Musorujsag
Élő Eredmények

„Verstappen megbüntetése volt életem egyik legnehezebb döntése”

„Verstappen megbüntetése volt életem egyik legnehezebb döntése”

RaceFans
Pályafutása egyik legnehezebb döntésének nevezte Max Verstappen 2017-es austini büntetésének kiosztását az FIA egyik rutinos versenybírája, Garry Connelly. A szakember ugyanakkor továbbra is állítja, helyes döntést hoztak kollégáival.

Verstappen a futam utolsó körében, a 16-os kanyarban előzte le az akkor még ferraris Kimi Räikkönent átvéve ezzel a harmadik helyet a rutinos finntől. A Red Bull versenyzője tehát harmadikként ért célba, pozícióját azonban nem tarthatta meg, az FIA ugyanis utólag 5 másodperces büntetéssel sújtotta, amiért a manőver során kiszélesítette a pályát.

A döntésnek komoly visszhangja lett, Verstappen előzése ugyanis látványos volt, sokan az évad egyik legjobbjának tartották, és nehezményezték, hogy a szövetség egy ilyen bátor manőver után is büntetést oszt, ezzel pedig „elveszi a pilóták kedvét a versenyzéstől”.

Amikor egy hosszabb előadás során az FIA rutinos versenybírája, a 2017-es Amerikai Nagydíjon szolgálatot teljesítő Garry Connelly (akinek egyébként még Verstappen is odaszólt az eset után) nemrég a sokat vitatott előzésről beszélt, elismerte annak szankcionálása volt pályafutása egyik legnehezebb döntése, hiszen ő is zseniálisnak tartotta a holland előzését.

Meg azonban nem bánta, hogy társaival (Radovan Novak, Mika Salo és Dennis Dean) a szankcionálás mellett döntött. „A versenyzőbírónk akkor Mika Salo volt, aki nagyon gyorsan átlátja, mi történik a pályán” – emlékezett vissza. „Azonnal elmondta, hogy az előzés egy zseniális megmozdulás volt Maxtól, de elhagyta a pályát. Így hajtotta végre a manővert. Visszanéztük a felvételeket, és a dolog teljesen egyértelmű volt. Amint megnéztük, ez világos volt számunkra.”

Garry Connelly 2012-ben (Fotó: XPB)

„Nehéz döntés volt ez a versenybírók számára, hiszen meg kellett fosztanunk Maxot a dobogótól és Kimit kellett fölküldenünk. Ezért pedig, srácok, rengeteg kritikát kaptunk. Mi lettünk a Red Bull szurkolóinak első számú ellenségei Hollandiában, és a világ minden pontján. Nagyon sokan közellenségnek tartottak minket” – magyarázta.

Rámutatott, azért sem bánja a döntést, mert Räikkönennel szemben igazságtalan lett volna hagyni, hogy a riválisa megússza a szabálytalan manővert. „Több nézőpontot is figyelembe kell vennünk. Egy másik versenyzőtől elvettünk volna egy jogos pozíciót, Max ugyanis nem előzte volna le Kimit, ha betartja a szabályokat. A szabályok pedig egyértelműek: nem mehetsz le a pályáról, hogy megelőzz valakit. Nem szerezhetsz előnyt a pálya elhagyásával, itt pedig Max tartós előnyhöz jutott, hiszen a negyedikről a harmadik helyre jutott azzal, hogy leelőzött valakit” – fogalmazott.

„Amikor egy ilyen nehéz döntést kell meghozni természetesen sajnálod azt a versenyzőt, akit esetleg meg kell büntetni, de a vetélytársakra is gondolni kell, akiket a megmozdulás érint. Figyelembe kell venni ezeket a szempontokat, amikor döntést hozunk, én pedig ragaszkodtam is hozzájuk” – emelte ki.

A korai kritikák (a Red Bull háza tájáról nemcsak Verstappen, hanem a csapatvezető, Christian Horner is felháborodottan nyilatkozott) után egyébként idővel a holland is elismerte, az előzés nem volt szabályos. „Valószínűleg ez volt életem egyik legnehezebb döntése” – jegyezte meg Connelly. „De még mindig úgy gondolom, hogy a kollégáimmal közösen jól döntöttünk. És biztos vagyok benne, hogy ha ma beszélsz vele, akkor Max is egyet fog érteni azzal, hogy a döntés helyes volt.”

Max Verstappen a 2017-es Amerika Nagydíjon (Fotó: XPB)
Borítókép: Max Verstappen a 2017-es Amerika Nagydíjon (Fotó: XPB)

További tartalmak