2011-ben (Fotó: XPB)
Két évvel azután, hogy Kimi Räikkönen felült a Forma–1 trónjára, a Ferrari Fernando Alonso érkezése miatt felállította az üléséből. A királykategóriából addigra kiábrándult finn úgy döntött, megelégszik az érvényes szerződése felbontásáért kapott summával, és új kategóriákban próbálja ki magát. 2010-ben és 2011-ben főként a ralizásra fektette a hangsúlyt, ám utóbbi szezonban két verseny erejéig az amerikai NASCAR-sorozattal is ismerkedett. Két alsóbb kategóriában, a Truck Seriesben és az akkori Nationwide Seriesben (ma Xfinity Series) szerepelt, előbbiben Kyle Busch csapatának, utóbbiban a NEMCO Motorsports tagjaként.

Räikkönen egy évtized távlatából a Racer című lapnak mesélt arról, hogyan jött létre, és miért nem fordult komolyabbra a tengerentúli pályafutása. „Ott volt a ralizás, aztán fölvették velem a kapcsolatot bizonyos személyek, és azt akarták, hogy teljesítsek ott x számú versenyt. Gondoltam, miért ne? A ralizással össze lehetett egyeztetni, és kíváncsi voltam, milyen” – idézte fel a 2007-es bajnok.

„Odamentem, teljesítettem talán két tesztet, majd két versenyen vettem részt Charlotte-ban, az egyiken a Truckban, a másikon a Nationwide-ban. Teszteltem a Sprint Cup-autót Virginiában, majd esni kezdett az eső, ezért abba kellett hagynom. Azt hiszem, kicsúsztam, hibáztam az esőben, és összetörtem az autót…”

Kimi Räikkönen 2011-ben (Fotó: XPB)



A terv az volt, hogy Räikkönen rajthoz áll egy Sprint Cup-versenyen is Sonomában, ám úgy tűnt, nem hozta túlzottan lázba az új kaland, és elmaradt az újabb szereplése. A valóság viszont másképp festett: Räikkönen sokkal komolyabban gondolta a NASCAR-t, mint azt az alkalmi kikacsintásából hinnénk, csak éppen útját állta a pénzkérdés. „A terv valójában ennél többről szólt, Sprint Cup-versenyekről, más versenyekről. Mindent megterveztünk, de aztán sajnos csak ígéretek, ígéretek és ígéretek voltak, de nem úgy tűnt, hogy bármi is megvalósulna. De nem a csapat miatt, hanem olyan személyek miatt, akik a pénzügyekkel foglalkoznak. Ezek után azt mondtam: »Nézzétek, van pár napotok. Én sokáig vártam, és ha nem lesz belőle semmi, akkor egyszerűen mondjátok meg, és megyek.« Ez volt az egyetlen oka annak, hogy nem futottam több versenyt” – magyarázta.

 

Nehezebb az a két kanyar, mint a tévében tűnik...

A finn a Truck-versenyén 15.-ként ért célba, ám akkoriban azt írták róla, hogy eléggé közömbös, nem igazán érdekli a NASCAR. Mint mondja, ennek éppen az ellenkezője volt az igaz. „Valójában nagyon vártam, hogy teljesítsek pár versenyt a Sprint Cupban, és arra készültünk, hogy megyek pár normál pályán. De sajnos bizonyos személyek sosem váltották be, amit ígértek. A legrosszabb része viszont az volt, hogy ez egy új csapat volt, és az autón dolgozó személyzet nagyszerű emberekből állt. Remek csapat volt, és akik ott dolgoztak, mind állták a szavukat. Volt ott egy igazán kedves fickó, akivel a mai napig kapcsolatban állok, és járt is pár F1-es versenyen. Szóval remek kis csapat volt, eltekintve attól a pár személytől, akiknek fizetniük kellett volna, és váratlanul nem álltak elő a pénzzel.”

De nemcsak az ottani munkatársakkal jött ki jól, a versenyzést és a közeget is megkedvelte. „Kár érte, mert jó mókának gondoltam. Teljesen más volt, mint amit az F1-ben vagy a ralizásban megszoktam. A NASCAR önmagában is teljesen másfajta versenyzés. Jó volt ott lenni, élveztem. És az is tetszett, hogy nem számított, hol állsz a mezőnyben, a versenyen mindig sok autó vesz körül, mindig versenyzel valakivel. Nem ment túl rosszul a Truck Seriesben, aztán a Nationwide-ban. Azt hiszem, az volt az első versenye a csapatnak abban az osztályban, és volt pár gyorshajtásom a pitben, valamint büntetések. De klassz volt. A tévén keresztül talán egyszerűnek tűnik, hiszen csak két kanyar van, de mint minden sportágban, itt is sok apró részlet van, amik óriási különbséget jelenthetnek.”

„Én arra készültem, hogy nehéz lesz. A tévén keresztül nézve egyszerűnek tűnik, de ahhoz, hogy igazán tudd, min kell változtatni az autón egy verseny alatt, vagy hogy alkalmazkodj a körülményekhez, idő kell. Olyan ez, mint az F1-ben: sokan tudnak nagyon gyorsak lenni egy körön, de egy versenytáv más történet. Szóval én számítottam arra, hogy nehéz lesz, és csak nagyon kevés lehetőségem volt kiismerni.”

Kimi Räikkönen 2011-ben (Fotó: XPB)



A sallangmentes „Jégembernek” különösen tetszett, hogy a NASCAR egy „nyers” sorozat, anélkül a technológiai fejlettség nélkül, ami az F1-et jellemzi. „Az egyik, ami nehézzé tette, de közben jó is volt, hogy a NASCAR-ban nem állnak rendelkezésre adatok, mint az F1-ben, ahol mindent látsz, és sokat tanulsz belőle. Itt csak a köridő volt, az átlagsebesség, és mindent érzésre csináltál. Kérdeztél valamit, és válaszoltak. Nem volt papír, amit nézegettél, és ami alapján azt mondtad, hogy »rendben, ezt és azt kell tennem«. A teszten használhattunk ilyesmit, de a versenyhétvégén nem. Ez inkább a régi iskolát idézte, és tetszett, mivel neked magadnak kellett rájönnöd mindenre. Jó volt látni, az ottani emberek is nagyszerűek voltak, az egész hangulat más volt.”

 

Akár vissza is térhet az F1 után

Räikkönen aztán Amerikából visszakanyarodott a ralihoz, a 2011-es ottani szezonja után pedig hazatért az F1-be. Azóta is a mezőny tagja, immáron 41 éves korelnökként. A kérdésre, az itteni pályafutása lezárása után el tudja-e képzelni, hogy visszatérjen a NASCAR-ba, semmit sem zárt ki. „Ki tudja? Talán egy nap igen. Igazán élveztem az ottani versenyzési módot, és ahogyan működnek náluk a dolgok” – felelte.

A bajnokság állandó résztvevője viszont továbbra sem lenne. „Talán pár futam szóba jöhet. Akkoriban szóba került, hogy egész szezont teljesíthetnék, de mondtam, hogy szó sem lehet róla, mivel vagy harminchat verseny volt egy évben, és eléggé kemény volt a szezon. Ilyesmit sosem csinálnék végig, de pár normál pályán klassz lenne, és pár oválon is. Nem tudhatjuk, meglátjuk, mit tartogat a jövő.”